KTM 540 SM rustas upp - Första bygget

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
IMG_8915.jpg

Just det ja, det blev även förberedelse för ny brunn till en vask som skall stå vid väggen. Vattnet leds ner i befintlig brunn.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
60807000_10162302140015393_1512987639735648256_n.jpg

Det är tungt att gräva för hand.. 43cm djupt nu, så drygt 30cm grus undangrävt.
Nu börjar det roliga:)
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)

Köpte bordet för 3 år sedan. Avklippt kabelhärva. Kopplingbox inne i lyften, som inte går att komma åt om lyften inte startar. Moment 22. En kraftansträngning som innehöll domkraft för att bända upp åbäket, och ett halvpassande kopplingsschema för att lokalisera positionen för 10 svarta(!) kablar, kunde tillslut resultera i ovan. Heureka!
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Nån som vet hur lång framgaffeln är på EXC-modellerna runt 2002-2006 ?

Min framgaffel är 90cm lång. Fått för mig att denna då inte är direkt från en EXC?
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Tror inte jag mätte fel, för min exc 2008 är 94.

Finns det motardgafflar WP Som detta kan va?
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Tror inte jag mätte fel, för min exc 2008 är 94.

Finns det motardgafflar WP Som detta kan va?

Själva gaffelbenet är samma längd som min andra Exc. Så det är väl innerbenet som är kortare. Kapat? Annan modell? Hört att det finns motardvarianter på 90cm, men det kanske är skrönor från djungeln..

Han jag köpte hojen av en gång i tiden visste inget, men nån hade moddat den till motard o kanske brydde sig om framgaffeln med
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns absolut SMR gafflar som är internt kortade så de inte fjädrar ut helt och därmed är lägre. 910mm är standard SMR
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Vacklar fram-och tillbaka om hur och när jag skall bygga vidare på hojen. Såg det jag gjort som steg 1 in i något mer kreativt. Det händer tyvärr inte så mycket, och hojen står där blankpolerad med nya fina delar.

Om någon vill ta över projektet så är sinnet öppet för förslag.
niklas.holmquist@gmail.com


67403884_10162608767030393_6053046355423657984_n.jpg
 
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
69632829_10162785510775393_5172040931133620224_n.jpg

69660212_10162789885330393_6311821124304896000_n.jpg

69666929_10162789885275393_5513190058900848640_n.jpg

Long story short: Ett hål med exakta mått finnes nu att ta emot en MC-lyft med förlängt bord. :fakta
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Ursäktar att detta är något off topic, även om man kan tycka att det är relaterat. Lite som att bygga ett verktyg för att lösa ett problem med hojen.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top