Ktm 625

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ähh bara vinkla det extra, sitter en 5" på flickvännens 625sxc & den svingen är smalare än smc.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Har man 5" bakfälgen så brukar jag lossa bromsskivan för att lättare få loss bromsoket.... Då slipper man massa skav å märken på fälgen i onödan....

Vet inte om det är 5" :D Däcket är 160/60-17, så inte omöjligt... hur som helst, tror nog att det blir att ta bort bromsskivan nästa gång. DÅ det skulle kunna uppkommit "skador" (repor) på fälg och bromsskiva. Det gick men det var "svårt". Kanske underlättar mycket om man inte är själv och behöver balansera hjulet med foten :lol
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Jag undrar ifall någon vet vart man får tag i själva banden till slip-on. Min första tanke är att få kontakt med en återförsäljare av Leo Vince. Ett har nämligen gått sönder, eller det satt med metalband när jag köpte hojen... vilket jag tycker är tråkigt! Eventuellt så skulle man kunna fixa 4st nya band av någon modell. Så länge alla ser likadana ut och uppfyller sin funktion, det ska självklart inte glappa eller dylikt. Det ska sitta tight och det ska se relativt bra ut :tungan

En bild på själva banden kommer under.

7BWcHfC.jpg
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag undrar ifall någon vet vart man får tag i själva banden till slip-on. Min första tanke är att få kontakt med en återförsäljare av Leo Vince. Ett har nämligen gått sönder, eller det satt med metalband när jag köpte hojen... vilket jag tycker är tråkigt! Eventuellt så skulle man kunna fixa 4st nya band av någon modell. Så länge alla ser likadana ut och uppfyller sin funktion, det ska självklart inte glappa eller dylikt. Det ska sitta tight och det ska se relativt bra ut :tungan

En bild på själva banden kommer under.

7BWcHfC.jpg

Fråga återförsäljare till ett annat märke å nya "band" kosta närmare 1000:-/st
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De säljs som reservdelar från tillverkaren. Googla leovince carbon exhaust clamp så hittar du gott om säljare
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
De säljs som reservdelar från tillverkaren. Googla leovince carbon exhaust clamp så hittar du gott om säljare

Tackar! Ska göra det ikväll när jag är hemma. Besökte även hojcenter i Länna. De skulle kolla om de kunde få hem dem! Någon sa 1000kr/styck. Känns sådär. Tror garanterat att det finns "original" billigare. Har dock inte kollat därav "tror". Annars blir det sprillans akra :yoparty
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
En sak till. Ska tappa ur all olja ikväll. Första gången...
Min kompis sa att den ska varmköras innan annars tar det 200 år. I manualen står det att motorn skall vara kall. Min första tanke var att det är nog för att inget ska bli "överhettat". Sedan påpekade han att det är nog för att man inte ska bränna sig ^^ vilket verkar vettigt! Vad gäller? :)
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
En sak till. Ska tappa ur all olja ikväll. Första gången...
Min kompis sa att den ska varmköras innan annars tar det 200 år. I manualen står det att motorn skall vara kall. Min första tanke var att det är nog för att inget ska bli "överhettat". Sedan påpekade han att det är nog för att man inte ska bränna sig ^^ vilket verkar vettigt! Vad gäller? :)

olja rinner bättre när den är varm därför ska man helst varmköra lite innan man lossar på dräneringsbulten. Du behöver inte köra hojen tokvarm, lite lagom räcker. Akta händerna när du skruvar ur bultarna på undersidan så du inte bränner dig.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tackar! Ska göra det ikväll när jag är hemma. Besökte även hojcenter i Länna. De skulle kolla om de kunde få hem dem! Någon sa 1000kr/styck. Känns sådär. Tror garanterat att det finns "original" billigare. Har dock inte kollat därav "tror". Annars blir det sprillans akra :yoparty

De kostar typ 500kr/st. Köp en i metall istället.....
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
olja rinner bättre när den är varm därför ska man helst varmköra lite innan man lossar på dräneringsbulten. Du behöver inte köra hojen tokvarm, lite lagom räcker. Akta händerna när du skruvar ur bultarna på undersidan så du inte bränner dig.

Okej, då får den stå och puttra lite om jag ska byta olja idag. Kedjan ska ju nitas ;) får se hur jag löser det först... fyller förövrigt år och är hemma pga. förskylning :D


De kostar typ 500kr/st. Köp en i metall istället.....
Helt klart värt ^^ får se om jag hittar något snyggt... får väl sitta provisoriskt i någon vecka, känns som att man kanske får det levererat till nästa säsong!

EN EDIT: fick svar angående "banden" via mail!
Hejsan.
Fick ett mail från XXXXX om fästen Leo Vince. Detta fick jag av leverantören:

Hej XXXXX!
dessa har ett rekcapris på 530:-/st

artnr 303990501R (bakre)och 303801501R (främre)

tyvärr ingen av dessa på lager idag, räkna med ca 3veckor efter beställning är gjord.

Hör av dig m jag skall lägga in dessa på order.”

Om någon skulle vara intresserad av fästen till Leo Vince så kan ni alltså kontakta Hojcenter i Länna (Stockholm).
 
Last edited:

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Här kommer lite frågor angående kedjan

Har som sagt satt på nytt drivpaket! Har precis kapat kedjan till en längd jag trodde skulle passa... dessvärre så är jag osäker nu i efterhand! Därav frågorna!

Så här skulle det se ut om jag drog på låslänken nu...
LrX0fbg.jpg


Om jag tar bort två länkar så skulle det se ut så här...
espZYAV.jpg



Jag undrar även vad detta är för roligt verktyg och vilken funktion har det?
Jp4wWgw.jpg


När jag tog bort de första länkarna så använde jag mig av en rondell (vinkelslip) för att plana ner den nitade stången till en plan yta, sen tog jag "verktyget" ovan och skruvade ut den nitade stången, kollar man noga kan man se hur den trycks in. Jag skulle vilja veta vad verktyget har för funktion? Det låg i verktygsfickan som normalt sitter under sätet på SMC om jag inte minns fel.

Jag blev dock lite orolig över att den sista länken hade blivit skadad (se bild under). Den stack ut mer än de andra (bredare)... men det gick till slut att trycka ihop med en brutal kraft...

YKH0roa.jpg


Hur som helst, behöver jag kapa två länkar till på kedjan? Jag vet inte hur mycket "chain tension'en" gör. Alltså skruvarna som sitter på svingen, antar att kedjan är way too long. Skulle gärna uppskatta ett svar! Jag ska nämligen låta en verkstad nita kedjan i morgon så att det blir korrekt gjort... ska bara trycka på den tillfälligt och självklart få en korrekt längd på "skiten".

Tack och :hej
 
Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Ja du lär ju lätt kunna ta bort 2 länkar till i alla fall. Tänk på att ny kedja töjer sig ganska snabbt och det ser ut som du kan flytta in bakhjulet rejält mycket till. Jag skulle tatt bort 2 länkar direkt.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Jag skruvade in "kedjespännaren" fullt, sedan sköt jag fram hjulaxeln så långt det gick på båda sidor (bild kommer under.) Sen måttade jag om kedjan och lämnade lite slappt. Det blev två länkar kortare, precis som mitt inlägg ovanför visade. Detta kan ju inte gå fel! Nu återstår bara att få dit låslänken, den sitter delvis... har jag tur kanske en polare kommer förbi och hjälper mig få på den så att man kan åka 3 km i morgon till verkstaden.

ts3dLbR.jpg


Det börjar likna något.. bara att tappa oljan och byta filter sen.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Ja du lär ju lätt kunna ta bort 2 länkar till i alla fall. Tänk på att ny kedja töjer sig ganska snabbt och det ser ut som du kan flytta in bakhjulet rejält mycket till. Jag skulle tatt bort 2 länkar direkt.

Jo jag skrev ett inlägg precis efter ditt! Tog bort två länkar, det bör nog bli rätt bra så. Vet du vad verktyget är till för? Finns en bild lite högre upp.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Jo jag skrev ett inlägg precis efter ditt! Tog bort två länkar, det bör nog bli rätt bra så. Vet du vad verktyget är till för? Finns en bild lite högre upp.

Jag har inget bra svar där då jag aldrig använt nitverktyg själv. Men ser väl ganska solklart ut som om det skulle vara ett nitverktyg eller? Antar att det är en axeln som du kan skruva in där men man ska väl också ha något mothåll på andra sidan annars åker niten bara rakt igenom.

Kan väl kanske vara ett verktyg för att få bort gamla nitar också... Men som sagt inget jag har något kunnigt bra svar på :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där är ett kedjebrytningsverktyg som används för att pressa niten ur sidolplattan och jag förslår att du ger fan i att fippla mer innan din kamrat anländer. Att stuka rullen som du gjort i bilden ovan riskerar att skrota hela kedjan....
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Det där är ett kedjebrytningsverktyg som används för att pressa niten ur sidolplattan och jag förslår att du ger fan i att fippla mer innan din kamrat anländer. Att stuka rullen som du gjort i bilden ovan riskerar att skrota hela kedjan....

Jo jag har lekt klart, inte fått någon hjälp dock. Måste få ihop den så att det går att köra ca 3 km i morgon. Sen ska en kille få nita kedjan korrekt. Tryckt lite med rörtång, sitter väl ok men fortfarande lite bredare vilket kan vara gränsfall att ens åka så kort. Trist om den lossnar, kedjan är väl skit samma men om skiten förstör något mer eller annat. Kommer förmodligen att chansa och köra ändå... tyvärr.

EDIT: Angående verktyget: jo det funkade rätt smidigt att ta bort nitarna med! Så förvånade mig inte mycket att det var till för det. Tack för svar.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Varför inte använda kedjelås då???????

Hur menar du nu? Vad jag vet så finns det clips-länk samt nit. Nitad länk är av det bättre framför allt till gatåk?

Förövrigt:
Jag har precis ställt in längden på kedjan... med "kedjespännaren". Jag fick skruva ut kedjespännaren fullt (tror att axeln gick så långt bak det bara går.) Testade inte att dra så hårt eller utforska det något vidare... men det tog stopp. Så förmodligen går axeln inte längre bak än den är nu! Längden blev rätt bra. Jobbigt bara om man behöver spänna mer för det går i så fall inte... tydigen så säger folk att kedjan töjs ut, själv har jag ingen erfarenhet av hojar men det kommer! En annan sak som oroar mig, mitt framdrev kan vara för stort?

Hur ser erat framdrev ut? Ta gärna bort kåpan och ta en bild, skulle verkligen uppskattas. Jag kan ta en bild i morgon på mitt. Det ser ut som att det rivit sönder massa "gummi" eller vad det nu är som är där, eventuellt att det ska se ut så. Glömde jämföra storlek med gamla innan jag satte på kedjan. Går ju att göra i efterhand men det är "jobbigt" :lol

EDIT: Vill tillägga att om man snurrar bakhjulet framåt när hojen är upphissad så tar det stopp lite då och då, inte kollat något vidare på det heller. Gör det i morgon... Är era likadana eller kan ni snurra hjulet och det fortsätter spinna ända tills farten helt enkelt tar slut?
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top