KTM 1290 Super Duke R

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tog en liten premiär tur i går med besten , kallt fick halkvarning i display .. Körde i street läge och blev lite förvånad att den ändå tillät hyfsade powerwheelies :banana

Ska bli kul och lära sig hojen .

Ni som wheelar , växlas det med eller utan koppling ? ��

Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag har ingen simultanförmåga.
Klarar inte att koppla på slangen och inte heller att hålla foten på bakbromsen.
Livin' on the edge :)
Micke, hur gjorde du när du slangade på TV4:an, använde du QS och bara petade i nästa?
Fel tråd kanske men är det bara TC man kan ändra under färd på Tuonon? Man ska inte kunna ändra AWC eller map i motorn?
Frågan ställd till samma Micke eller nån annan Apriliapilot!

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag har ingen simultanförmåga.
Klarar inte att koppla på slangen och inte heller att hålla foten på bakbromsen.
Livin' on the edge :)
Micke, hur gjorde du när du slangade på TV4:an, använde du QS och bara petade i nästa?
Fel tråd kanske men är det bara TC man kan ändra under färd på Tuonon? Man ska inte kunna ändra AWC eller map i motorn?
Frågan ställd till samma Micke eller nån annan Apriliapilot!

Tc under färd samt motormap om du slår av gas och rullar , antingen gasa från 1 eller 2an och quickshifta nån växel upp eller koppla upp och åka på 2/3 an . Dock så är tuono svår om man vill åka runt balanspunkten, lätt att skita ner sig :D

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Tog en liten premiär tur i går med besten , kallt fick halkvarning i display .. Körde i street läge och blev lite förvånad att den ändå tillät hyfsade powerwheelies :banana

Ska bli kul och lära sig hojen .

Ni som wheelar , växlas det med eller utan koppling ? ��

Ja, koppling är överlägset bäst för att wheela. Vid Powerwheelies kommer man upp i onödigt hög hastighet.
Gaswheela förespråkas bara av de som är rädda för att testa med kopplingen :brynad :crash

:glömdet

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Ja, koppling är överlägset bäst för att wheela. Vid Powerwheelies kommer man upp i onödigt hög hastighet.
Gaswheela förespråkas bara av de som är rädda för att testa med kopplingen :brynad :crash

Kopplingen slits ohyggligt fort när man kopplar upp den hela tiden - något värt att tänka på.

Min brors Fireblade 2010 har rullat cirka 2500 mil med slut koppling pga wheelande.

Vissa bryr sig dock inte om detta så mycket :) Kan man köra bakhjul utan koppling så hade jag gjort det iaf. Speciellt på en 1290 borde det vara relativt enkelt att gasa upp den på låga varv i 2:an och sen växla till 3:an. Inget jag kan men tänker mer de som är duktiga på att wheela!

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp

Jo , testade lite i går 1 till 4 an går larvigt lätt att koppla upp sig med :yoparty

Personligen tror jag inte kopplingen slits om man gör rätt och dessutom på en sån lågvarvare som 1290 som man kopplar upp i 5-6 k ��

Om jag ska försöka vara lite tydligare så är frågan menad ...använder ni kopplingen då ni växlar på hjulet ..lådan verkar såpass bra att den lätt klarar utan ..

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Kopplingen slits ohyggligt fort när man kopplar upp den hela tiden - något värt att tänka på.

Min brors Fireblade 2010 har rullat cirka 2500 mil med slut koppling pga wheelande.

Vissa bryr sig dock inte om detta så mycket :) Kan man köra bakhjul utan koppling så hade jag gjort det iaf. Speciellt på en 1290 borde det vara relativt enkelt att gasa upp den på låga varv i 2:an och sen växla till 3:an. Inget jag kan men tänker mer de som är duktiga på att wheela!

Kopplingen som sitter på 1290 Superduke är överdimensionerad för hojen så att använda kopplingen för att wheela kommer inte slita nämnvärt på den. Speciellt inte när man kopplar upp den från 3000rpm med en väldigt lätt dutt. Jag vet förare som alltid lyckas med konststycket att hinna varva flera tusen varv vid varje växling så jag köper inte rakt av att det alltid är wheelie-kopplande som är orsaken till sliten kopling. Dock säger jag inte att det inte är det som är orsaken på Firebladen.
Att man är duktig på att wheela har dock ingenting med användandet av koppling eller enbart gas.

Jo , testade lite i går 1 till 4 an går larvigt lätt att koppla upp sig med :yoparty

Personligen tror jag inte kopplingen slits om man gör rätt och dessutom på en sån lågvarvare som 1290 som man kopplar upp i 5-6 k ��

Om jag ska försöka vara lite tydligare så är frågan menad ...använder ni kopplingen då ni växlar på hjulet ..lådan verkar såpass bra att den lätt klarar utan ..

Nej, jag crossväxlar på bakhjulet. Ser man bara till att inte belasta lådan när man växlar upp så kommer inte lådan att slitas. Jag ser till att vara på balanspunkten och därefter går det att växla väldigt lätt och mjukt.

*edit* Ett tips är även att wheela med rain mode-mappen. Mjukare trottelrespons och tillräckligt med vrid så det räcker och blir över ändå :)

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Är det någon som vet om ett 200-däck skulle göra sig bra på superduken? Jag är lite orolig att det blir väldigt tight med både däckvärmare men även med utrymmet mellan däck och ljuddämpare (Helsystemets ljuddämpare är betydligt närmare däcket än original/slipon).

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Finns det något bolag som försäkrar SuperDuken för en rimlig penning? Jag kan varken få fram prisuppgift från Svedea eller B&MC.. Står i valet och kvalet på om det ska bli en ny Tuono eller SD. Aprilias märkesförsäkring skulle landa strax norr om fyra laxar vilket ju är en rätt trevlig prisnivå...

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Finns det något bolag som försäkrar SuperDuken för en rimlig penning? Jag kan varken få fram prisuppgift från Svedea eller B&MC.. Står i valet och kvalet på om det ska bli en ny Tuono eller SD. Aprilias märkesförsäkring skulle landa strax norr om fyra laxar vilket ju är en rätt trevlig prisnivå...

Du får nog räkna på trippla premien här....jag hade tur och fick en bra premie via mc mässan ..

Bilsport tar nog runt 25 k nu.....

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Du får nog räkna på trippla premien här....jag hade tur och fick en bra premie via mc mässan ..

Bilsport tar nog runt 25 k nu.....

Micke, du lär vara äldre än mig. Jag fick 18k hel på Folksam. Bor också i sthlm å är 31. Körkort i 4 år. Ett tips bara;)

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Överdimensionerad eller inte så är det väl alltid slitage att slira på kopplingen? 1290:in är väl en ganska ny modell, blir inte förvånad om kopplingshaverier dyker upp på grund av kopplande hela tiden vid cirka 2-3000 mil. Kan man få upp den tidigt och stabilt, utan att accelerera för mycket utan koppling så hade jag föredragit det iaf. Men å andra sidan så är jag kanske alldeles för aktsam med mina grejer!

Jag har bara sett hur firebladen inte pallar slirande på kopplingen så mycket, men det kanske också är möjligt att kopplingen hade slitits nästan lika fort med "vanlig" körning, det är också möjligt. Personligen gör det lite ont i själen att slira med kopplingen... det är väl en del mentalt med :)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Överdimensionerad eller inte så är det väl alltid slitage att slira på kopplingen? 1290:in är väl en ganska ny modell, blir inte förvånad om kopplingshaverier dyker upp på grund av kopplande hela tiden vid cirka 2-3000 mil. Kan man få upp den tidigt och stabilt, utan att accelerera för mycket utan koppling så hade jag föredragit det iaf. Men å andra sidan så är jag kanske alldeles för aktsam med mina grejer!

Jag har bara sett hur firebladen inte pallar slirande på kopplingen så mycket, men det kanske också är möjligt att kopplingen hade slitits nästan lika fort med "vanlig" körning, det är också möjligt. Personligen gör det lite ont i själen att slira med kopplingen... det är väl en del mentalt med :)

Nja, är kopplingen tillräckligt bra så spelar det lilla slitaget mindre roll än om det hade varit en klen koppling. Dessutom blir det inte mycket till slirande på kopplingen. Men ett halvsnabbt utsläpp av kopplingen medans man gasar. Varvtalet ökar knappt något.

Det är ju inte som de klena radfyrorna med noll vridmoment. Vi pratar ju trots allt om en HEMI-traktor av rang. Över 2500rpm så är det konstant över 100Nm.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är ju inte som de klena radfyrorna med noll vridmoment. Vi pratar ju trots allt om en HEMI-traktor av rang. Över 2500rpm så är det konstant över 100Nm.

Innebär inte detta att det borde bli mer slitage just med tanke på det höga vridet?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Innebär inte detta att det borde bli mer slitage just med tanke på det höga vridet?

Vi traktorförare behöver inte slira tjugotusen varv på kopplingen för att få upp den. Det blir inte någon stor belastning alls. Och eftersom vridet är så högt, så är givetvis koppling dimensionerad efter detta från början.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati