KTM 525 mod-tråden

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Hur brett bakdäck får plats på en 525 -05?....
Ska gå med 160-däck i den svingen. Jag har kört med Pilot Power i 04'ans sving som är smalare. Alla som kör SM har 5" fälg med 160 däck från olika leverantörer så det bör gå även med Race.

När du säger att den tog i, hur långt bak i svingen hade du då axeln/kedjejusterarna ? Kan vara så att den låg väldigt långt fram och då tar det i. Byt drevning (14/45 rular) och se till att nya kedjan blir tillräckligt lång så att du har axeln så långt bak det bara går (givet att du har lite justermån kvar givetvis).
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Ska gå med 160-däck i den svingen.

Det tog i som bara fan i kedjan, svingen nuddade det bara i, men i kedjan tog det i rejält. Gick inte ens att snurra hjulet... Och du hade jag hjulet i mitten av justeringen ungefär...

Nu är det sålt i alla fall, kör just nu med ett 140, nästa däck blir ett 150.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tar det i kedjan spelar det ju ingen roll åt vilket håll klossarna pekar åt.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Tar det i kedjan spelar det ju ingen roll åt vilket håll klossarna pekar åt.
Jo det gör det väl ändå. Får man bak hjulet i svingen (mer utrymme på bromssidan) så kan man ju snedställa en aning och det kanske räcker för att gå fritt från kedjan.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Om det hade gått att justera hjulet så att man hade fått det allra allra längst bak så KANSKE det hade gått, men som det var nu så tog det i rejält. Känns som att jag klarar mig med ett 150s däck...
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Nu blir det i alla fall att dreva om, blir 14-42 till att börja med... Bytte bakdelen igår. Hur gör man nu med blinkers o regplåt? Känns nästan lite väl olagligt att vara helt utan, men vad gör man inte för en snyggare stjärt? :arsele


Nu är det sålt i alla fall, kör just nu med ett 140, nästa däck blir ett 150.
Krånglig köpare, däcket finns kvar!
 

jimmy78

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Olofström
Hoj
R1
Hej
Behöver bygga om mina framgafflar, Orginal är alldeles för mjuk för motardkörning!
Vad rekommenderas för hårdehet på gaffelfjädrarna ( 4,4-4.8N/mm ) ?? Eller vad har ni andra gjort för att mer anpassa framgafflen för motardkörning??
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Hej
Behöver bygga om mina framgafflar, Orginal är alldeles för mjuk för motardkörning!
Vad rekommenderas för hårdehet på gaffelfjädrarna ( 4,4-4.8N/mm ) ?? Eller vad har ni andra gjort för att mer anpassa framgafflen för motardkörning??

Skruva kompression samt retur ca: 2-3 klick från botten, sen ska du ha ca:100 mm olja upp till det ihoptryckta gaffelbenet utan fjädern i. Fjädringen behövs byggas om om du vill ha den tokbra men allt är ju beroende på hur mycket deg man vill lägga:)
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Hej
Behöver bygga om mina framgafflar, Orginal är alldeles för mjuk för motardkörning!
Vad rekommenderas för hårdehet på gaffelfjädrarna ( 4,4-4.8N/mm ) ?? Eller vad har ni andra gjort för att mer anpassa framgafflen för motardkörning??

Jag har ett par 4,4 fjädrar till salu, för en mycket billig peng! Använda drygt 15-20 timmar. Ligger i originalförpackning...

Skicka PM
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Men du kör enduro, det är ju lite skillnad.. Ingen här på forumet som byggt om sin gaffel för motardåkning med hårdare fjäder???

Vill du göra det rätt så ska gaffeln lämmnas in och byggas om till motardgaffel, men det beror juh på hur petig du är. Det kommer aldrig att bli kanon utan en omschimsning då endurofjädring har tokmycket retur. Du får nog ta och ringa nån fjädringsmek helt enkelt och prata med dom.

Till WP så ska denna killen vara en klippa: http://www.mmtech.se annars har du juh springzz. Fast dom är vissa skeptiska mot pga långa leveranstider etc, jag har dock bara goda erfarenheter av dom fast jag har bara köpt reservdelar och aldrig lämnat in dämparna till dom.
 

jimmy78

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Olofström
Hoj
R1
Vill du göra det rätt så ska gaffeln lämmnas in och byggas om till motardgaffel, men det beror juh på hur petig du är. Det kommer aldrig att bli kanon utan en omschimsning då endurofjädring har tokmycket retur. Du får nog ta och ringa nån fjädringsmek helt enkelt och prata med dom.

Till WP så ska denna killen vara en klippa: http://www.mmtech.se annars har du juh springzz. Fast dom är vissa skeptiska mot pga långa leveranstider etc, jag har dock bara goda erfarenheter av dom fast jag har bara köpt reservdelar och aldrig lämnat in dämparna till dom.



Tackar..:tummenupp
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Vad kör ni med för fjädrar i framgaffeln? (Ni som kör 525)

Jag har tänkt byta eftersom jag nu kör med orginal och den känns lite väl mjuk fast jag har skruvat upp kompressionen till max. Jag hade helst av allt velat köra med samma fjäder både sommar och vinter, på vintern har jag tänkt att köra crossbana och sommar motard, inge enduro alltså.

Tror ni att man kan få det att funka med samma fjäder till motardkörningen och crosskörningen? Båda kräver ju lite hårdare fjädring...
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Vad kör ni med för fjädrar i framgaffeln? (Ni som kör 525)

Jag har tänkt byta eftersom jag nu kör med orginal och den känns lite väl mjuk fast jag har skruvat upp kompressionen till max. Jag hade helst av allt velat köra med samma fjäder både sommar och vinter, på vintern har jag tänkt att köra crossbana och sommar motard, inge enduro alltså.

Tror ni att man kan få det att funka med samma fjäder till motardkörningen och crosskörningen? Båda kräver ju lite hårdare fjädring...

Har blivit rekommenderad att byta till de som sitter i SMRén art.nr. 91410019S
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Jag skulle vilja modernisera looken på gammel KTM'en till den nyare baken med de nya sidorna. Är det någon som vet ifall -03's bakram är bolt on på -02'ans ram? Skiljer sadlarna sej åt också?

Om det är omöjligt, så undrar jag om det finns nån som har mallar till atrt göra egna dekal-kit till 520/525?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top