KTM 390 Duke-tråden

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Motorswap med 690, någon?

Skulle bli hysteriskt!

//K
 

zeeq

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Införskaffade en i somras. 190 mil avklarade.
Aldrig hållt på med sånthär med samåkningar eller häng eller sånt socialt. Men om det e fler 390 ägare hade det varit kul med en grupp o en tur nån gång? Är folk sugna på o hänga i en FB-grupp eller liknande?
 

PHellbom

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2014
Ort
Bollnäs
Hoj
KTM DUKE 390
Införskaffade en i somras. 190 mil avklarade.
Aldrig hållt på med sånthär med samåkningar eller häng eller sånt socialt. Men om det e fler 390 ägare hade det varit kul med en grupp o en tur nån gång? Är folk sugna på o hänga i en FB-grupp eller liknande?

Har tänkt i samma banor, startade en grupp "Duke 390 Sverige" nu på facebook så gå med alla lyckliga 390 ägare!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bumpar lite. Funderat på att skaffa nått enklare åk. Är det någon som till slut ägt en KTM 390 och kan säga sitt? Har sett diverse recensioner på YouTube och alla verkar ju helt klart tycka det är en kul hoj. :banana

Vet att RC 390 finns... Men den verkar ju mindre bekväm för gatåka. Men mer potent för bana.

Kanske tar mig iväg för en provkörning om det finns för det någonstans i 08.

Inte så dyr, verkar ha bra vikt / effekt-förhållande och sliter nog inte kopiöst med däck = vettig för båda lite gata och banåka när tid finns för det.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Tjejen har en sån som jag fått köra i några mil. Knuffar på rätt bra ändå eftersom den inte väger särskilt mycket men över 100 så blir den rätt trött av förklarliga skäl. Sjukt kul hoj i övrigt dock. :banana

Det känns som att köra en moped och det räcker att bara tänka på att man ska svänga innan hojen ligger ner. Sen så behöver man ju jobba lite med växlarna för att det ska hända nåt och den låter inte allt för upphetsande med originalsystemet, om man nu ska försöka hitta negativa sidor.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kikade på en igår. Icke-RC kändes helt klart smidigare för gata. Provsatt även 690, vilket väger ett ton i jämförelse.

Men som sagt. kanske 390 är för liten. Får ta och provköra en vacker dag :)
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Är 189 cm. Nån med liknande längd som kör 390 Duke? 390 är 3,5 cm lägre i sitthöjd än 690 och superduken. Hjulbasen är ju också kortare om man jämför med 690 (1466 ± 15 mm) och superduke (1482 ± 15 mm) mot 1367 ± 15 mm på 390:n.
Man tycker ju 3,5 cm inte verkar så mkt. men det kanske är skillnad om man sitter på hojen. Även ca 10 cm kortare hjulbas känns ju inte som hela världen, men som sagt, det kanske är skillnad om man provsitter.

Hur som helst vore du skoj att höra om nån är ca i min längd som kört 390:n då den tilltalar mig.


Ps. Ja, jag ska åka och prova en vid tillfälle.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Är 189 cm. Nån med liknande längd som kör 390 Duke? 390 är 3,5 cm lägre i sitthöjd än 690 och superduken. Hjulbasen är ju också kortare om man jämför med 690 (1466 ± 15 mm) och superduke (1482 ± 15 mm) mot 1367 ± 15 mm på 390:n.
Man tycker ju 3,5 cm inte verkar så mkt. men det kanske är skillnad om man sitter på hojen. Även ca 10 cm kortare hjulbas känns ju inte som hela världen, men som sagt, det kanske är skillnad om man provsitter.

Hur som helst vore du skoj att höra om nån är ca i min längd som kört 390:n då den tilltalar mig.


Ps. Ja, jag ska åka och prova en vid tillfälle.

EPT, jag provkörde på SMC:s (eller STR:s) Start2Ride dag för 2 veckor sedan. Jag provkörde RC-modellen och på den testbana som var uppgjord var den rätt kul att köra faktiskt. Rätt trött oxå (mot vad jag är van vid...), men körupplevelsen tyckte jag ändå var på KUL-skalan! Min tanke med hojen vore ju att inte kunna köra för fort för fort, så att säga. Samt att den skulle passa att köra på bana med då slitagekostnader vore minimala (på däcken).

Jag är 181, och satt så pass bra att jag inte tänkt på körställningen.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Jag är 186 och jag har inte haft några problem med sittställningen de gånger jag kört den. Nu har jag inte provkört en 690 så där kan jag tyvärr inte dra några paralleller men jag skulle gissa på att den är lite mer bekväm än 390:n baserat på den 690 jag provsuttit.

Att köra 390 är ungefär som att köra en snabbare moppe. Funkar bra i tätort och på tajta kurviga vägar men på raka snabba landsvägar är det lite för obekvämt och för mycket vibrationer för min smak, men då jämför jag å andra sidan mot min striple som är i det närmaste vibrationsfri i jämförelse. Sen ska det ju inte alltid vara jättebekvämt att åka hoj så det är ju en smaksak det också.

Om det är något särskilt du undrar över så kan jag ju ha det i åtanke nästa gång det blir en tur med 390:n för min del, om du inte hunnit pallra dig iväg och provkört en själv innan dess då. :D
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
EPT, jag provkörde på SMC:s (eller STR:s) Start2Ride dag för 2 veckor sedan. Jag provkörde RC-modellen och på den testbana som var uppgjord var den rätt kul att köra faktiskt. Rätt trött oxå (mot vad jag är van vid...), men körupplevelsen tyckte jag ändå var på KUL-skalan! Min tanke med hojen vore ju att inte kunna köra för fort för fort, så att säga. Samt att den skulle passa att köra på bana med då slitagekostnader vore minimala (på däcken).

Jag är 181, och satt så pass bra att jag inte tänkt på körställningen.
Det är just kostnader jag är ute efter att begränsa då jag oftast inte kör ens 100 mil/sommar. Men vill ändå ha en hoj ståendes om andan faller på. Lillduken är ju skapligt billig i både försäkring och inköp men förmodligen ändå rätt skoj med sin låga vikt.


Jag är 186 och jag har inte haft några problem med sittställningen de gånger jag kört den. Nu har jag inte provkört en 690 så där kan jag tyvärr inte dra några paralleller men jag skulle gissa på att den är lite mer bekväm än 390:n baserat på den 690 jag provsuttit.

Att köra 390 är ungefär som att köra en snabbare moppe. Funkar bra i tätort och på tajta kurviga vägar men på raka snabba landsvägar är det lite för obekvämt och för mycket vibrationer för min smak, men då jämför jag å andra sidan mot min striple som är i det närmaste vibrationsfri i jämförelse. Sen ska det ju inte alltid vara jättebekvämt att åka hoj så det är ju en smaksak det också.

Om det är något särskilt du undrar över så kan jag ju ha det i åtanke nästa gång det blir en tur med 390:n för min del, om du inte hunnit pallra dig iväg och provkört en själv innan dess då. :D
Tätort och kurvigt låter bra för mig, det är så jag kör 85% av tiden. Tyckte inte raka snabba landsvägar var speciellt upphetsande med SV:n eller Intrudern heller. Som jag skrev tidigare är jag ute efter nåt billigt att köpa/äga. Visst tyckte jag även Intrudern var en trevlig bekantskap och billig att äga, men har nu inte plats för ett sånt schabrak.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Nu har jag varit och provsuttit 390 och 690. 390:n blir för liten, får inte ens in knäna under utbuckningarna på tanken. Får sikta på 690 eller nåt annat.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Ni som har köpt er en 390, hur är den att åka två på? Var och provsatt en i helgen, fruktansvärt läcker och sambon sa att det kändes helt ok att sitta där bak. Säljaren var dock lite tveksam, tyckte att 690 får det vara, minst. Verkar vara en jävligt kul hoj så jag är rätt sugen, men går det inte att åka två blir det svårt att motivera.
 

superhornet

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Sparar..
Några nya 390dukare denna säsong? Jag är en av dem!
Vad har ni satt för värden på rpm1 och rpm2? Precis haft 100milaService och tänkte sätta dem på 8500/10000, vad tros om det?
 

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Någon som har en Duke och kan ge lite input?
Jag tänkte kika på en 2018 modellen.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
För nå't år sedan blev jag intresserad av A2-hojar, 'provkörde då bl.a. KTM 390 Duke och Kawasaki Ninja 300.
Kawasakin var bättre på allt, eller som handlaren uttryckte det: Av de som provkör båda, väljer 1 av 15 att köpa KTMen.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top