Införskaffade en i somras. 190 mil avklarade.
Aldrig hållt på med sånthär med samåkningar eller häng eller sånt socialt. Men om det e fler 390 ägare hade det varit kul med en grupp o en tur nån gång? Är folk sugna på o hänga i en FB-grupp eller liknande?
390 och 690 väger ungefär lika
min 690er väger 138 kg
Är 189 cm. Nån med liknande längd som kör 390 Duke? 390 är 3,5 cm lägre i sitthöjd än 690 och superduken. Hjulbasen är ju också kortare om man jämför med 690 (1466 ± 15 mm) och superduke (1482 ± 15 mm) mot 1367 ± 15 mm på 390:n.
Man tycker ju 3,5 cm inte verkar så mkt. men det kanske är skillnad om man sitter på hojen. Även ca 10 cm kortare hjulbas känns ju inte som hela världen, men som sagt, det kanske är skillnad om man provsitter.
Hur som helst vore du skoj att höra om nån är ca i min längd som kört 390:n då den tilltalar mig.
Ps. Ja, jag ska åka och prova en vid tillfälle.
Det är just kostnader jag är ute efter att begränsa då jag oftast inte kör ens 100 mil/sommar. Men vill ändå ha en hoj ståendes om andan faller på. Lillduken är ju skapligt billig i både försäkring och inköp men förmodligen ändå rätt skoj med sin låga vikt.EPT, jag provkörde på SMC:s (eller STR:s) Start2Ride dag för 2 veckor sedan. Jag provkörde RC-modellen och på den testbana som var uppgjord var den rätt kul att köra faktiskt. Rätt trött oxå (mot vad jag är van vid...), men körupplevelsen tyckte jag ändå var på KUL-skalan! Min tanke med hojen vore ju att inte kunna köra för fort för fort, så att säga. Samt att den skulle passa att köra på bana med då slitagekostnader vore minimala (på däcken).
Jag är 181, och satt så pass bra att jag inte tänkt på körställningen.
Tätort och kurvigt låter bra för mig, det är så jag kör 85% av tiden. Tyckte inte raka snabba landsvägar var speciellt upphetsande med SV:n eller Intrudern heller. Som jag skrev tidigare är jag ute efter nåt billigt att köpa/äga. Visst tyckte jag även Intrudern var en trevlig bekantskap och billig att äga, men har nu inte plats för ett sånt schabrak.Jag är 186 och jag har inte haft några problem med sittställningen de gånger jag kört den. Nu har jag inte provkört en 690 så där kan jag tyvärr inte dra några paralleller men jag skulle gissa på att den är lite mer bekväm än 390:n baserat på den 690 jag provsuttit.
Att köra 390 är ungefär som att köra en snabbare moppe. Funkar bra i tätort och på tajta kurviga vägar men på raka snabba landsvägar är det lite för obekvämt och för mycket vibrationer för min smak, men då jämför jag å andra sidan mot min striple som är i det närmaste vibrationsfri i jämförelse. Sen ska det ju inte alltid vara jättebekvämt att åka hoj så det är ju en smaksak det också.
Om det är något särskilt du undrar över så kan jag ju ha det i åtanke nästa gång det blir en tur med 390:n för min del, om du inte hunnit pallra dig iväg och provkört en själv innan dess då.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |