Ktm 525 vs Husaberg 650 vs Rxv 450

Donvito

TOKER
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg fs650e[Såld] Suzuki sv650s -03 [Såld]
skulle behöva lite hjälp med att välja cykel, funderar då på en ktm 525 husaberg 650 eller rxv 450 kommer ju att köra 90% gata med den så hur är det att köra med "cross" däck på gatan som rxv har? (sxv'n är tyvärr för dyr har ca 30-35000 kr att lägga) servicen är ju lite tråkigare på husaberg'en och ktm'en sen att man får skjutsa på 450in är ett stort +
kommer ju att köra med cykeln till skolan nästan varje dag så det blir ju ngn timme i veckan bara för den sakens skull.

redan länsat "sporthoj" på trådar så "använd sökfunktionen" är bara onödigt att skiva, tack på förhand
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Syfte

Vad skall du ha den till? Om du just tagit MC-kort och inte är van vid att skruva så är vare sig 525 eller 650 ett "bra" val. Givetvis måste man börja någonstans och lära sig men de kräver en del av ägaren. Vill du ha en lättskött motard så hade jag sneglat åt KTM 625.

Om du nu vill ha det värsta som finns så är skillnaden mellan en 525 och en 650 inte så stor. 650 har mer effekt givetvis och går som f*n, men saknar man erfarenhet kommer även en 525a kännas som ett monster. En fördel med KTM är att den fått Volvostatus i sverige, därmed finns det ett överflöd av reservdelar och tillbehör.
 

Donvito

TOKER
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg fs650e[Såld] Suzuki sv650s -03 [Såld]
Har varit inne på husaber 650 hela tiden tills jag kom på att jag behöver ha bilen till skolan (2mil tur och retur) Skruva är inga problem dock kostnader för motorrenoveringar osv. hur "kul" är det att leka med en lc4 i skogen/isen/gruset om man jämför med en husaberg?

Fort...

Drz400sm är tyvärr inte intressant, sen hur är det med cross däcken på gata (rxv450).
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har varit inne på husaber 650 hela tiden tills jag kom på att jag behöver ha bilen till skolan (2mil tur och retur) Skruva är inga problem dock kostnader för motorrenoveringar osv. hur "kul" är det att leka med en lc4 i skogen/isen/gruset om man jämför med en husaberg?

Fort...

Drz400sm är tyvärr inte intressant, sen hur är det med cross däcken på gata (rxv450).

LC4, 625/ 640/660 är bra om det är hårt underlag och brett mellan träden.
Är det grisenduro är nog en 250/400/450 exc bättre :D
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dom hojarna du kollar pa är väll dom modeller som behöver mest underhall och är dyrast att underhalla med renoveringar (alltsa motorrenoveringar)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
90% gata så skulle jag kolla på 625 eller 660. "Underhållsfritt" om du jämför med 525/530/RXV/husa.

MEN e det tvunget att ha en lite smidigare och lättare hoj så skulle jag kolla på 525/530 EXC. Tätare underhåll.

Har ägt det mesta i motarväg, men kör just nu en 530EXC omgjord till motard.
Definitivt den roligaste KTMén jag ägt. Roligaste motarden jag ägt var en SXV.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Att köra med crossdäck på vanlig gata är ingen hit, dåligt fäste och dem slits som fan. Du får skaffa något mellanting typ "offroad" däck. Alla modellerna du nämner är racehojar som ska servas ofta, ska du ha den till o köra fram o tillbaka till skolan dagligen blir det fort timmar av det. RXV:n är ju en v-twin vilket säkert kräver ännu lite mer service. KTM 625 är nog ett klokare val, om du nu bara ska lägga ca 30-35k på hojen får du ändå räkna med att det snabbt kan gå 10k på en motorrenovering (givetvis beroende på hur mkt du själv skruvar) och då är du kanske uppe i 40-45k. En lc4 eller xr650 är som sagt nog ett bättre val..
 

Donvito

TOKER
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg fs650e[Såld] Suzuki sv650s -03 [Såld]
Tack för alla tips :) men har tänkt på saken lite och tror jag ska köpa en "rejsmotard" iallfall är ju trotts allt en leksak har ju en bil jag kan ta till skolan om jag tycker att det börjar bli jobbigt med servicen, så valet nu står imellan en ktm 525 och en husaberg. tror ni att man ångrar sig ifall man köper en 525, suget för dom sista hk'na kanske är för stort?
måste verkligen ha något att köra på isen i vinter ;) slang vänliga är dom båda va?
hur är det med 525/650 går det att köra 90kmh jämnfart utan att man varvar sönder?
tacksam för svar är lite grön inom området :) mvh
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
husan är lugn att köra i marschfart, 628 cc och 6 vxl. Även 525 är 6 vxl men har inte kört någon så vet inte hur den varvar i jämförelse. Andra racehojar som t.ex yama wr 450 & honda crf 450 hm är bara 5 vxl o varvar betydligt mer.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Glöm inte att köpa en jävla massa korv och hamburgare så du kan lägga några kilo fläsk på baken så du kan pendla med dessa hojar. Dom är MUUUURRDER för röven om man ska sitta på sadeln. Är övertygad om att dom lika gärna kunda måla dit en sadel på ramen och sälja en billigare hoj, för nån skillnad skulle inte märkas.

:D
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
RXV:n är ju en v-twin vilket säkert kräver ännu lite mer service. KTM 625 är nog ett klokare val, om du nu bara ska lägga ca 30-35k på hojen får du ändå räkna med att det snabbt kan gå 10k på en motorrenovering (givetvis beroende på hur mkt du själv skruvar) och då är du kanske uppe i 40-45k. En lc4 eller xr650 är som sagt nog ett bättre val..

Jämföra en RXV med en 625 är som att jämföra en Volvo 740 med en BMW M3. För gatan är KTM 625 i särklass en bättre hoj om man skall pendla.

Men tex

KTM 525
Ventiljustering 15h
Motorinspektion 45h
Motorrenovering 90h
http://slorider.com/KTM/manuals/2004_250_450_525_racing_se.pdf

RXV
Ventiljustering 50h
Motorrenovering 90h
http://slorider.com/Aprilia/manuals/SXV RXV 450-550 English 2006.pdf (page 126)
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Tills man har provat den ena riktiga motarden, SXV 550.

Husaberg är ju lika spännande som att köra traktor till motorkaraktären sett.

Jag har ju ägt både Husaberg 650 -07 och Aprilia sxv 550 -07 och jag håller husan som segrare i den duellen..
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Jämföra en RXV med en 625 är som att jämföra en Volvo 740 med en BMW M3. För gatan är KTM 625 i särklass en bättre hoj om man skall pendla.

Men tex

KTM 525
Ventiljustering 15h
Motorinspektion 45h
Motorrenovering 90h
http://slorider.com/KTM/manuals/2004_250_450_525_racing_se.pdf

RXV
Ventiljustering 50h
Motorrenovering 90h
http://slorider.com/Aprilia/manuals/SXV RXV 450-550 English 2006.pdf (page 126)

Tävlat med både Husa 650 o KTM 450. Kollar ventilerna ibland (efter 20h) men minns inte riktigt när jag ställde dom sist, kanske efter 50h. Verkar hålla bra iaf.

Vad innebär motorinspektion?
Kan ju vara bra att kolla kamkedjan varje 10h. O oljan kollar man efter bitar vid varje byte :D

Renovering i vanlig ordning efter ca 100h och det innebär ramlagerbyte, kamkedjebyte, gärna kolvbyte också etc.
 

Donvito

TOKER
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg fs650e[Såld] Suzuki sv650s -03 [Såld]
Jämföra en RXV med en 625 är som att jämföra en Volvo 740 med en BMW M3. För gatan är KTM 625 i särklass en bättre hoj om man skall pendla.

Men tex

KTM 525
Ventiljustering 15h
Motorinspektion 45h
Motorrenovering 90h
http://slorider.com/KTM/manuals/2004_250_450_525_racing_se.pdf

RXV
Ventiljustering 50h
Motorrenovering 90h
http://slorider.com/Aprilia/manuals/SXV RXV 450-550 English 2006.pdf (page 126)

3 TIMMAR PÅ OLJEBYTEN?
är det så ofta?

rxv är ju dock inte intressant längre då sm hjul osv kostar en del, och sxv'n är ju för tok för dyr för mig men annars värkar det vara en trevlig hojj med 2cyl och insprutning. mvh

så som jag skrev förut är det ju val mellan 525 och 650, är ju ganska ny < nej förlåt väldigt ny inom mc åkandet, men undrar ifall man kommer att ha sug efter dom sista hästarna ifall man köper 525an mvh
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Hk

Du får ursäkta om jag har fel men du verkar rätt ny på hoj. Då kommer du inte sakna effekten. Den blir mest i vägen om man inte är van. Jag har ju köpt en 650 efter att ha kört racehoj i många år och sedan ett uppehåll för småbarnsår. Jag började om på nytt för en månad sedan och effekten är respektingivande. Leta på blocket och ta en av dem som du får en bra deal på. Husan är dock oftast billigare eftersom modellerna innan 03 hade en del barnsjukdomar i kombination med att blev populära hos sporthojåkare som bytte till motard utan att kunna skruva. Följden blev en del ras och dåligt rykte.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top