Ktm 625

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är det inte ifrån juni 1999 som det är krav t.om?


Jo enligt det polisen går efter tror det är 17 juni 1999, när det gäller kontrollbesiktning så gäller 2003 men tror det gäller efter ett visst datum där också skall dubbelkolla detta imorgon om jag hinner!
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

9 § Motorcykel som tagits i bruk för den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Fick också anmärkning på bilprovningen för att jag inte hade två speglar. Killen där pratade om helfordonsgodkännande och nämnde både 1999 och 2003. Jag la dock aldrig på minnet exakt vad han sa. Eftersom jag inte fick ombesiktning på det tänkte jag väl bara att jag får väl fixa två speglar till nästa gång, då.
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

9 § Motorcykel som tagits i bruk för den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

Min 525 är ju en -06, men den har bara en spegel original, som jag hade tänkt sätta på till besiktning.
Men kan jag få anmärkning på att det saknas en backspegel av någon nitisk besiktningsman?

Jag har ju liksom inte fler speglar än den som följde med och inga fler fästen, och inte köper jag en ny bara för besiktningen :)

EDIT: När jag ändå frågar om besiktning, är det krav på att besikta med enduro-däcken med rätt storlek enligt registret?

//via Tapatalk
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
datumet f.r.o.m -99 gäller vid regbesiktning alt transportstyrelsen författningssamling & gäller inte vid vanlig kontrollbesiktning av mc.
 

da9l

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Härnösand
Hoj
690 smc -10
Tjabba!
Har ett litet problem med min ktm 625 smc -04, tycker den tickar på tomgången.
Har läst runt en del här på sh i olika trådar om tickande ktm, min tickar dock bara på tomgången då den blivit varm.
Startar som vanligt upp den på elstarten efter att jag kört nån mil och hojen blivit varm så tickar den när jag står still.
Ticket följer inte varvtalet och de tickar inte speciellt högt men man blir ju ändå nojig man vill ju inte råka ut för något haveri nu i början av säsongen.
Gjorde oljebyte för 50mil sedan och de var inge spån på magnetpluggen och de är rätt mängd olja i hojen.
Började dock höra detta efter några turer nu efter vintervilan.
så vad tror ni att de kan vara? något lager? ventil? decomp?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Inget spån på pluggen i en KTM!? DÅ är nåt DEFINITIVT fel!:gnissla
Skämt åsido, kolla ventilspelet till att börja med, hjälper inte det kan du alltid kolla kamkedjespännaren medans du har motorn i TDC. Kom ihåg att lossa yttersta skruven på spännaren först, annars trycks den in hela vägen när du tar loss hela spännaren och du får inte reda på nånting.
Vet inte om det är samma på 625an, men på 525an betyder tydligen 2 hack kvar på spännaren att det är dags att byta kedja.
Annars kanske det är fjädern till autodecompen som börjar tröttna på livet och decompen som klapprar.
En KTM ska rassla, det är bara så.

Tjabba!
Har ett litet problem med min ktm 625 smc -04, tycker den tickar på tomgången.
Har läst runt en del här på sh i olika trådar om tickande ktm, min tickar dock bara på tomgången då den blivit varm.
Startar som vanligt upp den på elstarten efter att jag kört nån mil och hojen blivit varm så tickar den när jag står still.
Ticket följer inte varvtalet och de tickar inte speciellt högt men man blir ju ändå nojig man vill ju inte råka ut för något haveri nu i början av säsongen.
Gjorde oljebyte för 50mil sedan och de var inge spån på magnetpluggen och de är rätt mängd olja i hojen.
Började dock höra detta efter några turer nu efter vintervilan.
så vad tror ni att de kan vara? något lager? ventil? decomp?
 

da9l

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Härnösand
Hoj
690 smc -10
Yelly: Den har rullat ca 1100mil. enligt förra ägaren ställdes ventilerna strax efter ca 900mil.

Ulfj: haha jo nånting på magnet pluggen var de väl, men inget överdrivet.
Får ta och kika igenom de där, tycker dock den tickar så lite. Och om de är ventilerna ska man väl höra de rätt väl?
Som sagt blir man nojig, har även hört av andra att ktm ska låta lite annars är de något fel.
 

Herrera

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2012
Ort
Lysekil
Hoj
ktm 625-06, Husqvarna CR250-03
Har tänkt att köra upp med min 625a för mellankort nu om 2 veckor men den är ostrypt och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Om jag ska strypa den eller köra med den som den är? Vad säger ni? Och om jag ska strypa den vad är det för strypningar som finns?
MVH
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har tänkt att köra upp med min 625a för mellankort nu om 2 veckor men den är ostrypt och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Om jag ska strypa den eller köra med den som den är? Vad säger ni? Och om jag ska strypa den vad är det för strypningar som finns?
MVH

Är den strypt i regbeviset? Sålänge den är det är det inga problem.
 

Herrera

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2012
Ort
Lysekil
Hoj
ktm 625-06, Husqvarna CR250-03
A det är den:) Men om dom skulle påpeka det kan man bli underkänd för det då?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har tänkt att köra upp med min 625a för mellankort nu om 2 veckor men den är ostrypt och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Om jag ska strypa den eller köra med den som den är? Vad säger ni? Och om jag ska strypa den vad är det för strypningar som finns?
MVH


Den borde vara strypt då både 625 & 660 är strypta från början m trottelstopp. Annars kolla med mckompaniet om de har någon sats men kolla som sagt i regbeviset
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
A det är den:) Men om dom skulle påpeka det kan man bli underkänd för det då?

Det är absolut inga problem. De kommer inte att märka att den har 20 hk extra. Du kommer ju inte direkt att vrida ur den på uppkörningen heller.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Började dock höra detta efter några turer nu efter vintervilan.

Har haft ett gäng lc4or och aldrig råkat ut för de du skriver förrens nu, fick för mig att nån av ventilerna hade ändrat sig så jag rev ner och dubbelkollade men spelet stämde. Anser också att den tickar mer än innan helt plötsligt.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Yelly: Den har rullat ca 1100mil. enligt förra ägaren ställdes ventilerna strax efter ca 900mil.

Ulfj: haha jo nånting på magnet pluggen var de väl, men inget överdrivet.
Får ta och kika igenom de där, tycker dock den tickar så lite. Och om de är ventilerna ska man väl höra de rätt väl?
Som sagt blir man nojig, har även hört av andra att ktm ska låta lite annars är de något fel.

Startar den snabbt o enkelt i alla väder så är det sällan ventilerna som spökar. Det ska annars till rätt mycket större ventilspel för att man höjer ögonbrynen över ett högre ventiltick. Men visst, är du orolig så ta isär och mät spelet.

Jag tror du lyssnar för mycket :)
 

Herrera

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2012
Ort
Lysekil
Hoj
ktm 625-06, Husqvarna CR250-03
Tjabba kära ktm-meckare! En tur efter tvätt så började den klicka väldigt när man precis startar den fram tills att den blivit varm och nu såg jag att de runnit ut ngt från cyllen som jag inte riktigt vet vad det är! Ta gärna en kik på bilden o säg vad ni tror det är och om det behöver åtgärdas!IMAG0007.jpg
Tack på förhand!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De där är rostvatten eller skitigt vatten som kommer från drenerings hålet från tändstiftet.... Blås rent de imellanåt....
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
va ute o testa lite bakhjul idag för första gången. tränade på att få upp den på 2:an (gick ok, kom väll en ~50m som mest o va uppe o nosa på balansläget litegrann). försökte även få upp den på 3:an, vilket skulle underlätta som fan då 2:an tar slut fort som satan när man inte kan dedär med balansläge o så. men de e satan omöjligt o dra upp den på 3:an (ja, kör med kopplingen såklart).

borde man inte kunna koppla upp en 625 me acra slip-on, ostrypt o rätt inställd etc. på 3:an? e visserligen orginal drevning men endå?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top