KTM 1290 Super Adventure

Skall man ha original väskor eller inte?
Jag har hört att fästena kan vara ett problem ...

Jag hade plast (touring) väskorna på min 1190-13 och jag ångrade mig efteråt. Sidofästena är lite pilliga, man får lirka lite i väskan för att få fast/loss den. Lite irriterande med tanke på vad motorcykeln kostar och vad väskorna kostade. Men dom kanske har löst det nu?
 
Jag flyttade över mitt fäste men då kom man inte åt spaken till rutan
Jag köpte ett SW-Motech som passar bättre
Orginalväskorna fungerar bra efter att ha höjt pakethållaren ca. 4mm
 
Perfekt, då skall jag beställa D1rECt!1!!! :)

Tack! :tummenupp

Var lite snabb där:huvet Precis som Bomagin säger så blockeras spaken till rutan lite grann. Det går att skruva upp och ner men går trögt. Nog bättre att gå på Bomagins SW- Motech. Sorry för missledande info.:rodnar
 
Var lite snabb där:huvet Precis som Bomagin säger så blockeras spaken till rutan lite grann. Det går att skruva upp och ner men går trögt. Nog bättre att gå på Bomagins SW- Motech. Sorry för missledande info.:rodnar

Lugnt.
Då tittar jag på Bomagins förslag först. :)
 
Skall man ha original väskor eller inte?
Jag har hört att fästena kan vara ett problem ...

Nå, vad är det som gäller ?
Är det Touratech väskorna som man skall köpa för att inte ångra sig ?
 
Nå, vad är det som gäller ?
Är det Touratech väskorna som man skall köpa för att inte ångra sig ?

Enligt mig så definitivt ja:fakta Har Zega Pro 2 som jag är mycket nöjd med. Köpte även innerväskor till sidoväskorna vilket var enormt smidigt på semestertrippen.
 
Nå, vad är det som gäller ?
Är det Touratech väskorna som man skall köpa för att inte ångra sig ?

Yepp. :tummenupp

Varning bara.
Om man fyller botten med ölburkar måste man sätta något mjukt runt kanten nertill först.
Annars trycker nitarna långt ner på sidorna hål i burken och man får öl i hela väska. :4skrika
På förekommen anledning.
 
Yepp. :tummenupp

Varning bara.
Om man fyller botten med ölburkar måste man sätta något mjukt runt kanten nertill först.
Annars trycker nitarna långt ner på sidorna hål i burken och man får öl i hela väska. :4skrika
På förekommen anledning.
OK
man ska köpa öl i pet-flaska :tummenupp
 
Yepp. :tummenupp

Varning bara.
Om man fyller botten med ölburkar måste man sätta något mjukt runt kanten nertill först.
Annars trycker nitarna långt ner på sidorna hål i burken och man får öl i hela väska. :4skrika
På förekommen anledning.

Här är ytterligare ett användningsområde för innerväskorna:tummenupp
 
Är det sant att KTM är dåliga på att informerar om garant-åtgärder mm, samt att deras servicebok via nätet fungerar tveksamt?

Är KTM Sveriges servicenivå låg ?

:va
 
Mitt felekrade framhjul vägrade dom att åtgärda på garantin
Jag har läst på forum i europa och övriga länder där dom
haft samma problem och en del fått det åtgärdat
Ktm måste känna till problemet
Jag köpte min på Beviks i Linköping
 
ang. servicegraden:
Kan det var för att de är vana vid tävlingscyklar , typ Cross och enduros ?
(och alla servar själva)
Det verkar som KTM borde skärpa sig :fakta

Är det sant att man måste vara minst byggnadsingenjör för att byta glödlampa eller luftfilter på 1190 och 1290 SA ?
 
Last edited:
Det är inte så svårt men tar tid. Man börjar med passagerardynan sedan rensar man sig framåt tills man är framme vid lyset då är det bara 4 skruvar kvar att ta bort för att fälla lamphuset
På Lelles Ktm-sida går det att hämta handböcker som beskriver det hela
 
ang. servicegraden:
Kan det var för att de är vana vid tävlingscyklar , typ Cross och enduros ?
(och alla servar själva)
Det verkar som KTM borde skärpa sig :fakta

Är det sant att man måste vara minst byggnadsingenjör för att byta glödlampa eller luftfilter på 1190 och 1290 SA ?

Vid byte av luftfiltret måste man ta bort tanken vilket är lite bökigt första gången. Det finns filmer på youtube som visar hur man gör. Se till att ha lite bensin i bara:hihi
 
Är det sant att KTM är dåliga på att informerar om garant-åtgärder mm, samt att deras servicebok via nätet fungerar tveksamt?

Är KTM Sveriges servicenivå låg ?

:va

När jag gjorde garanti åtgärder på min 1190 adv så kollade mekanikern i datorn vad som var gjort och vad som inte vart gjort. Så tydligen finns det digitalt.

Deras servicebok på internet har jag aldrig provat, jag kör youtube:)

Jag tycker Ktm sveriges håller väldigt hög service grad. Jag hade 2 problem när jag köpte min ktm 1190. Jag påtalade problemet i ett brev till ktm sverige och jag fick ett email tillbaka med ett tillfredsställande resultat. Dom visade verkligen att dom brydde sig om mitt problem jag hade och det uppskattar jag enormt. Det var därför jag köpte en cross av märket ktm för jag ville gynna dom som tack.

När jag köpte min nya smc 690 så beställde jag den under hösten 2012. Jag var bland dom första att boka en. Det gick rykten på nätet att dom första hojarna skulle komma och jag hörde med handlaren och dom visste inget.

Jag ringde ktm sverige och frågade. Fick svar direkt av dom och sen ringde dom handlaren och sa att han skulle höra av sig till mig med mer info. Strålande support tycker jag:)

Jag har 2 väldigt positiva erfarenheter av dom. Anledningen att jag köpte en ktm cross var mycket pga detta. Att dom hjälpte mig med 1190 problemet gjorde att dom sålde en sxf 450.
 
Mitt felekrade framhjul vägrade dom att åtgärda på garantin
Jag har läst på forum i europa och övriga länder där dom
haft samma problem och en del fått det åtgärdat
Ktm måste känna till problemet
Jag köpte min på Beviks i Linköping

Jag skulle tro att Ktm Sverige känner till problemet men att alla återförsäljare inte fått all info. Samma problem var det med luftfilter boxen på 1190-2013/14. Dom byte den på min hoj men sa inget om det. Så jag antar att dom inte vill skylta med att dom hade det problemet.
 
Jag har redan ktm'r men .....
När jag skriver servicebok menar jag den med stämplar i. Tydligen finns det ingen sån på nya ktm'r.
Allt skall tydligen ligga digitalt, om jag vill sälja hojen var hittar jag den då.
 
ang. servicegraden:
Kan det var för att de är vana vid tävlingscyklar , typ Cross och enduros ?
(och alla servar själva)
Det verkar som KTM borde skärpa sig :fakta

Är det sant att man måste vara minst byggnadsingenjör för att byta glödlampa eller luftfilter på 1190 och 1290 SA ?

Ktm gjorde en väldigt dålig design med att byta framlampan, för man måste riva nästan hela hojen för att göra det. Alla plastkåpor skall av, sen ska tanken av. Efter det skall en svart plastbit bort på båda sidor och sen kan du komma åt 4 skruvar som lossar hela huset. Sen kan du koppla ur huvudkabeln för att få loss hela huset och lägga det på bänken.

Att fixa det på firma blir dyrt, för det tar minst 1 timme om inte närmare 2. Glöm inte att vrida igång båda bensin kranarna när du monterar tanken igen. En mekaniker glömde en kran på min hoj när han byte luftfilter boxen och då fick jag bensin stopp med 80km kvar på "fuelrange". Bra drygt iom jag inte visste att det var bensin kranen utan upptäckte det senare...

Jag installera handtagsvärmare/unifilter och ergo sadeln på min cykel och det tog mig 2 timmar att riva ner den. Dock var det första gången, så det tar alltid längre tid. Men det var väldigt omständigt.

Som hixman skrev, ha lite bränsle i tanken! En full tank är tung och otymplig, det blir bara onödigt jobb som sagt.

Detta är en väldigt bra video som jag använde mig av. Nu är det ju en 1190, men det ska inte skilja mycket. Principen är nog väldigt lik.

 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top