KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ska köra lite blandat gruvsäg/gata i 40 timmar med paybackoljan nu då och se hur oljan ser ut efter det :)

Även om jag testat 40 tim intervall å rek jag inte mer än max 30 tim.
De blir inte dyra oljebytesintervaller även om du byter på 20tim som vore ännu säkrare. Som ex så har jag en KTM 990 som har 4l oljevolym,,jag byter på 400-500 mil i den vilket blir 4l-5l l olja som går åt på 500 mil om jag räknar att de tar lite olja också.
De innebär att du skulle kunna byta olja varje 100 mil och då ha samma kostnad som jag har på en 990 på 400mil. 20 tim intervall skulle bli ca 120 mil mellan byten det vore absolut bäst för motorn och de blir inte så dyrt.

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Även om jag testat 40 tim intervall å rek jag inte mer än max 30 tim.
De blir inte dyra oljebytesintervaller även om du byter på 20tim som vore ännu säkrare. Som ex så har jag en KTM 990 som har 4l oljevolym,,jag byter på 400-500 mil i den vilket blir 4l-5l l olja som går åt på 500 mil om jag räknar att de tar lite olja också.
De innebär att du skulle kunna byta olja varje 100 mil och då ha samma kostnad som jag har på en 990 på 400mil. 20 tim intervall skulle bli ca 120 mil mellan byten det vore absolut bäst för motorn och de blir inte så dyrt.

20 timmar kör vi på då för att vara på den säkra sidan. :tummenupp

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
20 timmar kör vi på då för att vara på den säkra sidan. :tummenupp

Då känner jag mig helt lugn jag kan nästan lämna garanti på att den kommer gå minst 1000mil utan minsta lilla slitage (om du inte blåvarvar för de tar kål på vevaxeln. Kamkedjan är nog de första du kommer få byta men jag skulle inte bli förvånad om den klarar 1000mil innan den är för lång. Kolla hur mycket sträckning du har kvar vid 300/600/900/ osv jag skull inte ens bli förvånad om den klarar 1500+mil med denna olja.

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Det låter bra! :) beställt ett helicoilkit nu så jag kan åtgärda den läckande pluggen undertill på
på motorn vid nästa oljebyte

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Här kommer ett litet tråd-lån som kanske kan vara OK då det rör en i grunden likadan hoj, en 520 EXC -01. Vad skulle en sådan hoj gilla att få ett par motardhjul och gå några timmar på stor bana, typ Karlskoga, i hyfsat ambitiöst tempo? Tål den det, eller ska man räkna med att kommer att ge upp? Det finns förstås bättre hojar för detta på Blocket, och till och med i mitt garage, men är lite sugen på att testa bara för att det går. :3freak

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Här kommer ett litet tråd-lån som kanske kan vara OK då det rör en i grunden likadan hoj, en 520 EXC -01. Vad skulle en sådan hoj gilla att få ett par motardhjul och gå några timmar på stor bana, typ Karlskoga, i hyfsat ambitiöst tempo? Tål den det, eller ska man räkna med att kommer att ge upp? Det finns förstås bättre hojar för detta på Blocket, och till och med i mitt garage, men är lite sugen på att testa bara för att det går. :3freak

Tror säkert den skulle klara av det rent motormässigt, tror inte du kommer kunna hålla speciellt ambitiöst tempo med den fjädringen dock. EXC-fjädringen i sig är ruskigt mjuk och inte alls passande för bana, du har dessutom den tidiga versionen som är ännu sämre än dom från 2003 eller nyare tex.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tror säkert den skulle klara av det rent motormässigt, tror inte du kommer kunna hålla speciellt ambitiöst tempo med den fjädringen dock. EXC-fjädringen i sig är ruskigt mjuk och inte alls passande för bana, du har dessutom den tidiga versionen som är ännu sämre än dom från 2003 eller nyare tex.

Just det, bra poäng såklart. :tummenupp Jag tycker den är rätt hyfsad på småvägar med endurohjulen, men det kanske blir väl svajigt när man försöker ta i på riktigt med slicks. Får fundera ett varv på detta.

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Suck....

Liten update då,
För någon dag sedan var jag ute och fiskörde lite på Öland. Skulle bromsa in för ett hus när det högg utav bara satan i hela hojen, sen slutade det och jag rullade vidare. Motorn gick fortfarande så rullade in till kanten och såg att hela bromsoket fram hade lossnat. Fick låna en rem från en som bodde utmed vägen och tog mig hem.

received_10152771716496727.gif

Väl hemma förstod jag vad som hade hänt. Av nån mystisk anledning så har den nedre bulten vibrerat loss och när jag sedan bromsat har oket vridits upp och skjuvat av den andra bulten, var nog bara ren tur att framhjulet inte låste sig och jag for i backen.

Nåväl tänkte jag, fick ur den trasiga biten ur oket, gängorna såg ok så jag försökte skruva dit oket igen. De gick då verkligen inte, hålen stämde inte överräns. Efter att ha kliat mig i huvudet lite så tog jag loss gaffeln och la den på arbetsbänken. Detta uppenbarade sig då. :4skrika

received_10152773395791727.gif

Hela fästet har alltså blivit skevt. Få tag i ett helt gaffelben till en SMR är bara att glömma. Så jag började kolla i manualer om man kunde byta ut fästet, vilket man kunde. Nu skulle jag ju bara köpa mig ett sånt, Hmmmm 3200 kr på KTMshop... Inte så skoj... Efter mycket runtringande hittade jag ett nytt fäste som förhoppningsvis ska passa, det kommer imorgon. Kostade runda 750 kr... Jag upptäckte oxå att den flytande skivan har tappat två bobbiner så såna fick jag beställa från Tyskland. Kan även vara så att skivan blivit skev, det återstår att se.

I samband med att jag försökte räta fästet gjorde jag även sönder mitt fina skruvstäd... Var måttligt nöjd igår kväll :huvet:huvet:mad: :4skrika

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
Ajajaj, tur att du klarade dig!
Kunde ju lika gärna nypt och slängt dig över styret!

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ajajaj, tur att du klarade dig!
Kunde ju lika gärna nypt och slängt dig över styret!

Ja tur i oturen får man väl se det som, lustigt med bromsoket bara. Har kört i 20 timmar med de, sen bytt till endurogrejer men inte rört bultarna till bromsoket och sen bytte jag igen o då hände det här. Blir både låsbrickor och extra loctite på från och med nu.

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
Ja tur i oturen får man väl se det som, lustigt med bromsoket bara. Har kört i 20 timmar med de, sen bytt till endurogrejer men inte rört bultarna till bromsoket och sen bytte jag igen o då hände det här. Blir både låsbrickor och extra loctite på från och med nu.
Nu har jag ingen aning egentligen, men har fått för mig att loctite och aluminium är nono?

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Gaffelrenovering

Hade isär gaffeln idag för att kolla att inget var skadat eller konstigt. Allt såg bra ut utom nedre fästet som jag redan har beställt ett nytt. Kommer imorgon hoppas jag ihop med specialloctite och lite annat från Lelles.

11164194_10152775736136727_1442573250_n.jpg

11215662_10152775727926727_1162818013_o.jpg

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Fick mina nya delar igår och monterade ihop gaffelbenet med lite nya o-ringar. upptäckte när jag släppt på alla inställningar att de båda benen kändes olika, det högra kändes tyngre i förspänningen än det vänstra. Tog isär de båda för att jämföra och upptäckte att någon tidigare har satt extra distansbrickor för förspänningen men satt olika på de båda benen, så ska det väl inte vara?
Det högra hade en extra distans som var kanske 6 mm och det vänstra hade en extra distans på 2 mm, det skillde alltså 4 mm i förspänning mellan benen. Inställningarna måste ju bli heltokiga om man har det så tänkte jag så jag tog bort dessa så det nu är lika långa distanser på både benen. :tummenupp
Även monterat nya bultar med loctite och riktiga låsbrickor till oket så det inte ska lossna igen. Nu väntar jag bara på de nya nitarna för att se om skivan har klarat sig eller inte :Bugar

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Nitarna passade inte, tycker dessutom att navet ser hyffsat slitet ut och eventuellt skevt... Får bli ett kit med nytt nav och nitar istället. Suck.... :huvet

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Sprillans nytt nav fixat från Sunbike, fick dessutom 40% rabatt då det varit en hyllvärmare ett tag :tummenupp

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC