KTM 1290 Super Duke R

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Superduke 1290R
Nån som har koll på hur man får ur db killern på akra slip on? Hade skitsvårt för att se vad det kunde tänkas vara för verktyg så tänkte höra här innan jag plockar ner prylarna :)

Dom brukar sitta fast med en skruv i underkant. Vanligtvis en insex skruv.

Farbror 81

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2014
Hoj
Ktm 1290 R
Insex skruven som låser fast db killern är en brytskruv.
Jag tog bort kåpan och lossa skruven med en tång.

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Superduke 1290R
Jag vet att det har skrivits om det förut men jag kan inte sluta glo på videon när Jeremy McWilliams rastar 1290n på Ascari och sätten han kör den på.
Ser så sjukt enkelt ut när han kopplar up den på slangen på 5ans växel i 190 blås!!
Adrenalinkick bara av att se videon!!

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
Jag vet att det har skrivits om det förut men jag kan inte sluta glo på videon när Jeremy McWilliams rastar 1290n på Ascari och sätten han kör den på.
Ser så sjukt enkelt ut när han kopplar up den på slangen på 5ans växel i 190 blås!!
Adrenalinkick bara av att se videon!!

McWilliams är helt sjukt.. Men det är minsann enkelt att leka med den.. Den är så otroligt lättkörd och stabil.. go get one :D

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
McWilliams verkar vara en skön lirare, han har en rätt stor roll i Scarlett Johansens senaste film där han spelar en mc åkande alien som kör efter henne och städar upp när hon har förfört och käkat upp män.
Kan ju inte vara annat än årets bästa rulle :rolleyes:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Om nån timmar får jag hojen levererad till dörren här hemma! :kär
Dock helt i originalskick sånär som på broms/kopplingreppen. Massa problem med RACING-texten i österrike skjuter fram omlackeringen av fälgarna till sista april. Så nu har jag två veckor (13 dagar för länge) på mig att köra 100 mil och sedan få all powerparts monterad i samband med servicen.

Sen är frågan.. Ska man köra in den som by-the-book, eller köra in den riktigt ordentligt som många (kunniga?) rekommenderar, för att få kolvringarna att slita in sig rätt och på så sätt (eventuellt) få mer effekt ur motorn?
På fabriken så drar de ju, väl, liksom igenom den ordentligt i bänken innan den skickas vidare till en ÅF.

Är det någon här som har drevat ner sin hoj förresten? Jag känner att 290km/h inte lockar speciellt mycket, så om man drar går ner en kugg fram och sätter på största drevet där bak (på gamla SD så var det 3t fler) så borde den va ruskigt piggare och toppa runt 260 mätarfart ändå..?

Mycket vill ha mer:rofl :crash

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Racing-fälgarna gör mycket tycker jag. Plus-poäng att du beställde dessa! Jag hade kört in den by the book. Det är ingen japs... Sen vete tusan om du behöver dreva den för jag tror det blir för mycket bakhjulsåka när man vill kunna kliva på.

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fordon .Kör in hojen som du brukar köra , det enda jag tycker du behöver tänka på är att såklart se till att motorn är ordentligt varmkörd och inte segdra samt onödigt att nå varvstoppet och kör varierat på Slingerbulten så blir det fin fint :banana

Jag tycker inte du ska dreva din 1290 den är redan rätt kort på växlarna 1-2-3-4 .
mkt kort på ettan och ett stort hopp från 4an till 5an och 6an är i princip en överväxel .

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Körde i cirka 1½ timme nu, GoPro-kameran är inte den bästa i mörker dock.
Återigen, den går knappt att köra på tvåan utan att jag skrattar ihjäl mig bakom visiret och framhjulet reser sig mer än hela tiden :banana

10259925_10151975569777105_4500045033004267526_n.jpg

Bifogat

• 10259925_10151975569777105_4500045033004267526_n.jpg
    10259925_10151975569777105_4500045033004267526_n.jpg
    21.1 KB · Visningar: 146

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Är det någon här som har drevat ner sin hoj förresten? Jag känner att 290km/h inte lockar speciellt mycket, så om man drar går ner en kugg fram och sätter på största drevet där bak (på gamla SD så var det 3t fler) så borde den va ruskigt piggare och toppa runt 260 mätarfart ändå..?

Mycket vill ha mer:rofl :crash

Dreva ner min K7:a vid ett tillfälle....-1 fram och +2 bak.
Personligen tyckte jag det var total meningslöst då den är så pass kraftfull så skillnad i acceleration var inte så märkbar för min del.
Sen saknade jag att kunna köra mer än de 257 km/h som den då toppade när man väl kände för det. Ibland kan det till o med vara ett nödvändigt ont =)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag får kanske ta och fundera ett extra varv hur jag gör med revningen då :rodnar

något jag har funderat på sen igår kväll, som inte känns bra, är att det knappt går att få i femmans växel. Det är inte bara så att jag måste ta i för att den skall hoppa i, utan jag behövde mer eller mindre mellangasa samtidigt för att den ska klicka. Misslyckades många många gånger med att få i just femmans växel när jag växlade som vanligt. Den betedde sig som om den var fyrväxlad. Jag tror att det blev lite bättre efter några mils körning, det blev lite mindre svårt att få i 5:e växeln då.

Nog för att lådan kan kännas lite grov när den inte är inkörd..(I guess?) men att det ska krångla såhär känns inte helt 100. Har ni varit med om något liknande eller läst om något sånt här tidigare?

Kapten Krok

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Hoj
BMW S 1000 RR
...Dom första exemplaren är bara 4 Växlade första 50 milen, och sen släpper det lite vartefter.....

Jag får kanske ta och fundera ett extra varv hur jag gör med revningen då :rodnar

något jag har funderat på sen igår kväll, som inte känns bra, är att det knappt går att få i femmans växel. Det är inte bara så att jag måste ta i för att den skall hoppa i, utan jag behövde mer eller mindre mellangasa samtidigt för att den ska klicka. Misslyckades många många gånger med att få i just femmans växel när jag växlade som vanligt. Den betedde sig som om den var fyrväxlad. Jag tror att det blev lite bättre efter några mils körning, det blev lite mindre svårt att få i 5:e växeln då.

Nog för att lådan kan kännas lite grov när den inte är inkörd..(I guess?) men att det ska krångla såhär känns inte helt 100. Har ni varit med om något liknande eller läst om något sånt här tidigare?

Palster

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Gixxer 1000 - 03
Jag var ute o provkörde en Superduke igår. Jag blev grymt imponerad av hur lätthanterlig den var!!! Den kändes som en liten supermotard att köra. Motorn kändes helt underbar med sitt enorma vrid på lågvarv! Snacka om bushoj som också känns klart användbar på långkörning!:)

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R

Tycker växlarna gav med sig efter en tid, dvs blir bättre. Man får vara rätt bestämd dock men de slinker i som de ska...alla fall för mig.
160 mil..om inte mer är gjorda nu :)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Klippte ihop lite filmsnuttar från dagens körning. Hade en extern mic till en början men av någon underlig anledning så stängdes den av mitt under körningen :dummer

Och jag inledde åkturen med att tappa min gamla GoPro 2-kameran :rofl 3 minuter räckte tydligen inte för att få klistret att sitta fast :crash

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Den ser ju ut att gå hyfsat hojen:D
Jag ska nog hämta ut min om ett par dagar...
Har du kört många mil ännu?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...