Golge
Ny medlem
Tjenare! Blev tidigare i år ägare till min första fyrtaktare. Då jag köpte den så var den nytvättad och ägaren påstod att anledningen till att den var svårstartad var för att luftfiltret var lite blött (startade på 4-5 kickar). Förra ägaren nämnde även att kolven böts för kring 50 timmar sedan.
Efter ett par dagar så fick jag till "knycket" på hur man skulle kicka och den började starta rätt kvickt varje gång (vanligtvis efter 3 kick).
Den har alltid haft ett riktigt tungt motstånd när man kickar. Mycket hårdare än vad jag sett folk på t.ex youtube har där dom kan sitta ner och kicka runt den till övre dödläge/kicka igång med foppatofflor.
Fram till dess att jag spolade av den ganska grundligt så gick den att starta, om än så hade den börjat bli lite bråkig av sig och börjat kräva kring 10-15 ordentliga kicks. (efter kanske 4h körtid och ett oljebyte sen jag köpte den)
Hursomhelst, så efter att jag tvättade den så totalvägrade den att starta. Startgas hjälpte inte, och den back fire:ade inte alls, oavsett hur många gånger jag röck i gashandtaget och kickade som en galning. Jag testade f.ö att kicka den när den hade hunnit torka, och såg även till att plocka lös ljuddämparen för att se om det kommit in vatten i avgassystemet. Helt utan framgång. Jag testade både att kicka med och utan choke.
Efter tvätten och totalvägrandet att starta så plockade jag lös förgasaren och gav den ett ordentligt bensinbad i en hink. Jag testade även att rycka i gashandtaget, och den sprutade bensin som den ska, både före och innan tvätten.
Jag tog sedan och justerade ventilerna efter 1/6-metoden. Insugsventilerna justerades när avgasventilerna gjorde sin "rotation" och tvärt om.
När jag satte ihop allt så märkte jag att kicken var tusen gånger lättare att kicka runt (kunde kicka runt i sittande position, och att sparka förbi övre dödläge var ingen fara alls). Dekompen är inte spänd kan jag även tillägga.
Efter 20 kick så gav jag upp och skruvade lös tändstiftet, vilket var av modell CR8E och som hade fin gnista. Däremot så har jag förstått att det är DCPR8E-stiftet som gäller för min modell?
Jag rengjorde stiftet lite extra, och spillde även ner en tesked olja i tändstiftshålet och skruvade fast stiftet. Jag vill även tillägga att jag fick använda en tång för att få upp tändstiftet, vilket resulterade i att all eventuell bensin som skulle möjligtvis nå stiftet hade såklart torkat då jag hade skruvat ut det. Färgen på stiftet var oboybrunt.
När det var klart så testade jag kicka runt den några gånger till, helt utan framgång.
Är det någon som kan tänka sig ha någon idé om vad som orsakat denna plötsliga totalvägran att starta? Det känns ju rimligt att ventiljusteringen ligger bakom att den är så enkel att kicka runt nu, jämfört med innan. Men iom att den vägrade starta redan innan jag justerade ventilerna, och jag inte har någon annan 525a att jämföra kicken med så vet jag inte om tyngden på kicken är korrekt nu, eller om den var det när den var tyngre. Ni som har lite erfarenhet, brukar ni kunna kicka igång era hojar sittandes, eller är det att ta i för kung och fosterland, gärna lutandes mot ett träd som gäller? Kan fixa video på hur "lätt" i kicken den är om så önskas.
Tacksam för svar!
Efter ett par dagar så fick jag till "knycket" på hur man skulle kicka och den började starta rätt kvickt varje gång (vanligtvis efter 3 kick).
Den har alltid haft ett riktigt tungt motstånd när man kickar. Mycket hårdare än vad jag sett folk på t.ex youtube har där dom kan sitta ner och kicka runt den till övre dödläge/kicka igång med foppatofflor.
Fram till dess att jag spolade av den ganska grundligt så gick den att starta, om än så hade den börjat bli lite bråkig av sig och börjat kräva kring 10-15 ordentliga kicks. (efter kanske 4h körtid och ett oljebyte sen jag köpte den)
Hursomhelst, så efter att jag tvättade den så totalvägrade den att starta. Startgas hjälpte inte, och den back fire:ade inte alls, oavsett hur många gånger jag röck i gashandtaget och kickade som en galning. Jag testade f.ö att kicka den när den hade hunnit torka, och såg även till att plocka lös ljuddämparen för att se om det kommit in vatten i avgassystemet. Helt utan framgång. Jag testade både att kicka med och utan choke.
Efter tvätten och totalvägrandet att starta så plockade jag lös förgasaren och gav den ett ordentligt bensinbad i en hink. Jag testade även att rycka i gashandtaget, och den sprutade bensin som den ska, både före och innan tvätten.
Jag tog sedan och justerade ventilerna efter 1/6-metoden. Insugsventilerna justerades när avgasventilerna gjorde sin "rotation" och tvärt om.
När jag satte ihop allt så märkte jag att kicken var tusen gånger lättare att kicka runt (kunde kicka runt i sittande position, och att sparka förbi övre dödläge var ingen fara alls). Dekompen är inte spänd kan jag även tillägga.
Efter 20 kick så gav jag upp och skruvade lös tändstiftet, vilket var av modell CR8E och som hade fin gnista. Däremot så har jag förstått att det är DCPR8E-stiftet som gäller för min modell?
Jag rengjorde stiftet lite extra, och spillde även ner en tesked olja i tändstiftshålet och skruvade fast stiftet. Jag vill även tillägga att jag fick använda en tång för att få upp tändstiftet, vilket resulterade i att all eventuell bensin som skulle möjligtvis nå stiftet hade såklart torkat då jag hade skruvat ut det. Färgen på stiftet var oboybrunt.
När det var klart så testade jag kicka runt den några gånger till, helt utan framgång.
Är det någon som kan tänka sig ha någon idé om vad som orsakat denna plötsliga totalvägran att starta? Det känns ju rimligt att ventiljusteringen ligger bakom att den är så enkel att kicka runt nu, jämfört med innan. Men iom att den vägrade starta redan innan jag justerade ventilerna, och jag inte har någon annan 525a att jämföra kicken med så vet jag inte om tyngden på kicken är korrekt nu, eller om den var det när den var tyngre. Ni som har lite erfarenhet, brukar ni kunna kicka igång era hojar sittandes, eller är det att ta i för kung och fosterland, gärna lutandes mot ett träd som gäller? Kan fixa video på hur "lätt" i kicken den är om så önskas.
Tacksam för svar!