Ktm 530 exc-r/smc

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Som lovat, bild på vevhusventilationen.



Det är tydligen sluten vevhusventilation, så du behöver inte dra det till kärlet :)

Edit: Vevhusventilationen är: Den svarta slangen som kommer nerifrån motorn typ breve startmotorn och går upp till t-korset som går till ventillocket och andra änden till insuget.

Nu behöver jag ER hjälp!

Jag vill ha en DB-killer till min, sån som man skruvar i längst bak i ljuddämparen. Frågan nu är... Hur sitter den fast?
Måste jag beställa både...
http://www.karlstrommotor.se/sv/articles/2.1772.832222/throttle-element-cpl-exc-07
Och
http://www.karlstrommotor.se/sv/articles/2.1772.832221/sil-element-exc-f-07

Eller räcker det med en av dom? Bifoga gärna bild med svar! Men om ni inte kan ta bild snabbt så skriv bara svar! :)
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Som lovat, bild på vevhusventilationen.



Det är tydligen sluten vevhusventilation, så du behöver inte dra det till kärlet :)

Edit: Vevhusventilationen är: Den svarta slangen som kommer nerifrån motorn typ breve startmotorn och går upp till t-korset som går till ventillocket och andra änden till insuget.

Nu behöver jag ER hjälp!

Jag vill ha en DB-killer till min, sån som man skruvar i längst bak i ljuddämparen. Frågan nu är... Hur sitter den fast?
Måste jag beställa både...
http://www.karlstrommotor.se/sv/articles/2.1772.832222/throttle-element-cpl-exc-07
Och
http://www.karlstrommotor.se/sv/articles/2.1772.832221/sil-element-exc-f-07

Eller räcker det med en av dom? Bifoga gärna bild med svar! Men om ni inte kan ta bild snabbt så skriv bara svar! :)

Vad har du för system?:va
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Tackar för bild på vevhusventilationen. Har inte fixat uppsamlingskärlet än :D
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
du menar originalsystemet?
Varför vill du ha en dB-killer till originalsystemet?:va

Jaha du menar avgassystemet trodde du menade vevhusventilationen :rolleyes:
Ja vill ha db-killer till originalsystemet för det är ganska ofta som jag åker typ 5+ mil inne i lilla Köping mitt i natten och ja vill slippa polisen så mycket som möjligt! :D
 

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Jag har en fråga angående däck. Det sitter michelin pilot race däck på min 530 nu, dom är 160 breda men de har varit tvungen att skära bort en hel del pga att kedjan annars tar i.
En kompis hade däremot ett riktigt motarddäck/skuret slicks på sin vilket var 170 brett, men mycket smalare än mitt?
Jag går nu i tankarna att köpa nya däck, och jag behöver inte ett rent racedäck, utan tänkte mig mer typ milchelin power pure. Kör 95% aktiv gatkörning och väldigt sällan bana. Men det däcket finns som minst i 160 bredd på t.ex. hojdack.se. Ska jag ha 150 måste jag gå på pilot power och det känns lite väl "touring" för min typ av körning.
Så min fråga är om ni tror att även detta däck (power pure 160/60-17) kommer att vara för brett för en ktm 530? Jag menar det verkar ju vara skillnad beroende på hur "välvt" däcket är. Och jag vill undvika att skala bort kanten på vänstra sidan.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag har en fråga angående däck. Det sitter michelin pilot race däck på min 530 nu, dom är 160 breda men de har varit tvungen att skära bort en hel del pga att kedjan annars tar i.
En kompis hade däremot ett riktigt motarddäck/skuret slicks på sin vilket var 170 brett, men mycket smalare än mitt?
Jag går nu i tankarna att köpa nya däck, och jag behöver inte ett rent racedäck, utan tänkte mig mer typ milchelin power pure. Kör 95% aktiv gatkörning och väldigt sällan bana. Men det däcket finns som minst i 160 bredd på t.ex. hojdack.se. Ska jag ha 150 måste jag gå på pilot power och det känns lite väl "touring" för min typ av körning.
Så min fråga är om ni tror att även detta däck (power pure 160/60-17) kommer att vara för brett för en ktm 530? Jag menar det verkar ju vara skillnad beroende på hur "välvt" däcket är. Och jag vill undvika att skala bort kanten på vänstra sidan.

Allt beror på vad du har för bredd på fälgen.
4,25" = 150
5"= 160
Jag har en 5" fälg och mitt däck tar inte i...Dragon Supercorsa
 

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Jag har en 5,5" fälg. då borde det mao fungera med 160?

Ursäkta 5" hade jag..
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag har en 5,5" fälg. då borde det mao fungera med 160?

Ursäkta 5" hade jag..

både ja och nej..... vissa däckmärken kan du få problem med. (som du redan märkt)
Ett "racingdäck" är mer "spetsigt" på mitten om du fattar vad jag menar. Och ett "touringdäck" är mer platt på mitten, vilket kan medföra att de blir lite bredare och tar i kedjan.
 

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Det var precis det jag misstänkte.. Frågan är ju hur man ska veta?
 

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
precis inhandlat en 530.

någon här som har verkstadshandboken i digital form eller vet var jag kan ladda ner den ?
:tummenupp
 

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
hejsan!
handlade en såndär 530 idag, hämtar imorgon, är inte ny på motard men ny på motard som behöver skruvas lite mer än min 640 med sina 500 mil,

som jag läst längre bak i tråden är att den ska servas vid ungefär 8 timmars körning, med olja o filter, hur ligger de till med kolv o så? behövs de bytas lite då o då med? kommer säkert skriva mer i framtiden o här är några som verkar ha koll så de ska nog bli bra :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
hejsan!
handlade en såndär 530 idag, hämtar imorgon, är inte ny på motard men ny på motard som behöver skruvas lite mer än min 640 med sina 500 mil,

som jag läst längre bak i tråden är att den ska servas vid ungefär 8 timmars körning, med olja o filter, hur ligger de till med kolv o så? behövs de bytas lite då o då med? kommer säkert skriva mer i framtiden o här är några som verkar ha koll så de ska nog bli bra :)

Grattis till köpet!
Jag tror det är 120h på kolvbytet, men inte helt säker.:rolleyes:
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Ja har hört med dom flesta som säljer KTM och dom säger att...
Vid motardkörning på bana = Olja 5h, byt kolv/kamkedja 60h.
Enduro = Olja 5h, byt kolv/kamkedja 60h.
Motardkörning gata = Olja 10h, byt kamkedja ca100h, kolla kolv var ca100h, inte dålig, inte byta.
Grusbus = Olja 15h, kamkejda ca 150h, kolla kolv var ca 200h, inte dålig inte byta.

Så ja kör på typ de =)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top