KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hängt i 48 på Lf nu och den både startade och gick bättrepå tomgång. Hade blandskruven på omkring 2 varv ut. Den dummar sig dock när jag är ute och kör. Poffar en del i avgassystemet vid avslag, inga höga smällar men poffar till några gånger. Stannade till vid vägkanten och då dog hojen och ville inte starts förräns jag chokade och höll på. Det gjorde den några gånger. Funderar på om jag ska gå upp en storlek till i lf?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Under grovjustering av munstycken brukar jag avaktivera accpumpen helt för då stör den inte de andra systemen och sotar inte ner stiftet. Ju bättre man kan få motorn att gå utan accpump ju bättre är det för accpumpning är ett sista sätt att få bort stupningar.
Utan accpump kan man inte få bort all stupning men man gör sitt bästa för att få den svara bra på gasen. De är lika viktigt att motorn följer gasen vid avslag. Jag avgör nålhöjden genom att köra full gas och plötsligt dra av till halv gas,, då ska motorn motorbromsa "rent". Den ska inte sura till och dö vid snabba avslag för då är nålen för högt hissad. Motorn ska även gå jämnt på sista växel i farter från 70-120kmt då är nålen på rätt höjd. Men de är lurigt för även för stort hf munstycke ger surgurgling vid snabba avslag till halv gas. När man är nöjd med bestyckningen så ger man på accpumpning så den inte stuper.

Bredbandslambdamätare är tidsbesparande och bästa trimprylen vs kostnaden. Du bestyckar in motorn perfekt på en dags åka även om du är ovan.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Under grovjustering av munstycken brukar jag avaktivera accpumpen helt för då stör den inte de andra systemen och sotar inte ner stiftet. Ju bättre man kan få motorn att gå utan accpump ju bättre är det för accpumpning är ett sista sätt att få bort stupningar.
Utan accpump kan man inte få bort all stupning men man gör sitt bästa för att få den svara bra på gasen. De är lika viktigt att motorn följer gasen vid avslag. Jag avgör nålhöjden genom att köra full gas och plötsligt dra av till halv gas,, då ska motorn motorbromsa "rent". Den ska inte sura till och dö vid snabba avslag för då är nålen för högt hissad. Motorn ska även gå jämnt på sista växel i farter från 70-120kmt då är nålen på rätt höjd. Men de är lurigt för även för stort hf munstycke ger surgurgling vid snabba avslag till halv gas. När man är nöjd med bestyckningen så ger man på accpumpning så den inte stuper.

Bredbandslambdamätare är tidsbesparande och bästa trimprylen vs kostnaden. Du bestyckar in motorn perfekt på en dags åka även om du är ovan.

Jag tror jag har fått till en bra nålhöjd nu, 3e från toppen. 48 i lågfart, 1,5 varv på blandskruven. Jag har rådfrågat mycket mef Christer på braigasen och gjort tre stycken plug chops. Första på 170 var för fett, andra på 160 gick den för tunt så 165 blev perfekt! Ska köra lite med det nu och klla färgen på stiftet igen när den gått lite.

Jag ska fininställa accpumpen nu när jag har rätt munstycken, måste vara lättare när man vet att resten är rätt.

Ett bredbandslambda hade varit fint men om jag inte ska börja göra det här oftare så är det lite för dyrt för mig just nu.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Bänkad till 49.9 rwhp med 175/46. Runt 58 hp på vevaxeln. Kan posta graferna här när jag får dom om någon är intresserad.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bänkad till 49.9 rwhp med 175/46. Runt 58 hp på vevaxeln. Kan posta graferna här när jag får dom om någon är intresserad.

De var lite hk du borde ha haft 58 på hjulet. Är du säker på att du ställt kamaxeln rätt för motorn kan gå fint även om man kuggat ett helt kugg fel.
 

moddlaren

Guest
Tja kan man inte räkna ca 2-3hp för att borra 100cc o kompa 3kg.

sedan ger väll en kam ca 2-3 hp.

portning kan väll ge 3-4 hp

ett perfekt rör ca 1-2 hp

Förgasare 1-2 hp

cdi ca 1-2hp


något verkar fel som boost säger:va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tja kan man inte räkna ca 2-3hp för att borra 100cc o kompa 3kg.

sedan ger väll en kam ca 2-3 hp.

portning kan väll ge 3-4 hp

ett perfekt rör ca 1-2 hp

----------------------------------------------

Jo något åt det hållet räknar man men borra 100cc brukar ge 10hk upp.

Jag skulle säga 2-3 i kam mot alla andra moddar på just denna motor.
Portning 5% ca 2,5hk i toppeffekt men ca 10% från låga varv och mellanreg men min plastportning.
Förgasaren ger ca 1 hk mer om det skiljer bara 1 mm i borr?
Cdi är svårt att säga men allt från 1-3hk skulle jag gissa. Men satt kodde dit den boxen?
Öppen dämpare bör ge 3hk i detta fall.


De brukar bromsa 45hk på hjulet ber på bänk jag har sett allt från 43-48hk.
Med mina beräkningar bör den ge ca 8-10hk upp om kodde satt dit cdi boxen? 53-55hk med andra ord borde den gett men 56-58hk är inte omöjligt om allt är bra timat in i minsta detalj. Men bromsbänkar kan mycket väl diffa 5hk så det är svårt att säga om något är fel :va

Kodde lägg ut bromsningen tack.
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Tja kan man inte räkna ca 2-3hp för att borra 100cc o kompa 3kg.

sedan ger väll en kam ca 2-3 hp.

portning kan väll ge 3-4 hp

ett perfekt rör ca 1-2 hp

----------------------------------------------

Jo något åt det hållet räknar man men borra 100cc brukar ge 10hk upp.

Jag skulle säga 2-3 i kam mot alla andra moddar på just denna motor.
Portning 5% ca 2,5hk i toppeffekt men ca 10% från låga varv och mellanreg men min plastportning.
Förgasaren ger ca 1 hk mer om det skiljer bara 1 mm i borr?
Cdi är svårt att säga men allt från 1-3hk skulle jag gissa. Men satt kodde dit den boxen?
Öppen dämpare bör ge 3hk i detta fall.


De brukar bromsa 45hk på hjulet ber på bänk jag har sett allt från 43-48hk.
Med mina beräkningar bör den ge ca 8-10hk upp om kodde satt dit cdi boxen? 53-55hk med andra ord borde den gett men 56-58hk är inte omöjligt om allt är bra timat in i minsta detalj. Men bromsbänkar kan mycket väl diffa 5hk så det är svårt att säga om något är fel :va

Kodde lägg ut bromsningen tack.

Väntar fortf på att få papprena mailade till mig av bänkaren, han skulle vara åter på plats imorgon. Ja den nya cdin sitter i.
Jag tror inte jag har satt tajmingen nåt fel. Jag har ställt och låst kolven i tdc (29,5 mm från tändstiftshålet till kolvtoppen är det lägsta måttet jag lyckats få fram mätt med skjutmått) och då ligger de två prickarna på kamdrevet i höjd med toppen. ska kedjan vara sträckt åt något speciefikt håll när man ställer in detta eller ska man bara ha kamkedjesträckaren i? Jag rev av ventiltoppen nu för jag hittade inte tdc när jag skulle ställa ventilerna, hittade då att den där lilla rackarns skruven på kamdrevet (äldre modellen) hade börjat vibrera loss så ska sätta dit ett nytt kamdrev av nya modellen.

OM jag nu satt tajmingen fel, kan någon vänligen förklara ett korrekt sätt att ställa in den. :huvet

Har även mätt upp kompet med kompmätare, 140 nånting (såg inte enheten) 100 hade en vanlig orörd 525 som jag mätte på.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du har nog ställt kammen riktigt de är nog inget fel på motorn snarare att bänken visa 5hk för lite vilket är väldigt vanligt. Kompprov kan man inte ta på en enstånka som har autodecomp för den läcker ju ut komptryck när man kickar via en av utblåsventilerna. Nu blev jag osäker på om hotcams hade autodecomp på kammen men jag har för mig det?

Stog kammen rätt nu när du tog av kåpan? En ny sträckare är inte dumt om man kör trimkam för kedjan fladdrar mer med vassare ramper på kammen.

När man ställer kammen så brukar jag trycka in en skruvmejsel mot kedjesläpan så kedjan tillfälligt spänns så man ser att markeringarna linjerar med toppen även i spänt läge. På ktm och Husaberg av dessa äldre motorer så är det sällan eller aldrig kammen ändrar sig av misstag för kedjan och kuggarna är så våldsamma typ cyckelkedja. På nyare ktm och de flesta andra hojar är det finare kugg och då kan den hoppa ett kugg för lilla minsta slack.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Du har nog ställt kammen riktigt de är nog inget fel på motorn snarare att bänken visa 5hk för lite vilket är väldigt vanligt. Kompprov kan man inte ta på en enstånka som har autodecomp för den läcker ju ut komptryck när man kickar via en av utblåsventilerna. Nu blev jag osäker på om hotcams hade autodecomp på kammen men jag har för mig det?

Stog kammen rätt nu när du tog av kåpan? En ny sträckare är inte dumt om man kör trimkam för kedjan fladdrar mer med vassare ramper på kammen.

När man ställer kammen så brukar jag trycka in en skruvmejsel mot kedjesläpan så kedjan tillfälligt spänns så man ser att markeringarna linjerar med toppen även i spänt läge. På ktm och Husaberg av dessa äldre motorer så är det sällan eller aldrig kammen ändrar sig av misstag för kedjan och kuggarna är så våldsamma typ cyckelkedja. På nyare ktm och de flesta andra hojar är det finare kugg och då kan den hoppa ett kugg för lilla minsta slack.

Så kan det vara, det här var ju ingen dyno utan en mer avancerad bänk som bromsade under körningen för att simulera vind och vägmotstånd så att den visar lite lägre och verkligare än en dyno är ju inget konstigt. Jag ska försöka övertyga polarn med en original 525 att bänka sin i samma bänk så har jag ett bättre värde att jämföra med.

Jag lyckades inte hitta ett bra tdc när jag skulle ställa ventilerna så jag tog av kåpan utan att ha ställt den rätt så att säga. Tur var väl de då jag hittade den där lilla låsskruven lös på kamdrevet.... Efteråt tipsade en vän om att istället för att försöka ställa kolven rätt med kicken som jag gjort så kan man ju höja upp hojen och med hjälp av hjulet och en växel i dra runt kolven till rätt läge.... :huvet
Blir till att göra så nästa gång.

Jag har läst på ktmtalk att det kan vara värt att investera både i en ny sträckare och i nya ventiljusterskruvar, sk elefantfötter då dom tydligen blir utslitna med tiden. Dom var rätt dyra på ktmshop dock, 183 kr st... Sträckaren går på 425 kr. Ska man köpa en ktm originalsträckare eller finns det eftermarknadsgrejer som är bättre?

Ska göra det där med skruvmejseln för att riktigt se att jag fått den i rätt läge. Läste även i manualen att man ska förspänna sträckaren med en liten mejsel innan man sätter i fjädern och bottenskruven i sträckaren. Det har inte jag gjort kom jag på så det kan kanske gjort tajmingen nån aning fel? Ska ju ha av kamdrevet och byta till ett nytt så då blir det en ny koll med tajmingen. Ska även justera axialspelet på vipparmarna som jag tror jag ställt fel tidigare.

Det stämmer bra det, hotcams har autodecomp
 

moddlaren

Guest
Jag har ju haft ett antal stånkor o dom två bästa var yamaha tt6001983 med nikasil cyl samt noen delorto förgasare.1983tt var några hp starkare än efterföljarna.

yamaha ttr600 är rena sömpillret mot gammal tt, n tyvärr.

min ktm 525 var rena rama dynamiten med väljusterad förgasare hur my hp det var minns jag ej men framhjulet var konstant i luften oavsett växel o hastighet.. explosiv som en honda cr500 ungefär.

640. Njääää usch vad tråkig den vart mot 525 tung klumpig o inte något ös alls om man gämförde 525/640.

Så att noe mysko måste skett i montaget på din genomarbetade 525 är nog tyvärr sant. Men står kamen en kugg fel och att du har lite fet eller mager blandning från föggen så är det nog inga problem att tappa 6-8hp tyvärr.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag har ju haft ett antal stånkor o dom två bästa var yamaha tt6001983 med nikasil cyl samt noen delorto förgasare.1983tt var några hp starkare än efterföljarna.

yamaha ttr600 är rena sömpillret mot gammal tt, n tyvärr.

min ktm 525 var rena rama dynamiten med väljusterad förgasare hur my hp det var minns jag ej men framhjulet var konstant i luften oavsett växel o hastighet.. explosiv som en honda cr500 ungefär.

640. Njääää usch vad tråkig den vart mot 525 tung klumpig o inte något ös alls om man gämförde 525/640.

Så att noe mysko måste skett i montaget på din genomarbetade 525 är nog tyvärr sant. Men står kamen en kugg fel och att du har lite fet eller mager blandning från föggen så är det nog inga problem att tappa 6-8hp tyvärr.

Ja har några polare med 625/660 som provsuttit som tkr den är jäkla smal och smäck :)

Föggen ska vara rätt bestyckad nu, det som är svårt o justera nu är ju acc-pumpen, tajmingen är svårt att få exakt rätt.
Har mycket svårt att tro att kammen står en kugg fel, den reser gladeligen framhjulet till väders på 1-2-3 med drevningen som e nu, kmr inte ihåg vad den är dock. Om Kammen stod en kugg fel skulle hela timingen vara 18 grader fel och då skulle inte hojen gå, deffenitivt inte såhär bra. Det som möjligtvis skulle kunna påverka är om sträckaren inte gör sitt jobb ordentligt så blir timingen nån grad fel pga kedjeslacket eller om ventilerna varit för tajt ställda så kan den tappa effekt.
 

moddlaren

Guest
Då är det bara att hoppas att bänken visar lite fel o bromsar både du o noen kompis efter varandra så visar detta sig rätt omgående.

du kommer att ha sjukt kul på den gamle lätt smidig o snabbare än vad dom flesta tror:yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du behöver inte fundera på om kamsträckaren sträcker för lite eller för mycket för de påverkar inte graderna så mycket att de känns. Muttrarna till ventiljusterskruvarna lossnar aldrig om man bara drar dem med rätt moment.
De enda som slits hårt och gör ventiljustering svår och oexakt är om elefantfötterna på justerskruvarna är sliten för då är det tight o bra i ett läge men drar man runt motorn kan den vara glapp. Man måste ha dem lös i handen för att avgöra hur glapp foten är.

Jag har märkt att kvaliten på nya är mindre bra för vissa glappar rakt ur förpackning så besikta de nya noga de får inte glappa lilla minsta radiellt.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Du behöver inte fundera på om kamsträckaren sträcker för lite eller för mycket för de påverkar inte graderna så mycket att de känns. Muttrarna till ventiljusterskruvarna lossnar aldrig om man bara drar dem med rätt moment.
De enda som slits hårt och gör ventiljustering svår och oexakt är om elefantfötterna på justerskruvarna är sliten för då är det tight o bra i ett läge men drar man runt motorn kan den vara glapp. Man måste ha dem lös i handen för att avgöra hur glapp foten är.

Jag har märkt att kvaliten på nya är mindre bra för vissa glappar rakt ur förpackning så besikta de nya noga de får inte glappa lilla minsta radiellt.

Ska inspektera dom noga när jag kommer hem om två veckor. Bänkpapper är på ingång, han frågade mig idag vad jag hade för mail så dom bör komma snart.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur är Lambda mätt? Med sniffer i baken av röret eller på rätt sätt?

Skit i siffrorna på effektaxeln det finns ändå inte två bänkar som visar samma sak. Det viktiga är formen på kurvan och din ser ut som en traktor vilket inte stämmer med prylarna du stoppat i. Min diagnos på det där är astma....
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hur är Lambda mätt? Med sniffer i baken av röret eller på rätt sätt?

Skit i siffrorna på effektaxeln det finns ändå inte två bänkar som visar samma sak. Det viktiga är formen på kurvan och din ser ut som en traktor vilket inte stämmer med prylarna du stoppat i. Min diagnos på det där är astma....

Jag har ju inget uttag för Lambda på kröken så det satt en lång sniffer in i dämparen, kanske 50 cm in.

Hmm astma alltså, antar att du syftar på för lite luft in då? Ideer på vad det kan bero på?

Efter att ha läst otalet beskrivningar av att hitta tdc på dessa modeller så har jag blivit osäker på om jag hittat tdc och satt tajmingen fel. Men jag tycker som sagt inte hojen borde gå så bra som den gör då. Är fast på båten på jobb i två vekor till sen ska det hem och felsökas.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Snacka om långt register med bra effekt från 6500v -9000v har du ca 45hk hela tiden. Du kan plocka ur 3st drev i växellådan för du behöver bara 3 växlar haha. Min plastportning ger denna typ av register men de här va nog de längsta register med samma effekt jag sett på papper.

Jag tror inte du timat kammen fel för då blir det så många grader pga långa kedjelänkar. Andnöd in ska den inte ha då du kör Kn filter och org krök ska duga långt över 60hk men hade du ljuddämparen fullt öppen? Och du hade borrhål in till luftburk har jag för mig.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Snacka om långt register med bra effekt från 6500v -9000v har du ca 45hk hela tiden. Du kan plocka ur 3st drev i växellådan för du behöver bara 3 växlar haha. Min plastportning ger denna typ av register men de här va nog de längsta register med samma effekt jag sett på papper.

Jag tror inte du timat kammen fel för då blir det så många grader pga långa kedjelänkar. Andnöd in ska den inte ha då du kör Kn filter och org krök ska duga långt över 60hk men hade du ljuddämparen fullt öppen? Och du hade borrhål in till luftburk har jag för mig.

Hehe ja den gasreser fint på dom första 3 växlarna så registret e de inge fel på :banana

Jag packade ju om ljuddämparen för den lät så folk blev arga i grannkommun, men det gjorde ingen skillnad så nu har jag kört med dbkiller i men med 3 st 10 mm hål borrade i den. Jag ska dock testa ett nytt material från thermal velocity som heter Acousta-fil som verkar lovande. http://www.thermalvelocity.co.uk/product.asp?strParents=&CAT_ID=&P_ID=425

Jag har även 7 st 25 mm hål borrade i luftburken

Om jag får ner ljudnivån med acousta-fil så ska jag bänka den igen utan killern i, om den inte går ner så kör jag nog utan den ändå....
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top