Ktm 625

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Toppfart med den drevningen?
Jag har original på min och den gör ca 150 så får nog bli av dreva om då man ändå inte kör så fort med en retard!

Vet inte exakt. Men det gick att ligga i 100 utan att plåga motorn allt för mycket. Mot 16-40 som jag hade innan var det inte så jättestor skillnad.
 

Pey

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625
Är det någon som vet om bak fotpinnar som suttit på en 640 -04 passar till en 625 -05?

Anledningen till att jag är osäker är för att fotpinnarna som finns på johansmc till 625 står det:
"Fits on 625 and 660 SMC 05-06."
inget om att 640 passar.

Någon som har mer koll?
 

Pey

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625
KTM 625 tänder ej - sas?

Fick nyligen problem med min hoj och tänkte kolla om någon här känner till problemet.

Det börja med att den tvärdog mitt under en körning, sedan när jag försöker EL-starta, kicka eller rulla igång den, så hörs det 4 takter innan startmotorn hänger sig eller fastnar, även bakhjulet låser sig i princip.

Märkte också att det var ett hål på sidan av cylindern, (Sas ventil hål?) som jag tror någon plugg/skruv trillat ur.
Kan det vara den pluggen/skruven som orsakat felet, eller är det något annat som gått sönder?

ktm_lc4_625_cylinder_sas.jpg

Edit: Jag plugga igen hålet med en träplugg och försökte i ca 1h att få igång hojen men det hjälpte inte
 
Last edited:

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Fick nyligen problem med min hoj och tänkte kolla om någon här känner till problemet.

Det börja med att den tvärdog mitt under en körning, sedan när jag försöker EL-starta, kicka eller rulla igång den, så hörs det 4 takter innan startmotorn hänger sig eller fastnar, även bakhjulet låser sig i princip.

Märkte också att det var ett hål på sidan av cylindern, (Sas ventil hål?) som jag tror någon plugg/skruv trillat ur.
Kan det vara den pluggen/skruven som orsakat felet, eller är det något annat som gått sönder?

View attachment 365897

Edit: Jag plugga igen hålet med en träplugg och försökte i ca 1h att få igång hojen men det hjälpte inte

Är inte det där dräneringshålet från tändstiftet?
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Hej, ja de var visst det,
Men hojen startar fortfarande inte :(

Kan vara en ventilfjäder som gått av.
fast då borde inte bakhjulet låsa..

hur sitter kablarna till batteriet på min 640 så blev den någon kortis mot sadeln och startmotorn ville inte gå gick inte att kicka ingång heller. ta av sadeln och kika
 

Pey

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625
Kan vara en ventilfjäder som gått av.
fast då borde inte bakhjulet låsa..

hur sitter kablarna till batteriet på min 640 så blev den någon kortis mot sadeln och startmotorn ville inte gå gick inte att kicka ingång heller. ta av sadeln och kika

Jag har kollat alla kablar vid batteriet, allt verkar sitta som det ska,

vet dock inte om något kortsluter.
 

Pey

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625
Går motorn runt som den ska?
Har du gnista? Soppa?
Går startmotorn runt?
Testat att springa igång den?

Det finns soppa och gnista, och jag har testat springa igång den.

Jag är väldigt grön på de mekaniska, men som jag förstår lägger jag den i "startläge" med hjälp av hand dekompressorn och kickar lätt tills kolven står rätt, sedan rulla jag, och släppte ut koppling, då hör jag 4 smällande takter, sen fastnar typ kolven och i princip låser bakhjulet, tror de snurrar om man har väldigt mycket tryck eller brant backe,

Samma sak när jag testar El-starten, lägger kolven i rätt läge först med Dekompressor, sen EL-startar, hörs 4 smällande takter och ett högt metall klick, då fastnar kolven, sen orkar inte startmotorn dra runt mer, och jag måste ställa in den med hjälp av dekompressorn och kicka tills kolven går runt.

Som sagt jag är väldigt grön, kan det vara att den inte får gnista?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
soppakranen står rätt?
Det finns soppa och gnista, och jag har testat springa igång den.

Jag är väldigt grön på de mekaniska, men som jag förstår lägger jag den i "startläge" med hjälp av hand dekompressorn och kickar lätt tills kolven står rätt, sedan rulla jag, och släppte ut koppling, då hör jag 4 smällande takter, sen fastnar typ kolven och i princip låser bakhjulet, tror de snurrar om man har väldigt mycket tryck eller brant backe,

Samma sak när jag testar El-starten, lägger kolven i rätt läge först med Dekompressor, sen EL-startar, hörs 4 smällande takter och ett högt metall klick, då fastnar kolven, sen orkar inte startmotorn dra runt mer, och jag måste ställa in den med hjälp av dekompressorn och kicka tills kolven går runt.

Som sagt jag är väldigt grön, kan det vara att den inte får gnista?
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Det finns soppa och gnista, och jag har testat springa igång den.

Jag är väldigt grön på de mekaniska, men som jag förstår lägger jag den i "startläge" med hjälp av hand dekompressorn och kickar lätt tills kolven står rätt, sedan rulla jag, och släppte ut koppling, då hör jag 4 smällande takter, sen fastnar typ kolven och i princip låser bakhjulet, tror de snurrar om man har väldigt mycket tryck eller brant backe,

Samma sak när jag testar El-starten, lägger kolven i rätt läge först med Dekompressor, sen EL-startar, hörs 4 smällande takter och ett högt metall klick, då fastnar kolven, sen orkar inte startmotorn dra runt mer, och jag måste ställa in den med hjälp av dekompressorn och kicka tills kolven går runt.

Som sagt jag är väldigt grön, kan det vara att den inte får gnista?

Låter det inte mer som att något är ras i motorn? Något som lägger sig i vägen så den inte kan gå runt så länge du har komp)?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Det finns soppa och gnista, och jag har testat springa igång den.

Jag är väldigt grön på de mekaniska, men som jag förstår lägger jag den i "startläge" med hjälp av hand dekompressorn och kickar lätt tills kolven står rätt, sedan rulla jag, och släppte ut koppling, då hör jag 4 smällande takter, sen fastnar typ kolven och i princip låser bakhjulet, tror de snurrar om man har väldigt mycket tryck eller brant backe,

Samma sak när jag testar El-starten, lägger kolven i rätt läge först med Dekompressor, sen EL-startar, hörs 4 smällande takter och ett högt metall klick, då fastnar kolven, sen orkar inte startmotorn dra runt mer, och jag måste ställa in den med hjälp av dekompressorn och kicka tills kolven går runt.

Som sagt jag är väldigt grön, kan det vara att den inte får gnista?
Skippa dekompen, lägg i en växel och håll kopplingen intryckt samtidigt som du springer med hojen när du sen hoppar på så släpper du ut kopplingen.

Skippa även dekompen när du kör med elstarten, det behövs inte!

Du skrev ju nyss att du fick gnista :va
 

Pey

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625
Skippa dekompen, lägg i en växel och håll kopplingen intryckt samtidigt som du springer med hojen när du sen hoppar på så släpper du ut kopplingen.

Skippa även dekompen när du kör med elstarten, det behövs inte!

Du skrev ju nyss att du fick gnista :va

Det är precis det jag testat flera gånger, när jag rullar och släpper ut kopplingen hör jag 4 takter, sedan ett klick ljud och sedan går inte motorn runt mer, vilket medför att bakhjulet i princip låser sig och sladdar,

Jag använder aldrig dekompen när jag startar med El-start vanligtvis, men när den hamnat i ett sånt här död läge så måste jag manuellt lägga kolven rätt mha dekomp + kick för annars orkar inte startmotorn dra runt, jag gjorde de bara för att hjälpa till lite.

Ang: Gnista, jag va lite osäker i början, men eftersom jag testat ge lite lätt gas innan jag kickat och då fått baktänding (ett högt smällande ljud) så antar jag att det inte är fel på gnistan,

BTW, tack så mycket till alla som engagerat sig.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Om du ställer du och kickar motorn gång på gång så går den runt?
Om du är ovan att kicka kanske det är så att batteriet är dåligt och inte orkar dra runt motorn ordentligt och därför upplever de som att motorn tar emot?
Har du testat startgas?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top