KTM 525 SX -06 vägrar starta efter tvätt och ventiljustering

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Tjenare! Blev tidigare i år ägare till min första fyrtaktare. Då jag köpte den så var den nytvättad och ägaren påstod att anledningen till att den var svårstartad var för att luftfiltret var lite blött (startade på 4-5 kickar). Förra ägaren nämnde även att kolven böts för kring 50 timmar sedan.

Efter ett par dagar så fick jag till "knycket" på hur man skulle kicka och den började starta rätt kvickt varje gång (vanligtvis efter 3 kick).

Den har alltid haft ett riktigt tungt motstånd när man kickar. Mycket hårdare än vad jag sett folk på t.ex youtube har där dom kan sitta ner och kicka runt den till övre dödläge/kicka igång med foppatofflor.

Fram till dess att jag spolade av den ganska grundligt så gick den att starta, om än så hade den börjat bli lite bråkig av sig och börjat kräva kring 10-15 ordentliga kicks. (efter kanske 4h körtid och ett oljebyte sen jag köpte den)

Hursomhelst, så efter att jag tvättade den så totalvägrade den att starta. Startgas hjälpte inte, och den back fire:ade inte alls, oavsett hur många gånger jag röck i gashandtaget och kickade som en galning. Jag testade f.ö att kicka den när den hade hunnit torka, och såg även till att plocka lös ljuddämparen för att se om det kommit in vatten i avgassystemet. Helt utan framgång. Jag testade både att kicka med och utan choke.

Efter tvätten och totalvägrandet att starta så plockade jag lös förgasaren och gav den ett ordentligt bensinbad i en hink. Jag testade även att rycka i gashandtaget, och den sprutade bensin som den ska, både före och innan tvätten.

Jag tog sedan och justerade ventilerna efter 1/6-metoden. Insugsventilerna justerades när avgasventilerna gjorde sin "rotation" och tvärt om.

När jag satte ihop allt så märkte jag att kicken var tusen gånger lättare att kicka runt (kunde kicka runt i sittande position, och att sparka förbi övre dödläge var ingen fara alls). Dekompen är inte spänd kan jag även tillägga.

Efter 20 kick så gav jag upp och skruvade lös tändstiftet, vilket var av modell CR8E och som hade fin gnista. Däremot så har jag förstått att det är DCPR8E-stiftet som gäller för min modell?

Jag rengjorde stiftet lite extra, och spillde även ner en tesked olja i tändstiftshålet och skruvade fast stiftet. Jag vill även tillägga att jag fick använda en tång för att få upp tändstiftet, vilket resulterade i att all eventuell bensin som skulle möjligtvis nå stiftet hade såklart torkat då jag hade skruvat ut det. Färgen på stiftet var oboybrunt.

När det var klart så testade jag kicka runt den några gånger till, helt utan framgång.

Är det någon som kan tänka sig ha någon idé om vad som orsakat denna plötsliga totalvägran att starta? Det känns ju rimligt att ventiljusteringen ligger bakom att den är så enkel att kicka runt nu, jämfört med innan. Men iom att den vägrade starta redan innan jag justerade ventilerna, och jag inte har någon annan 525a att jämföra kicken med så vet jag inte om tyngden på kicken är korrekt nu, eller om den var det när den var tyngre. Ni som har lite erfarenhet, brukar ni kunna kicka igång era hojar sittandes, eller är det att ta i för kung och fosterland, gärna lutandes mot ett träd som gäller? Kan fixa video på hur "lätt" i kicken den är om så önskas.

Tacksam för svar!
 

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Har nu varit ute och kickat mig grön. Får inte liv i den. Startgas har ingen effekt alls.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Kände du så vipporna var lösa innan du justerade ventilerna? Annars kan du ha ställt dem så de står helt åt helvete.

Min dog också efter tvätt en gång, var vatten i tändstiftsbrunnen och inne i tändhatten, det gillade den inte speciellt mycket... Gick bra sen när det var torrt igen.
 

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Vipporna var inte markant lösa när dom justerades, nej. Jag går ut med detsamma och provar igen!

Hmm, det låter ju onekligen obra med vatten nära tändstift och tändhatt men iom att det var nu snart 3 veckor sedan jag tvättade så känns det orimligt att det fortfarande ska vara väta som stör. Den har ju trots allt rätt bra gnista.

Jag går ut och kikar på ventilerna igen och återkommer. Bör man göra på något speciellt sätt för att få vipporna "lösa" annat än att kicka tills man hittar det? Antar att dom ska gå att rucka i sidleds?
 

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Ber om ursäkt för dubbelpost.

Nu har jag lossat muttrarna på insug och avgasventilerna. Jag får insugsvipporna att ruckas i sidled när avgaserna gör sin rotation, men hur jag än gör så får jag inte avgasventilerna att ruckas. Någon som har något tips?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag funderar om du ens har någon aning om vad du håller på med? Skaffa en sats bladmått med någorlunda tät stegning och ta reda på hur du ställer motorn i övre dödpunkt. Återkom sedan, vissa basala kunskaper underlättar:tummenupp
 

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Ganska oproduktivt svar, men jag kan vara snäll och svara ändå.

Som sagt, detta är min första 4taktare. Då det verkar vara ett herrejävlans liv där ena halvan svär vid 1/6-metoden och predikar om hur pass mer effektivt det ska vara, och andra halvan gör detsamma fast med bladmått. Jag prövar 1/6-metoden eftersom att jag inte har bladmått att tillgå. ÖD kan jag få hojen till.

Återkom gärna med mer produktiva svar, det uppskattas :tummenupp:
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ganska oproduktivt svar, men jag kan vara snäll och svara ändå.

Som sagt, detta är min första 4taktare. Då det verkar vara ett herrejävlans liv där ena halvan svär vid 1/6-metoden och predikar om hur pass mer effektivt det ska vara, och andra halvan gör detsamma fast med bladmått. Jag prövar 1/6-metoden eftersom att jag inte har bladmått att tillgå. ÖD kan jag få hojen till.

Återkom gärna med mer produktiva svar, det uppskattas :tummenupp:

Du har alltså inte en susning.

Ställ motorn i ÖD, justera sedan både avgas och insugsventiler med motorn i detta läge. Till du har lärt dig hur saker och ting fungerar, ge fan i nåt 1/6 varv på ställskruvarna. MÄT!! Att mäta är att veta, och uppenbarligen vet du ju inte ett skit eftersom du troligen justerat bort dig så motorn tappat kompression.

Det underlättar om man kan läsa sig till lite förkunskaper innan man börjar. Dn motor är så vanlig att det finns spaltkilometrar att läsa om hur man gör och hur en KTM rfs-motor ser ut och fungerar. Google is your friend.

Och du, om du har något som helst intresse av att din förgasare ska fungera som konstruktören en gång tänkte, bada den inte i en hink bensin:näsblod skruva isär den, gör noga rent ingående delar med till exempel tryckluft och topz, skruva sedan ihop den utan att något blir kvar på bänken. Under detta ser du till att ha rent och snyggt omkring dig och fräscha verktyg.

"produktivt" nog?
 

Golge

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Norrbotten
Hoj
2006, KTM, 525SX
Tack! Produktivt, ja. Däremot fattas det en hel del god ton. Men jag får testa mig på med bladmått imorgon. Mvh!
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Bladmått på rfs är nästan omöjligt, är löjligt trångt på avgassidan, men få den i ÖD och justera båda sidorna.

Du kan låsa motorn i övre dödläge med en insexsskruv som sitter i framkant på motorn, den har en kopparbricka som du tar bort och sen skruvar du in skruven i ett spår i vevaxeln.

Känn med en lång mejsel eller ett långt buntband genom tändstiftshålet om du är osäker på att kolven är i topp, spåret i vevaxeln är inte speciellt stort och är lätt att missa.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tack! Produktivt, ja. Däremot fattas det en hel del god ton. Men jag får testa mig på med bladmått imorgon. Mvh!

God ton? Åtminstone jag får en aning humör när någon klantat runt utan att tänka efter eller ha en aning vad man håller på med och sedan förväntar sig full support för att rätta till misstagen. Misstag som hade kunnat undvikas från början bara man gjort en enkel sökning, läst och begrundat lite.

Nog om detta.

Vatten i tändstiftshålet kan ligga ganska länge efter en tvätt, tändhatten är tätslutande, men det går utmärkt att trycka in vatten (när man är överentusiastisk med högtryckstvätten) förbi ner i tändstiftsbrunnen. Sedan kan inte vattnet dunsta samma väg som det kom. Det finns ett dräneringshål på toppens högra sida, se till så att det är öppet.

En tips vid felsökning är att göra en sak i taget, för att steg för steg kunna utesluta felkällor. Inte som du gjort, kasta sig över flera saker samtidigt.

Min gissning är att du hade vatten i tändhatten efter tvätten och därför startade inte cykeln. Justera in ventilerna och prova igen. Jag rekommenderar dig att försöka mäta även avgassidan med bladmått så att du VET om du har spel och vad det är. Kosta också på dig ett nytt stift, det kan du ha knäckt under alla startförsök.

Det finns många enklare felkällor innan man ger sig på ventiljustering, till exempel; nån droppe vatten i flottörhuset som kommit in genom tvätt, cykeln går att starta men går oftast som skit. Igensatt lågfartsmunstycke, svårstartad med dålig/ingen tomgång. Tappad bränsle/blandskruv, samma symptom som föregående etc etc... 9 gånger av 10 är felen bränslerelaterade.

Att vrida på rullen när man ska starta en stor fyrtaktare är ett rätt bra sätt att misslyckas, mer än ett par gånger så är den garanterat sur. Kan funka som "start-sup" helt kall och innan man börjar sparka, men inte mer.
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top