Ktm 625

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Kom på nu i efterhand att jag har skruvat loss bromsskivorna när jag lackade fälgarna. Behöver jag loctite:a skruvarna eller? Var ute och körde i helgen och blev lite nojig.

Man ska väl helst göra det men jag har aldrig gjort det och dom har iallfall inte trillat av eller suttit löst för mig.

Antar att du har läst etanolist,en på SOE som bestyckade om sin KTM LC4 men vet faktiskt inte hur packningar + tätningar gillade etanol? Kalla mig självisk men det jag skitade ner med min LC4 är bara bråkdelen vad andra fordon gör så nej jag tänker inte på miljön när jag kör hoj!

Jo precis. Han hade väl iallfall kört en tusen mil på etanol och det är väl längre än de flesta lc4or brukar gå. Sen återstår det att se om det ger någon extra knuff i registret. Kan vara kul att pröva iallfall..

Nä dåligt samvete har man inte. Men skönt att täppa igen käften på alla som gnäller på att man skadar miljön när man är ute och nöjeskör.
 
Last edited:

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Nä dåligt samvete har man inte. Men skönt att täppa igen käften på alla som gnäller på att man skadar miljön när man är ute och nöjeskör.

Ska du vara snäll mot miljön så gör du det för att DU tycker att det är bra och inte för att folk säger till dig att du är en miljöbov. Skiter väll i vad andra tycker...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kom på nu i efterhand att jag har skruvat loss bromsskivorna när jag lackade fälgarna. Behöver jag loctite:a skruvarna eller? Var ute och körde i helgen och blev lite nojig.

Varför inte?

Ska du vara snäll mot miljön så gör du det för att DU tycker att det är bra och inte för att folk säger till dig att du är en miljöbov. Skiter väll i vad andra tycker...

He he låt han köra etanol men sen när vi står där & tar en paus & han lägger en brakare så kan vi kalla honom miljöbov!! :D
 
Last edited:

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Åk ned å kolla på Jonas hoj på Superbike Han har en kanonlösning. Jevligt najs. En del pill, men det är det värt:yoparty
Har tappat bort bilderna. Kan ev åka å fixa nya om du inte åker själv.
Det hade inte varit fel. :Bugar

Min skylt sitter i lappen under lyset, men blinkers finns det ingen plats för. :(
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Ska du vara snäll mot miljön så gör du det för att DU tycker att det är bra och inte för att folk säger till dig att du är en miljöbov. Skiter väll i vad andra tycker...
Skiter väl i vad du tycker. Vill jag vara snäll mot miljön för att andra tycker det så får jag väl vara det. :)

Nästan alla ens val är ju baserade på vad andra tycker om en. Men det är en annan diskussion som verkligen inte hör hemma i den här tråden. Men du kanske lackar om dina fälgar så att du ska kunna stirra på hojen i garaget.

Funkar det bra så ser jag inga nackdelar med att köra med etanol (förutom kortare räckvidd då). Kan man bidra med att andra motorcyklister får upp ögonen för detta så är det ju bara bra.

För övrigt är det ju skandal att det inte finns fler (finns det ens någon) hojar som går på etanol från fabrik.

Det är ju inte ens säkert att jag kommer orka göra något. Men det vore iallfall ett roligt projekt om man får det att funka.

Varför inte?



He he låt han köra etanol men sen när vi står där & tar en paus & han lägger en brakare så kan vi kalla honom miljöbov!! :D

:D Du är roligt du. Har du någon hoj för tillfället förresten?
 
Last edited:

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Var ute och provkörde älsklingen på söder igår. Fy fan vad skön känsla det är, man glömmer bort hur skönt drag och ljud det är i enstånkor.
För att komma till poängen:
Efter att ha lämnat in mina fälgar på lackering så lämnade jag in de till en däckfirma som balanserade fälgarna och ekrarna och allt möjligt. Jag monterade däcken på hojen. När jag var ute och körde så kändes det som att däcken var felbalanserade. Det svänger rätt mycket åt ena hållet och trögt åt andra ibland vishe väsha! Kan det vara att jag satt däcken snett? Eller har firman balanserat något konstigt?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Var ute och provkörde älsklingen på söder igår. Fy fan vad skön känsla det är, man glömmer bort hur skönt drag och ljud det är i enstånkor.
För att komma till poängen:
Efter att ha lämnat in mina fälgar på lackering så lämnade jag in de till en däckfirma som balanserade fälgarna och ekrarna och allt möjligt. Jag monterade däcken på hojen. När jag var ute och körde så kändes det som att däcken var felbalanserade. Det svänger rätt mycket åt ena hållet och trögt åt andra ibland vishe väsha! Kan det vara att jag satt däcken snett? Eller har firman balanserat något konstigt?



Har du lackerat fälgarna har du väl ekrat om, hojen spårar som den ska?
 

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Var ute och provkörde älsklingen på söder igår. Fy fan vad skön känsla det är, man glömmer bort hur skönt drag och ljud det är i enstånkor.
För att komma till poängen:
Efter att ha lämnat in mina fälgar på lackering så lämnade jag in de till en däckfirma som balanserade fälgarna och ekrarna och allt möjligt. Jag monterade däcken på hojen. När jag var ute och körde så kändes det som att däcken var felbalanserade. Det svänger rätt mycket åt ena hållet och trögt åt andra ibland vishe väsha! Kan det vara att jag satt däcken snett? Eller har firman balanserat något konstigt?

Ett väldigt enkelt tips om du inte provat, kolla luften i däcken:)
Va med om exakt samma sak på min förra hoj när ja lackat fälgarna, ja trodde de var styret/styrkronan som var knas, men de saknades bara lite luft i däcken:näsblod
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
Var ute och provkörde älsklingen på söder igår. Fy fan vad skön känsla det är, man glömmer bort hur skönt drag och ljud det är i enstånkor.
För att komma till poängen:
Efter att ha lämnat in mina fälgar på lackering så lämnade jag in de till en däckfirma som balanserade fälgarna och ekrarna och allt möjligt. Jag monterade däcken på hojen. När jag var ute och körde så kändes det som att däcken var felbalanserade. Det svänger rätt mycket åt ena hållet och trögt åt andra ibland vishe väsha! Kan det vara att jag satt däcken snett? Eller har firman balanserat något konstigt?
När du säger att du monterade däcken på hojen, menar du då att du monterade hjulen på hojen?

Jag har låtit samma firma som du antagligen pratar om byta däck åt mig flera ggr och det har alltid funkat bra.
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Tvivlar egentligen inte på att han har gjort ett bra jobb. Han är proffsig, tänkte bara kolla med er. Däcken tömde jag på luft sen vid ekring så har han monterat på däcken och fyllt luft. Så har den stått på depåstöd i kanske 2 månader. Ska väll inte vara dåligt på luft än eller? Men det är inte omöjligt, den känns lite hård när jag står stilla och kör fullt styrutslag åt båda hållen. Hur mycket luft ska man ha i däcken (orkar inte kolla i manualen :p)
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Tvivlar egentligen inte på att han har gjort ett bra jobb. Han är proffsig, tänkte bara kolla med er. Däcken tömde jag på luft sen vid ekring så har han monterat på däcken och fyllt luft. Så har den stått på depåstöd i kanske 2 månader. Ska väll inte vara dåligt på luft än eller?

Alså mätte du upp vart naven var placerade? tex hur högt navet i centrum ställde sig mot fälgbanans kant.

Lite svårt att förklara men lägger du bara navet och fälgen och börjar ekra upp utan att ha mätt upp hur det satt innan, finns det nog rätt stor risk att det blir fel. Navet kan bli centrerat rätt ju, så fälgbanan snurrar utan ojämnheter, men fälgbanan kan ju stå fel i "sidled".
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Alså mätte du upp vart naven var placerade? tex hur högt navet i centrum ställde sig mot fälgbanans kant.

Lite svårt att förklara men lägger du bara navet och fälgen och börjar ekra upp utan att ha mätt upp hur det satt innan, finns det nog rätt stor risk att det blir fel. Navet kan bli centrerat rätt ju, så fälgbanan snurrar utan ojämnheter, men fälgbanan kan ju stå fel i "sidled".

Nu vet jag inte riktigt om det jag som inte förstår dig eller om du missförstod mitt inlägg, jag skrev inte särskilt tydligt. Jag gav däckmeckarn' en svart fälg, nav och ekrar. Han monterade ihop allting, balanserade, krängde på däcket. Jag hämtade däcken och monterade de på hojen. Job's done!
Är det då du menar att jag kan ha monterat det fel i sidled eller?

Jag ska i vilket fall fylla på luft imorgon och se om det blir bättre!
 
Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Nu vet jag inte riktigt om det jag som inte förstår dig eller om du missförstod mitt inlägg, jag skrev inte särskilt tydligt. Jag gav däckmeckarn' en svart fälg, nav och ekrar. Han monterade ihop allting, balanserade, krängde på däcket. Jag hämtade däcken och monterade de på hojen. Job's done!
Är det då du menar att jag kan ha monterat det fel i sidled eller?


Det är lite svårt att beskriva hur jag menar men ska försöka.

Om du tänker dig att du ställer hjulet (nav/ekrar/fälgbana) framför dig löst ihopa monterat, dvs inte spända ekrar. Så får du ju ett stort spel på navet om du håller banan fast, eller ett stort spel på banan om du håller navet fast. Du kan dvs röra löst på navet i sidled om du håller i banan.

Har du då tidigare inte mätt upp var navet satt original, så kan det ju hända när du spänner ekrarna att du spänner navet på helt fel plast. Kanske lite för mkt åt bromsskivan eller lite för mkt åt drevet. Det kan fortfarande vara spännt korrekt på såsätt att det är i centrum, så när du snurrar hjulet är det inte ovalt. Men navet kan ju stå fel i sidled, vilket då gör att hjulet kanske inte spårar med det andra hjulet.

Edit: Detta mått har även ett namn, som jag ej kommer ihåg.
 
Last edited:

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Det är lite svårt att beskriva hur jag menar men ska försöka.

Om du tänker dig att du ställer hjulet (nav/ekrar/fälgbana) framför dig löst ihopa monterat, dvs inte spända ekrar. Så får du ju ett stort spel på navet om du håller banan....

Edit: Detta mått har även ett namn, som jag ej kommer ihåg.

Tänkte du på "offset" ?

Men jag förstår vad du menar nu. Tack!
 

Henken

Guest
Har inget att säga förutom att det är SÅ JÄVLA SKOJ att köra hoj igen!! Vilket ljud, vilken känsla :D :D

Skönaste känslan när den hoppade igång efter några dagars strejkande! :tummenupp
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top