min gamla 520 var som en 2T 125cc i svaret den mer eller mindre bara exploderade när man vred på för fullt, hade en husqwarna 430 samtidigt o den hade inte sucken i axet.
är mycket förundrad över så mycket meck för att få denna att gå.. får iallafall mej att fundera på om det är något gjort i maskin som inte riktigt stämmer..
typ kam, ev portning, komp, tändning.
Jag kan mycket väl förstå att den går som ett skott när den är rätt inställd. Har ju själv aldrig kört denna när den varit rätt inställd så har inget referensvärde. Hade ju heller ingen grundinställning att utgå ifrån direkt då så mycket ändrades i motorn. Att något i motorn skulle vara fel tror jag inte då den går fint som fasen och har inte konstigt ljud eller beteenden för sig. Kam, timing och komp är det inget problem med, portningen har ju Boost gjort så den är det heller inget fel på. Tändningen vet jag inte men allt står som det ska, den ska få en värre CDI nu, får se om det kan göra någon skillnad. Däremot så är den lite svårstartad och reagerar inte klockrent på gasen from tomgång och det är det jag håller på och försöker komma till rätta med. Jag har själv väldigt lite erfarenhet av förgasare som Boost säger så har lite svårt att avgöra vad jag ska justera för att få komma tillrätta med olika problem. Jag lär meddans jag håller på
Man ska lägga ner mycket tid på rätt bestyckning för de går få dem gå helt otroligt bra om man lägger ner obegränsad tid på bestyckningen. Nu är kodde inte van förgasarguru så det är minst sagt svårt att bestycka in perfekt för han och gemene man utan bromsbänk eller airfuelmätare. Bestyckningen från fabrik tycker jag inte duger på långa vägar så det beror mycket på hur noga man är också. Jag kan få hålla på x ant timmar för att få en motor gå så bra jag vill och då har jag 30 års erfarenhet av bestyckning av alla tänkbara motorer. Försöker man bestycka in en motor utan bredbandslambda så kan man inte få den gå optimalt och man måste då testa olika bestyckningar och nålhöjder och kolla stiftfärger samt köra som ett tok. Det tar flera dagar och blir på sin höjd hyfsat om man har bra erfarenhet. Med lambdamätare kan man korta ner tiden för best till några timmar. I bänk krävs också x ant timmar bestyckning och då har man bredbandslambda och i bästa fall en duktig bestyckare som kör bänken.
Den här motorns trim gör den inte besvärligare än en vanlig standard 520/525 den är snarare lättare att bestycka in .
Jag har pratat med Braigasen idag och fått lite tips på saker jag kan testa för att komma tillrätta med gasproblemet, bla testa samma fullgasning med choken i. Reagerar den bättre då så bör jag höja nålen ett snäpp sa han. Ska köpa mig ett 175 och ett 180 HF med att testa med OCEMP-nålen.
Han sa även att det inte finns några andra storlekar på ACC-pumpmunstycken att köpa, ska ta ur förgasaren och kolla så att inte munstycket är skitigt. Den här fjädern till ACC-pumpen som nämndes tidigare, det är väl ingen mening att byta ut den om man har O-ringsmodden redan?