Ktm 625

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Tack tack. Ska läsa lite ikväll då. :tummenupp

Kan nog säga att du inte kommer bli så nöjd. Tycker mina är på tok för mjuka för motardkörning när jag har dom på hårdaste. Men så är jag fet och väger jag typ 0,1 ton också. Fjädrarna är ju mjuka från fabrik och är dessutom anpassade för förare som väger 75-80kg. Jag har bytt till lite mer trögflytande olja i vinter men inte hunnit testa riktigt än.

NAN

De e najs
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Dbs 21 vxl
Kan nog säga att du inte kommer bli så nöjd. Tycker mina är på tok för mjuka för motardkörning när jag har dom på hårdaste. Men så är jag fet och väger jag typ 0,1 ton också. Fjädrarna är ju mjuka från fabrik och är dessutom anpassade för förare som väger 75-80kg. Jag har bytt till lite mer trögflytande olja i vinter men inte hunnit testa riktigt än.

Sxc är ju lite mjukare än smc, Det har jag förstått. Får testa lite helt enkelt. Jag är ju inom den vikten så de ska nog gå bra. Annars får jag leva med det. Eventuellt byta till trögare ojla. Orkar fan inte byta fjädrarna. eller jag kan inte vill säga. Tack ändå!

werner21

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
05,Ktm625
tjena! Är grymt sugen och nära på att köpa en Ktm 625-04a.
Tänkte höra vad ni som har dessa ktm 625 tycker om dom?
Har provkört en sväng och tyckte att den gick jäkligt bra men vibrerade en hel del. Även kollat försäkring på den och fick bra pris då den är reggad som 25kw redan från fabrik.
Skall även tilläggas att det är min första MC.
Bra första hoj?
Mycket skruvning?
Några saker man bör tänka på?
tacksam för svar!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har provkört en sväng och tyckte att den gick jäkligt bra men vibrerade en hel del. Även kollat försäkring på den och fick bra pris då den är reggad som 25kw redan från fabrik.
Bra första hoj?
Mycket skruvning?
tacksam för svar!

Kanon fin hoj, var skitnöjd med min. På med annat rör & ev kam så blir det fin fint! Nja tänka på kolla så det inte läcker någonstans vare sig utgående axel främre drevet, ventilkåpan alt topplockspackningen. Nedre lagringen på stötdämparen brukar ge sig alltså den med fettnippel så detta kan du kolla när du tar tag i bakändan & lyfter, lättast om man är två st. Nopp inget speciell skruvning om man inte var som jag & ville ha allt på top. Vibrationerna får du med på köpet men inget jag tänkte på när man hade desto roligare när man kör! Duger gått & väl istället för 660 men skipa 640!

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Bra första hoj?
Mycket skruvning?
tacksam för svar!

Ska du ut på långtouring så ska du nog ha en annan hoj. Men pendla till jobbet, busa på bakhjulet och om man har en sxc ut och smiska grus.

Mycket skruvning är det inte om man inte är klåfingrig som mig och lyckas förstöra allt :D . Men har iallfall lärt mig jättemycket.

werner21

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
05,Ktm625
Någon som vet om det går att byta en 04as bakända mot en 06a då den är snyggare? me kåpor och bromsljus m.m :tuttar

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Jaha nu har även jag Joinat 625 maffian :) Kom hem med älsklingen igår! :tuttar

Bifogat

• Hojj snett bak.JPG
    Hojj snett bak.JPG
    142.9 KB · Visningar: 228

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nice Jimpa, tycker svarta dämpare gör sig bra på den hojen!
Bara montera bort SAS,en så får du mer plats runt cylindern.

Mmmm är det en knorr barnvagn ni håller handen på?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Säg mig, måste man borra för att få dit puckarna i hjulaxlarna även om man köpt orginal? Det följer med en ihålig mutter till ena sidan men jag kommer inte ihåg hur det ser ut på andra och hojen är inte inom greppbart avstånd :(

Om det nu är så att man måste :borra, hur går man då lämpligast till väga för att inte sabba något?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Säg mig, måste man borra för att få dit puckarna i hjulaxlarna även om man köpt orginal? Det följer med en ihålig mutter till ena sidan men jag kommer inte ihåg hur det ser ut på andra och hojen är inte inom greppbart avstånd :(

Om det nu är så att man måste :borra, hur går man då lämpligast till väga för att inte sabba något?

På andra sida sitter det endast en liten svart plastplugg som du slår ut med axeln.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Nice Jimpa, tycker svarta dämpare gör sig bra på den hojen!
Bara montera bort SAS,en så får du mer plats runt cylindern.

Mmmm är det en knorr barnvagn ni håller handen på?
Det är faktiskt jag som håller handen på barnvagnen.
känner du inte igen dig? Du har ju varit hemma hos mig. Du kanske känner igen ljuddämparna iaf?!:)

@Jimpa: Hoppas ni får en rolig sommar tillsammans :yoparty

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det är faktiskt jag som håller handen på barnvagnen.
känner du inte igen dig? Du har ju varit hemma hos mig. Du kanske känner igen ljuddämparna iaf?!:)

@Jimpa: Hoppas ni får en rolig sommar tillsammans :yoparty

Jo men jag känner inte igen staketet på uteplatsen!

tompelito

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Ktm Duke
Jag har en Ktm 625 SXC 04. Förra ägaren tryckte på ett akra system. Han har bestyckat om den. Det är nästan ett måste när man byter system. Den måste ha "exakt" bensin flöde osv.

Är lite inne på att köpa ett helsystem till min hoj och undrar hur pass stor är skillnaden om man jämför med ett slipon? Finns det någon som bänkat orginal, slipon, helsystem.

Har läst rätt många trådar och förstår att det är rätt stor skillnad mellan de olika helsystemen. Akra ska ge rätt stor effektskillnad medan t ex ett Leo Vince knappt ger något alls.

En annan tanke jag har är att köpa ett billigt slipon så länge och känna efter om det känns värt med ett helsystem. Blir det överhuvudtaget någon skillnad om jag hänger på ett slipon och behöver man då ombestycka? Just nu har jag ju sxc dämparen på och det låter inte sådär jätteroligt men är rätt skönt då man är ute och åker på ställen där man inte får vara .

Är det förresten någon som satt på en stor skiva på sina offroadfälgar och hur funkade det. Känns rätt jobbigt att behöva byta ok vid varje fälgbyte.

Jag har frågat samma grej. Men dem säger att man måste bygga om bakändan. Vet ej hur mkt jobb det är med de.

Någon som vet om det går att byta en 04as bakända mot en 06a då den är snyggare? me kåpor och bromsljus m.m :tuttar

Last edited:

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Nästa fråga då...

När hojen står på tomgång och man rappar till snabbt på gasen så händer det att den dör, som om den får för mycket soppa. Det känns inte som att det ska vara så riktigt. Hur åtgärdar man detta egentligen?

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Jag gick upp till 168/48 dock med annat rör men med orig krökar.
Vad var det som hade hänt det du hade problem med tidigare?

Det löste sig. Blev lite nojig över hur motorn drog runt och trodde att jag pajat en ventil eller något. Men när jag prövade att dra runt bakhjulet på en polares ktm duke kändes det typ likadant. Så nu har jag iallfall satt ihop allt och fått igång motorn.. Har också väntat på en avgaspackning som försvann i posten. HAr inte hunnit köra något än men det ska bli spännande. HAr iallfall varit jäkligt lärorikt för mig osm inte tidigare har fattat hur något i motorn har funkat

Ska man hälla något speciellt i kylaren eller är det vanlig kylarvätska?

Nu har jag iallfall varit flitig under vintern och
- Bytt ut packboxar och teflonbussningar i framdämparen. Har även bytt till mer trögflytande olja.
- Bytt ut plasten till svart
- Bytt olja och ställt ventiler
- Tagit bort sas-ventilen.
- Köpt nu bromskiva fram (ej monterade då jag inte har sm fälgarna på än)
- Satt i rallykam

Nu vill jag ut och köra!!!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mmm kommer inte ihåg om det var grön glykol man skulle använda eller hur det nu var ang aluminium motorer!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha