Ktm 625

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej där,

Går i tankarna på 625 och har hittat ett ex som jag tycker verkar intressant. Närmare bestämt detta: http://www.blocket.se/alvsborg/KTM_625_SXC_Motard_55560007.htm?ca=16&w=3 Ska ta A2-kort och hoppas att en KTM ska vara ngt bra. Dock finns det ju vissa brister i annonsen. Kan det ändå vara något att satsa på?

Jag skulle ta det med väldigt mkt nypa salt, ett generalras vid 300mil då ska man ha plågat den ordentligt. Nu är det skillnad på denna motor och t,ex de LC4 motorer man kört i Dakar men LC4 är stryktålig men inte för hur mkt som helst så frågan är vad har hänt? Han har knappast betalat 20k för delarna om han jobbar på Bike i Trollhättan men be honom om detaljerat kvitto!. Sen verkar man ha lackat ramen svart, visst det är snyggt men syna motor/gaffel/sving/länkage mm om det motsvarar nästan de milen eller? Väldigt lågt pris på den! Ska den besiktas så se till att du har offroadhjulen om de är petiga på besiktningen

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tack för tipset!

Har även en annan fråga. Kan man strypa en sådan här maskin likt detta exemplar till 35 kW likt man gör med en Kawa ER6 via på förgasarn med en skruv så att den helt enkelt inte går att gasa mer än till en viss gräns?
Är den inte reggad på lägre effekt redan då?Min 625:a har 25kw i regbeviset.

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Vart hittar man effektsystem till 625/640 ?

Håll koll på ebay, där dyker det upp helsystem lite då och då. Mest akra men såg senast ett sebring titan 2-2, dom är rätt ovanliga.

Sen dyker dom ju upp på blocket ibland men inte lika ofta som på ebay.

Bara ljuddämpare finns rätt mycket nya på ebay också, sök på sebring och remus typ samma.

Har man flax så finns det även sporthojare som sitter på delar dom inte behöver så att fråga på modellspecifika forumdelen funkar också :)

Edit: Hmm, skulle länka min annons men den verkar ha tagits bort. Aja. Jag sitter ialf på en Sebring dämpare till singeldämparmodellerna i använt men fungerande skick, har bilder om nån är intresserad.

Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Håll koll på ebay, där dyker det upp helsystem lite då och då. Mest akra men såg senast ett sebring titan 2-2, dom är rätt ovanliga.

Sen dyker dom ju upp på blocket ibland men inte lika ofta som på ebay.

Bara ljuddämpare finns rätt mycket nya på ebay också, sök på sebring och remus typ samma.

Har man flax så finns det även sporthojare som sitter på delar dom inte behöver så att fråga på modellspecifika forumdelen funkar också :)

Edit: Hmm, skulle länka min annons men den verkar ha tagits bort. Aja. Jag sitter ialf på en Sebring dämpare till singeldämparmodellerna i använt men fungerande skick, har bilder om nån är intresserad.

hehe ja jag hittade ett tillslut nu på ebay, 20 papp ville dom ha för de :huvet

Finns det komfortsadlar till 625? passar komfortsadel från 640?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jupp borde göra då det är 20mm axel i bak och 20mm i fram så skaffar du reduction axle kit tror jag det heter men då måste du ha den lilla axeln också.

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hmm okej så standard axel passar alltså inte? Vad menar du får något när du säger lilla axeln?

Edit, förstår nog vad du menar nu. Är alltså 520s framaxel är på 20 mm och på 625 26 mm i infästningen? Passar navet rätt då eller måste jag köpa några distanser där med?
Hur funkar det bak, är det 20 mm på 625 bak också så jag kan använda originalaxeln bak?

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hmm okej så standard axel passar alltså inte? Vad menar du får något när du säger lilla axeln?

Edit, förstår nog vad du menar nu. Är alltså 520s framaxel är på 20 mm och på 625 26 mm i infästningen? Passar navet rätt då eller måste jag köpa några distanser där med?
Hur funkar det bak, är det 20 mm på 625 bak också så jag kan använda originalaxeln bak?

Jupp 20mm axel så köper du till detta kit http://www.karlstrommotor.se/sv/articles/2.7400.883505/ktm-axle-reduction-kit-2026mm

OBS!! Är det SMC vi pratar om eller? Då Alla SXC använder 20mm axel i fram plus är det en SMC så kommer förmodligen axeln vara för kort. Fick be en mekanisk verkstad göra en längre 20mm axel i fram när flickvännen hade sin 640sm -03 då kronorna är bredare på SM.
http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=969&c=C065830900#partslist t,ex 2006 SXC

Japp 20mm är det i bak och kör med samma axel ifrån 625, KTM har verkligen tänkt till att de flesta hjul passar många år. Kom inte ihåg när de gick över till 25mm axel i bak som t,ex är på 690?

Ang system, en här på SH hade ett sådant på sin 660 helsystem, lät för jävligt men ökade effekten rätt mkt!
http://img245.imageshack.us/img245/6772/supermotoprc3a9parationyc6.jpg

Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag är på jakt efter en 625 -05 el nyare (dubbla pipor) gärna med slipon, till ett vettigt pris. skicka PM med info om nån ska sälja sin.

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Vettigt beror så klart på vad som är gjort på den, skick, miltal mm men 25-35k är väl rätt bra prisspann tkr jag.

Last edited:

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Nu har jag också skaffat mig en 625sxc-04! Främst tänkt som vinterhoj men även som skojshoj under resten av året. Jag fick med nya dubbdäck på sidan om men jag tänker mig att det nog skulle vara smidigast att skaffa fälgar till dessa. Nån som har några liggandes efter ha gjort om till motard? Har kollat lite på blocket men jag är helt okunnig inom offroadåkning. Måste man t.ex ha slang i däcken? Är det 20mm axel som standardmått på alla crossdäck/fälgar? Ursäkta för dumma frågor :) har läst igenom hela den här tråden, snappade upp att det är 20mm axel bak och 26mm fram, samt att det finns 26>20mm adapter till framdäck.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Flickvännen sålde sin 625sxc 2004 nyligen. Hon har Motard hjulen kvar dock måste man komplettera med drev hållare som sitter orig på 640/660/625smc. Stämmer din sxc har 20mm fram och bak. Då kan köra orig bakfälg med eller utan ryckutjämnare ifrån LC4 och RFS. Finns adapter om du hittar framhjul 26mm. Adapter 20-> 26mm. Men då måste du köpa hjulaxel 355:-

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Alltså, jag vill inte ha motarddäck, jag vill ha en extra uppsättning crossfälgar så jag kan ha ett par däck med dubbade offroaddäck och ett par med odubbade offroaddäck. :)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Borde då SXC inte har bred sving. Jämför på ktm shop artikelnumret på bakhjulen mellan SXC och någon annan utan ryckutjämnare

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati