Ktm 625

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Skönt att höra!

Frågade spec. angående Akrapovic eftersom jag själv beställt ett par nu.

Måste lämna in bågen för 500-mils service, tänkte be mekanikern bestycka förgasaren samtidigt också. Finns det något utöver detta som ökar prestandan, tex. bänka-och-ställa-in-värden grejs m.m som gör att bågen går bättre? Helsystem får jag nog skjuta upp tills vidare, känns tungt att behöva punga ut 8-9000 till eller vad de nu kostar.

Jag gjorde ingenting med min när jag satte på sliponet. Prövade att byta huvudmunstycke men blev ingen större skillnad förrutom att det drog mer bensin. Smäller det och har sig så kan du byta lågfartsmunstycket.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Har börjat få ett tickande ljud precis när jag startar hojen. Någon som vet vad det kan bero på? Har bytt till slipon och pillat med förgasagasaren och det är i den vevan det började(har jag för mig). Ljudet uppstår mest på låg tomgång precis när man startar hojen (låter inte när choken är på). Ibland kan det även komma ett tick när man är ute och kör och går över till tomgång.

Prövade och ställa ventilerna men det tickar minst lika mycket.

Att ställa ventilerna var för övrigt inte så himla lätt. Hur kommer ni åt med bladmåttet och vilka tekniker brukar ni använda er av. Kändes inte som att det blev riktigt bra iallfall och det kanske är därför tickandet inte slutar. Stoppar ni in bladmåttet mellan och drar åt så hårt det bara går för att sedan kunna dra ut det fast det sitter hårt som satan? Eller ska det kunna glida in lätt efter att allt är fastsatt?
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Ett bladmått ska sitta stadigt, men inte hårt, när man dragit ut det ska man kunna trycka in det igen, med en nypa våld. Går det inte att ställa 600'ans ventiler med hjälp av 1/5 eller 1/6 "varv på muttern"?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ett bladmått ska sitta stadigt, men inte hårt, när man dragit ut det ska man kunna trycka in det igen, med en nypa våld. Går det inte att ställa 600'ans ventiler med hjälp av 1/5 eller 1/6 "varv på muttern"?

1/6 varv funkar alldeles utmärkt.

Har börjat få ett tickande ljud precis när jag startar hojen. Någon som vet vad det kan bero på? Har bytt till slipon och pillat med förgasagasaren och det är i den vevan det började(har jag för mig). Ljudet uppstår mest på låg tomgång precis när man startar hojen (låter inte när choken är på). Ibland kan det även komma ett tick när man är ute och kör och går över till tomgång.

Jag vet inte vad det är men min låter likadant när den är kall och tomgången är låg. Försvinner när den blivit varm. Testa att ställa upp tomgången lite.
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Har börjat få ett tickande ljud precis när jag startar hojen. Någon som vet vad det kan bero på? Har bytt till slipon och pillat med förgasagasaren och det är i den vevan det började(har jag för mig). Ljudet uppstår mest på låg tomgång precis när man startar hojen (låter inte när choken är på). Ibland kan det även komma ett tick när man är ute och kör och går över till tomgång.

Prövade och ställa ventilerna men det tickar minst lika mycket.

Att ställa ventilerna var för övrigt inte så himla lätt. Hur kommer ni åt med bladmåttet och vilka tekniker brukar ni använda er av. Kändes inte som att det blev riktigt bra iallfall och det kanske är därför tickandet inte slutar. Stoppar ni in bladmåttet mellan och drar åt så hårt det bara går för att sedan kunna dra ut det fast det sitter hårt som satan? Eller ska det kunna glida in lätt efter att allt är fastsatt?
Är det "klick klick klick" så är det autodekompen, ställ upp tomgången litegrann så slipper du det.
 

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
En rosa
dum fråga för vissa men ja har ju aldrig hållt på me sånt här....e de viktigt att ja häller lite olja i filtrena när ja byter dom eller?
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
dum fråga för vissa men ja har ju aldrig hållt på me sånt här....e de viktigt att ja häller lite olja i filtrena när ja byter dom eller?

Aså du tänker på filterolja eller ?

Gör rent filtret, finns filterrengöring. Tänk på miljön häll inte ut smutsen i naturen.
Låt torka.
Ny filterolja, kladda in den överallt.
Låt det dra.
Montera.
 

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
En rosa
ahhh hehe skulle ju byta motor olja, tänkte ja byta dom där 2 oljefiltrena samtidigt..men grejjen e att ja hälde inge olja lr doppa dom i olja som vissa gör har ja hört...utan stoppa in dom nya och hälde i 1.4 L olja, i boken står de 1.45, sen varm körde ja o de låter som de tickar lite mer än förut hur pass mycke olja ska de va i 625:an

:)näsblod jobbigt o va nybörjare på saker)
Aså du tänker på filterolja eller ?

Gör rent filtret, finns filterrengöring. Tänk på miljön häll inte ut smutsen i naturen.
Låt torka.
Ny filterolja, kladda in den överallt.
Låt det dra.
Montera.
 
Last edited:

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
ahhh hehe skulle ju byta motor olja, tänkte ja byta dom där 2 oljefiltrena samtidigt..men grejjen e att ja hälde inge olja lr doppa dom i olja som vissa gör har ja hört...utan stoppa in dom nya och hälde i 1.4 L olja, i boken står de 1.45, sen varm körde ja o de låter som de tickar lite mer än förut hur pass mycke olja ska de va i 625:an

:)näsblod jobbigt o va nybörjare på saker)

Beror ju på vilken årsmodell du har. Men på min så ska det gå in 2.1 tror jag.

Edit: Kollade manualen 0.6 i ramen + 1.3 i motorn + fylla bilfiltret (ungefär 2dl) = 2.1
 
Last edited:

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Det blir så satans söligt med olja i filterbehållarna, så för att slippa att söla ner halva motorn med olja så byter jag de två filterna utan att hälla olja i behållarna, men för att kompensera för tryckbortfallet (man häller ju olja i behållarna för att få oljetryck fortare) så plockar jag av tändhatten och kör runt motorn med startmotorn en halv minut för att få runt oljan i systemet. Sen e det på med tändhatten och tuta o köra ;)
 

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
En rosa
Beror ju på vilken årsmodell du har. Men på min så ska det gå in 2.1 tror jag.

Edit: Kollade manualen 0.6 i ramen + 1.3 i motorn + fylla bilfiltret (ungefär 2dl) = 2.1[/QUOTE

det är en 02á. jag läste i boken där står det att ja ska hälla i 1.45 sen varm köra sedan fylla upp så de står rätt till på oljestickan...har bara 1,4 l i nu o har kört me ett tickande ljud(ni tror inte de tagit skada)?...skit svårt o läsa av på stickan också därför ja tänkte kolla me er om de ska vara mer än 1´4 :)
jag kanske har misat nått i boken:gnissla
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Beror ju på vilken årsmodell du har. Men på min så ska det gå in 2.1 tror jag.

Edit: Kollade manualen 0.6 i ramen + 1.3 i motorn + fylla bilfiltret (ungefär 2dl) = 2.1[/QUOTE

det är en 02á. jag läste i boken där står det att ja ska hälla i 1.45 sen varm köra sedan fylla upp så de står rätt till på oljestickan...har bara 1,4 l i nu o har kört me ett tickande ljud(ni tror inte de tagit skada)?...skit svårt o läsa av på stickan också därför ja tänkte kolla me er om de ska vara mer än 1´4 :)
jag kanske har misat nått i boken:gnissla

Du kan nog ha missat i boken.. I min stod det att du skulle hälla 1.3 på ett ställe sen läste man lite längre ner så skulle man hälla på 0.6 mer. Fast du har två oljefilter va? Ett i ramen och ett i motorn? Min polare hade väldiga problem att läsa av oljestickan på sin duke, som tur är så slipper jag det på min.
 

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
En rosa
Du kan nog ha missat i boken.. I min stod det att du skulle hälla 1.3 på ett ställe sen läste man lite längre ner så skulle man hälla på 0.6 mer. Fast du har två oljefilter va? Ett i ramen och ett i motorn? Min polare hade väldiga problem att läsa av oljestickan på sin duke, som tur är så slipper jag det på min.

jo 2 filter en ovan på motorn sen en längs ner på högr sida...men nu har ja varm kört den me 1.4. tror inte de har tagit nån skada då?...för ja har samma problem som dinpolare går fan inte läsa av olje sickan :)
 

ViRuZ

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Åstorp
Hoj
Honda Sp1 -01
Däck? drevning?

Hej. Har i dagarna köpt mig en ktm 625 och undrar nu vad man ska ha för däck på den o vilklen storlek om man vill ut i skogen o köra en sväng? (sitter slicks på den nu) samt vilken dreving o man gillar att köra på slangen? har ingen erfarenhet av motard hojar. Har endast kört racer innan.

Tacksam för svar:)
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Jag rekomenderar dej att köpa motocrossfälgar med isdubb eftersom det snart är vinter och fruset. Supermotardfälgar fungerar inte särskillt bra på vintern. Men du kanske behöver en bromsoksadapter för att byta, jag vet inte. Grovmönstrade regndäck kanske fungerar? Slangen kan man åka på oberoende av drevning på din modell av hoj. ;)
 

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
Hej. Har i dagarna köpt mig en ktm 625 och undrar nu vad man ska ha för däck på den o vilklen storlek om man vill ut i skogen o köra en sväng? (sitter slicks på den nu) samt vilken dreving o man gillar att köra på slangen? har ingen erfarenhet av motard hojar. Har endast kört racer innan.

Tacksam för svar:)

Sitter det slicks på hojen??? Har den gått hårt på bana ? :arsele
 

Solid snake

Guest
Hej. Har i dagarna köpt mig en ktm 625 och undrar nu vad man ska ha för däck på den o vilklen storlek om man vill ut i skogen o köra en sväng? (sitter slicks på den nu) samt vilken dreving o man gillar att köra på slangen? har ingen erfarenhet av motard hojar. Har endast kört racer innan.

Tacksam för svar:)
15/38 om du gillar att slanga mycket men ändå vill ha en hoj som inte varvar som ett as runt 110km/h.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top