KTM 450 som SM?

Räcerhunden

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SM -05
Tjena. Funderar på att införskaffa en KTM 450 EXC och köra som kombinerad enduro och motard. lär nog mest bli motard åka tror jag. Frågan är alltså hur den är att köra motard med? nån som har ngn erfarenhet? är ju en rookie på asfalten så den kanske duger o börja med.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
ska du köra gata eller bana? om du ska köra bana så kan du ju skita i en exc och köpa en SMR.
 

Räcerhunden

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SM -05
har funderat lite på en 525 men vill inte ha en för tung hoj om man får för sig o åka i skogen.
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
jb skrev:
2222938 De väger lika mycket.
Men 525:an är väl aningen elakare att köra i skogen också.


Jag har kört 450exc som motard på gatan bland annat. Det fungerar bra, man har ju inte mest pulver i motorn men den är väldigt skön att köra på bakhjulet med.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Tycker inte 525 är värre i skogen, skillnaden mellan 450 och 525 är inte så stor i skogen men 525 är betydligt roligare som motard
 

Räcerhunden

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SM -05
Ja det blev en 525 i alla fall, inhandlades idag :) . Blir till o slänga på motardhjulen i helgen.
 

Gargamel

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Alfta
Hoj
KTM 525 EXC/Motard
Räcerhunden skrev:
2222853 har funderat lite på en 525 men vill inte ha en för tung hoj om man får för sig o åka i skogen.

SOm tidigare har skrivit så väger KTM 4T 250-525 lika mycket.
Att 525:an skulle vara tung och brutal i skogen är oxå ett väldigt felaktig påstående. KTM 400 och 525 är 2st hojar som är väldigt lättkörda och har snälla register med hanterbar effekt. Med det menas INTE att en 525:a är klen, snarare tvärtom. Mycket pulver leveraras beroende på gashanden. KTM 450 är INTE en snällare hoj än 525 som många tror, den har nästan lika mycket hk, men ett mindre och toppigare effektkurva, som kan göra den svårkörd om man nu inte heter David Night förstås.
:yoparty

Räcerhunden skrev:
2239327 Ja det blev en 525 i alla fall, inhandlades idag :) . Blir till o slänga på motardhjulen i helgen.
***GRATTIS***
Komihåg att kolla upp så att ventiljusteringen är gjord. 0,12mm både avgas och insug, Justering var 25timme om du inte tävlingskör. Olja 7timmar och oljefilter var annan gång, Tvätta luftfiltret så ofta du orkar. Sen så har du en Hoj som kommer att gå och gå. Kolvbyte på EXC 525 är lite olika, men 200-300timmar är inte ovanligt, går att jämföra med Honda CRF450s 45timmar på kolven.

mvh
 

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Marbella
Hoj
YZF-R1 -18
Gargamel skrev:
Kolvbyte på EXC 525 är lite olika, men 200-300timmar är inte ovanligt, går att jämföra med Honda CRF450s 45timmar på kolven.

Om du jämför CRF450 så får du jämföra med KTMs SX-modeller istället för EXC.
De håller sämre än EXC. Men iofs inte 45 timmar...
Men de (SX och CRF) har roligare effekt såklart, en EXC känns trött i jämförelse. :)
 
Last edited:

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Jag hade med satsat på en 525, funderar man på att köpa en av dom stora ktmerna så kan man lika gärna ta 525an, bättre botten, inte så toppig och passar bättre till grus och motard. Jag bygde för övrigt om min 450 till 525 för att få dessa egenskaperna, trodde lite naivt som trådskaparen att 450 inte skulle va så rå i skogen så jag köpte inte 525an direkt!
 

Gargamel

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Alfta
Hoj
KTM 525 EXC/Motard
jb skrev:
2239852 Om du jämför CRF450 så får du jämföra med KTMs SX-modeller istället för EXC.
De håller sämre än EXC. Men iofs inte 45 timmar...
Men de (SX och CRF) har roligare effekt såklart, en EXC känns trött i jämförelse. :)

Japp. Du har helt rätt. :yoparty
 

Gargamel

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Alfta
Hoj
KTM 525 EXC/Motard
Räcerhunden skrev:
2242458 motardbakhjulet är sjukt taight att få dit, nån som har nåt tips?
Öh?
Se till att ha bromsoket så långt bak som möjligt, sen lägger du in fälgen snett upp från sidan.. typ. :) som att...ÄSH! jag är för dålig på att förklara.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top