KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
evig väntan...

Har en vecka kvar på båten och sen ytterligare en vecka innan jag får komma hem o skruva nåt. Lindrat abstinensen lite genom fixa med grejerna jag tog med ombord, har bla borrat sju st 30 mm hål i kåpan för luftfiltret.Beställt ett K&N luftfilter och lite annat småpill har jag gjort med. Satt vakt igår i kontrollrummet i nio timmar så roade mig med att göra en lista på vad som ska göras denna ledigheten. Följande är planerat:

- Lämna in bakdämpare på renovering och renovera SX-gafflarna med nya bussningar och tätningar. Har inte bestämt mig för om jag ska lämna in innehållet i gafflarna också och få dom omshimsade.

-Packa om ljuddämparen med ny matta.

-Byta nål, bestycka om och byta luftfilter samt se över acc-pump.

-Byta till nya framlyktan och svart framskärm.

-Byta cdi
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu skall jag inte bara vara neggo men är det verkligen så smart att hålla på och greja med luftburken som påverkar bestyckningen innan du har fått cykeln att gå acceptabelt. Ändra en sak åt gången så är risken betydligt mindre att du skruvar bort dig.

Shimsa om framgaffeln är en god ide om du huvudsakligen skall åka med 17" hjul men du som vill skruva själv så är det verkligen pengar i sjön att ha ett proffs att shimsa om. De tar ett antal tusen för besväret och materialkostnaden är 200kr shims.
Du köpte väl 48mm SX gaffel så då kan du kopiera shimsningen från 450SMR och få en välfungerande motardgaffel för småpengar.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Nu skall jag inte bara vara neggo men är det verkligen så smart att hålla på och greja med luftburken som påverkar bestyckningen innan du har fått cykeln att gå acceptabelt. Ändra en sak åt gången så är risken betydligt mindre att du skruvar bort dig.

Shimsa om framgaffeln är en god ide om du huvudsakligen skall åka med 17" hjul men du som vill skruva själv så är det verkligen pengar i sjön att ha ett proffs att shimsa om. De tar ett antal tusen för besväret och materialkostnaden är 200kr shims.
Du köpte väl 48mm SX gaffel så då kan du kopiera shimsningen från 450SMR och få en välfungerande motardgaffel för småpengar.

Tack för input Boris, förstår hur du tänker med att ändra en sak i taget för att inte skruva bort sig. Jag tänker såhär, om jag ändrar på det jag tänkt göra och får allting klart så slipper jag ju justera om bestyckningen så många gånger. Jag kommer ju fortfarande få justera och hålla på nu när jag byter nål men istället för att byta nål, bestycka om och få den att gå bra för att efter det byta luftfilter, borra upp fler hål (det var redan tre st innan) och få bestycka om igen och få den att gå bra så gör jag dom modifieringar jag tänkt göra nu på en gång så det bara blir en gång jag behöver bestycka om och justera in.

Så kort sagt, istället för att bestycka om och justera två gånger så tänkte jag försöka göra det en gång istället.
Cykeln har ju gått acceptabelt nu under dom timmar jag kört hittills, den har bara inte gått helt perfekt.

Aha ja det låter ju som en betydligt bättre ide att shimsa om själv, vart hittar man "shimsreceptet" för en 450 SMR gaffel?
Behöver man shimsa om rebounddelen eller räcker det med compressionsdelen?

Edit: Hittade shimsrecept på Thumpertalk, är varje shims uppmärkt med vilken storlek det är?
450 SMR 2004


Compression:
2 x 24.1
2 x 22.1
1 x 20.1
1 x 18.1
1 x 16.15
1 x 14.15
1 x 11.30
1 x 18.25

Rebound:
1 x 16.25
1 x 11.30
3 x 20.15
1 x 16.1 within ring shim
1 x 20.2 ring shim (pressure ring)
5 x 24.1 delta shims

Mid:
4 x 24.1
1 x 22.1
1 x 20.1
1 x 18.1
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Shimsen är inte märkta man får ha ett skjutmått eller ännu hellre en mikrometer för att mäta. Det där receptet ser inte rätt ut, jag har inte något SMR recept från 2004 i närheten då jag är på jobbresa men från minnet så skall där både vara mer lågfarts-shims i base valve och en annan returstack.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Shimsen är inte märkta man får ha ett skjutmått eller ännu hellre en mikrometer för att mäta. Det där receptet ser inte rätt ut, jag har inte något SMR recept från 2004 i närheten då jag är på jobbresa men från minnet så skall där både vara mer lågfarts-shims i base valve och en annan returstack.

Kan denna stämma bättre? Hittade på KTMtalk
BASE VALVE:
comp.
24x.1 2
22x.1 2
20x.1
18x.1
16x.15
14x.15
11x.3
18x.25

Rebound.
24x.4

MID VALVE:
comp.
24x.1 4
22x.1
20x.1
18x.1
Float set @ 2.00mm

rebound.
24x.1 5
20x16.35x.2 (this is a hoop type shim)
16x.1
20x.15 3
11x.3
16x.25
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Du får gärna skicka mig receptet på shimsningen till 450SMR när du är hemma från din resa Boris, gärna till dämparen med om du har :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Betänk dock att framgaffelns shimsning passar men bakdämparen där skiljer sig din hydrualik från SMR varianten så där kan du inte bara stoppa i SMR shimsning.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Betänk dock att framgaffelns shimsning passar men bakdämparen där skiljer sig din hydrualik från SMR varianten så där kan du inte bara stoppa i SMR shimsning.

Aha det trodde ju jag såklart. Hur gör man bäst på dämparb för att få den så lik smr som möjligt?

Är det förresten något mer än shimsen man bör byta i gafflarna? Såg lite ventiler och annat som var annorlunda på ktmshops artikelnummer. Fjädern?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
SMR gaffeln är sänkt så därmed är bla hydrualstoppen annorlunda och då den är sänkt är även gaffelfjädrarna kortare. Därför har de andra reservdelsnr.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
SMR gaffeln är sänkt så därmed är bla hydrualstoppen annorlunda och då den är sänkt är även gaffelfjädrarna kortare. Därför har de andra reservdelsnr.

Okej men då behöver jag alltså inte göra något mer på min gaffel i första hand utan det räcker med shimsningen. Vad skulle vara nästa steg om man vill gå ännu mer åt motardgaffelhållet?

Var det någon ide att göra något med dämparen eller ska jag låta den vara iom att den var annorlunda inuti? Har ju en riktig firma som ska renovera dämparen så kan ju be han att shimsa om dämparen så den passar motardåkande bättre.
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Trevlig och lärorik tråd! Läser så mycket jag hinner.. Får bli att komma ifatt i veckan. Såg att du köpt på dig OK och skiva. Har själv ett helt oanvänt 4-kolvsok från Beringer samt oanvänd skiva. Funderar på om jag ska köpa slang och pump eller bara sälja sakerna. Blir mycket för en student som bara vill komma ut lite grann på landsvägen för att lindra abstinensen.
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Trevlig och lärorik tråd! Läser så mycket jag hinner.. Får bli att komma ifatt i veckan. Såg att du köpt på dig OK och skiva. Har själv ett helt oanvänt 4-kolvsok från Beringer samt oanvänd skiva. Funderar på om jag ska köpa slang och pump eller bara sälja sakerna. Blir mycket för en student som bara vill komma ut lite grann på landsvägen för att lindra abstinensen.

Kul att höra! Tack så mycket :) Ja du kan nog få en slant för grejerna, vet själv hur de var att vara student. Man sålde av mycket saker man sen ångrar ;) Pump och slang är ju inga svåra grejer att få tag i och det kan du säkert komma över för en femhunka!
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hemma igen!

Då var man på hemmaplan igen och meksugen! Fått en väldans massa smågrejer som låg och väntade på mig när jag kom hem, allt från ventilspelsverktyg och förgasarfjädrar till framskärmar och K&N-filter.

Det första tråkiga jag märkte när jag kom iväg till garaget var att det måste ha varit betydligt mer vägsalt ute när jag körde sist än vad jag märkte och självklart var jag dum nog att inte skölja av hojen ordentligt innan jag åkte iväg..... Magnesiumkåpor ogillar salt VÄLDIGT mycket..

FB_IMG_1422297870091.jpg

Blir till att försöka slipa ner och lacka det där :(

Eftersom min gamla framgaffel med största sannolikhet blivit såld så hängde jag av den och styrkronan och hängde dit min "nya" SX gaffel och krona som jag hade liggandes. Gafflarna ska iofs gås igenom i nästa vecka men skönt att se att allt passar osv. Nya CDI-boxen åkte också på plats. Tillsammans med nya lyktan och framskärmen blev det ett riktigt lyft :)

FB_IMG_1422292126287.jpg

Jag packades sedan upp mitt K&N-filter, en jäkla fin byggsats kom med kitet. Väldigt bra kvalite och kändes som en väl vald investering. Det lär flöda bra mycket bättre genom detta filtret än genom skumgummifiltret.

På plats, inoljat och fint :)

FB_IMG_1422298582050.jpg

Nu till lite tråkigheter... Distanserna som jag tjatat om så länge till motardhjulen ska jag nu ha fått :banana
En liten nackdel är bara att antingen är det inte rätt distanser eller så saknas det delar :huvet
Fälgen kan fortfarande röra sig på axeln en bra bit, metallbrickan som syns på första bildena kan röra sig fritt där. finns även gott om rörelseutrymme på andra sidan som kan ses på bild två...

received_10152580628231727.jpg

received_10152580628331727.jpg

Har blivit så trött på detta bökande med distanser att jag nog ska lämna in skiten och få riktiga distanser uppmätta och svarvade. Kan ju iaf använda dom distanserna jag har som sitter mot tätningarna till lagrena så med lite tur krävs det bara lite svarvade rörstumpar. (Bilderna på infästningarna är för övrigt till gamla gaffeln, nya är betydligt fräschare)

Imorgon hoppas jag få min ljuddämparmatta så jag kan packa om ljuddämparen. Ska även riva ut förgasaren och byta en del grejer samt se över tajmingen på acc-pumpen och dess stråle.

Godnatt!
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Förgasarmek

Lyfte upp bakramen idag så jag kunde se in i förgasaren ordentligt och se hur strålen såg ut från ACC-munstycket när jag gasade till. Precis som Boost trodde så kom det ingenting ur munstycket, det var helt igensatt. Jag rev ur förgasaren, klöv den och fick ur munstycket och la det i en liten kopp med förgasarrengöring. Rengjorde själva munstyckshålet med en bit tunn ståltråd. Efter lite stråltrådsmassage och tryckluft var munstycket som nytt igen! Sprutar en stråle ca 2,5 meter med perfekt inställd tajming. Varaktigheten på strålen är inte så lång dock, ca 1 sekund. Var osäker på om membranet var ett originalmembran så testade att slipa ner klacken på membranet några mm men det gjorde ingen skillnad. Har beställt ett nytt membran nu som Boris rekommenderade.

Bytte även nål och HF-munstycke till OCEMP och 180. Eftersom jag satte dit K&N-filtret igår så kommer ju motorn få mer luft än tidigare, eftersom blandskruven redan nu var utskruvad 2 varv för att hojen skulle gå bra så bytte jag LF till en storlek större.

Jag försökte att byta ut fjädern till ACC-pumparmen men lyckades inte. Själva armen som påverkar membranet sitter ju fast i någon form av kulled i den svarta plastbiten som fjädern sitter i. För att kunna byta fjädern måste jag få loss den här kulleden på något sätt så jag kan dra den svarta plastbiten rätt ut. Någon som har något bra tips på hur jag ska få loss den?

FB_IMG_1422381631351.jpg

Jag satte dit min nya vevhusventilation idag, glömde mäta hur stor diameter hålet hade i ventilkåpan men det var i 10-15 mm skulle jag tro. Drog upp en slang till ett filter på samma sätt som jag gjort till den andra ventileringen.

DSC_0673.jpg

DSC_0674.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
kanonbra du kollade accstrålen ,,,,den måste ju gått fruktansvärt värdelöst med gassvar som en merca 220 disel .

Nu kan de hända du får skruva av lite accpumpning men börja med alla inställningar på max accpumpning och skruva sedan av tills den stuper vid snabba påslag från tomg. Jag brukar ställa pumpens skruvjustering så motorn nästintill stuper när den gått ner på tomg stabilt och man slår full mutter snabbt. Med den inställningen märks inga stupningar när man kör och den surar inte till vid krypåka på 1an i skog.

Den blir så fin att du inte kommer tordas köra den :tummenupp
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
kanonbra du kollade accstrålen ,,,,den måste ju gått fruktansvärt värdelöst med gassvar som en merca 220 disel .

Nu kan de hända du får skruva av lite accpumpning men börja med alla inställningar på max accpumpning och skruva sedan av tills den stuper vid snabba påslag från tomg. Jag brukar ställa pumpens skruvjustering så motorn nästintill stuper när den gått ner på tomg stabilt och man slår full mutter snabbt. Med den inställningen märks inga stupningar när man kör och den surar inte till vid krypåka på 1an i skog.

Den blir så fin att du inte kommer tordas köra den :tummenupp

hehe ja jag tyckte ju den gick fint innan så måste de ju gå utav helvete nu! :D

Hittade en fin lite guide på nätet hur man byter acc-fjädern, det var lite milt våld som krävdes för att få loss pumparmen ur sin kulled. Den byttes idag, var ingen jättestor skillnad på fjädrarna men jävlar vilken skillnad man kände när man skulle vrida gasspjället utan vajrarna! :D Räknade ut med lite pythagoras sats att strålen som kom ur munstycket sträckte sig ca 3,7 meter, fortfarande väldigt kort spruttid dock. Hade även ur filtret som sitter bakom flottörnålen och gjorde rent, fullt me skit.

Nya fjädern till vänster.
DSC_0675.jpg

Jag packade om ljuddämparen idag och hängde på allting tillbaks på hojen. Lämnade tanken av dock och tillverkade min egen ghettotank för att lättare kunna justera förgasaren med hojen igång.

DSC_0676.jpg

Fick gå ner till 40 i LF igen, hojen surade ner sig rätt omgående. Kör med blandskruven på 1,5 varv ut nu och den gick fint, om än lite svårstartad. Kanske skulle öka på ett halv varv eller så? Ska testa imorgon hur den är att starta kall. Han på Bra i Gasen sa att om en hoj går att starta lätt utan choke när den är kall så är LF för stort. Appråpå choke, jag har ju två "spakar" på min förgasare, en lite större med röd knopp och en mindre med svart. Vilken av dom är choke och vilket är för varmstart, jag vill inbilla mig att den lite större är choke men jag är lite osäker... :confused: Ska även lira in acc-pumpens inställning med stupningen som du sa imorgon.

Hängde på mitt fyrkolvsok idag med och motardhjulen :)
DSC_0677.jpg

Jag tänker dock inte ge mig ut på någon mer provkörning nu innan det satans saltet är borta. gick över litegrann idag och borsta bort det värsta men det har gått riktigt skit åt ena motorkåpan :( Har hängt på båda motardhjulen nu och tänkte försöka mäta upp imorgon hur stora dom där distanserna ska vara, någon som har något bra tips hur jag enklast "riktar" hjulen så att dom spårar ordentligt?
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
fin framlykta!
K&N är snyggt också. Jag är mer fan av ett långt kon-K&N, men då får man bygga om mer..
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top