Ktm 625

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
antar att jag inte är den första som har ett läckande tanklock ,, har köpt ett nytt nu , har sett att vissa har slang med backis på ? räcker det inte med en vanlig slang ?
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Tjena! Det hela började med att ja skulle täta om ventilkåpan på min 625 smc (köpte den med oljeläkaget). Efter ja fått bort kåpan så kände ja på rullagerna som går på nockarna, va lite oljud i det ena så det va bara att byta! Ringde till vår lokala mcfirma o beställde delar. Ja körde bort o lämnade in kåpan för att dom skulle pressa i lagren till mig (kostar 400 kr). Efter nån vecka ringer dom o säger att dom har fått fel lager, drygt men bara att beställa på nytt! Efter ytterligare några dagar ringer dom o säger att ja måste byta hela vipparmarna, det efter att dom försökt pressa i lagren o det visade sig att det va för stort spel i axeln som håller lagret, dom skyllde givetvis på att det va någon annan firma/person som bytt dom innan så att dom har blivit slitna. Nya vippor kostar dock 3400 kr, känns surt o lägga dom pengarna om dom kanske har tagit i sönder dom! Nån som har fått byta hela vipparmabryggan på sin LC4? Mvh Stoffe

Jag bytte vipparmsrullarna själv och det var inga problem alls .. Låter ju onekligen som dom har försökt pressa in de felaktiga rullarna som du köpt och pajjat vipparmen.

antar att jag inte är den första som har ett läckande tanklock ,, har köpt ett nytt nu , har sett att vissa har slang med backis på ? räcker det inte med en vanlig slang ?

Ska snart sätta på mitt tredje tanklock.. Att man har en backventil är för att det inte ska forsa ut bensin när man gör stoppies. Så gör du inga stoppies funkar en vanlig slang perfa.
 
Last edited:

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Vet inte om jag fattat detta rätt nu... Men lc4an är en 4-taktare men kör med "wasted spark???" beter den sig som en 2-taktare då? eller är det bara något påhitt jag läst?

Hur funkar detta? Anledningen till frågan är att jag har en varv räknare liggandes, och fick förklarat att den måste vara inställd på 2-takt för att den kör med "wasted spark"
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Vet inte om jag fattat detta rätt nu... Men lc4an är en 4-taktare men kör med "wasted spark???" beter den sig som en 2-taktare då? eller är det bara något påhitt jag läst?

Hur funkar detta? Anledningen till frågan är att jag har en varv räknare liggandes, och fick förklarat att den måste vara inställd på 2-takt för att den kör med "wasted spark"

På LC4an tänder tändstiftet på varje varv(som en tvåtaktare) trots att det bara behöver tända varannat varv i och med att det är en fyrtaktare. Alltså så är varannan tändning i onödan då det inte finns något bränsle att sätta fyr på och det är troligen det som kallas för "wasted spark".
 

nusse

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2009
Ort
GBG
Hoj
Yamaha XJ6 Diversion F 2010, Tidigare cyklar: Suzuki gs 500 1985, Ktm 625 2005, Yamaha Fzr 600 1989.
Hej, jag har idag akra slipon på men funderar på att sätt tillbaka orginal. Detta skall jag göra under kanske 2 veckor för att sedan byta tillbaka. Vad behöver jag tänka på? Krävs det ommappning eller något annat?
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
På LC4an tänder tändstiftet på varje varv(som en tvåtaktare) trots att det bara behöver tända varannat varv i och med att det är en fyrtaktare. Alltså så är varannan tändning i onödan då det inte finns något bränsle att sätta fyr på och det är troligen det som kallas för "wasted spark".

Det där visste jag inte. Kul att få reda på det! Är detta ett vanligt fenomen?
Vad är anledningen till detta? Finns det några fördelar?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är enklare att göra en tändning som tänder på varje varv. Dessutom kan man inte ställa tändningen eller kamen 1 varv fel :tummenupp
 

Benjamin86

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Dakar
Hoj
gizzer1000, rmz450, ktm625
samma dimensioner till 525-fälgar?

Hej!

Är precis på väg o köpa en sxc 625 -05. Den är i orginalutförande, dvs. endurofälgar osv. Men jag tänkte även skaffa motardfälgar för att alternera.

Frågan lyder; jag har sett flera begagnade motardfälgar som suttit på 520 / 525 exc, passar dessa även till 625an?

Mvh
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hej!

Är precis på väg o köpa en sxc 625 -05. Den är i orginalutförande, dvs. endurofälgar osv. Men jag tänkte även skaffa motardfälgar för att alternera.

Frågan lyder; jag har sett flera begagnade motardfälgar som suttit på 520 / 525 exc, passar dessa även till 625an?

Mvh
Bak passar.Fram passar bolt on om du köper den äldre typen av hjul(fram till -02)med 20mm axel och med nytillverkade distanser går även senare hjul avsedda för 26mm axel att använda.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
En polare som ska byta olja i sin KTM 625 -02. Har ingen manual. Har aldrig jobbat med en stånka. Hur går det till?
 

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Tja!

En polare köpte en 625 SMC -06a häromdagen, mätaren på hans är inställd på 2205 så mätaren visar helt fel. Och vi kommer inte underfund med hur vi ändrar det till 1882.

Hur gör man?

Har även märkt att detta sprider olja från kedjen vilket tyder på att lagret innanför främsta drevet är kasst.

Är det något en vanlig hemmapulare som mig skulle klara av att byta eller något som bäst fixas genom att lämnas in? Några specialverktyg som behövs för att byta det isf?

Mvh
KlimaX
 

packbox

Blek, blyg, kort och tjock
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Super Duke
Tja!

En polare köpte en 625 SMC -06a häromdagen, mätaren på hans är inställd på 2205 så mätaren visar helt fel. Och vi kommer inte underfund med hur vi ändrar det till 1882.

Hur gör man?

Har även märkt att detta sprider olja från kedjen vilket tyder på att lagret innanför främsta drevet är kasst.

Är det något en vanlig hemmapulare som mig skulle klara av att byta eller något som bäst fixas genom att lämnas in? Några specialverktyg som behövs för att byta det isf?

Mvh
KlimaX

Är det inte bara att hålla in den stora knappen i typ 3 sek när mästarställningen visas (inte trippmätaren)?
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Tja!

En polare köpte en 625 SMC -06a häromdagen, mätaren på hans är inställd på 2205 så mätaren visar helt fel. Och vi kommer inte underfund med hur vi ändrar det till 1882.

Hur gör man?

Har även märkt att detta sprider olja från kedjen vilket tyder på att lagret innanför främsta drevet är kasst.

Är det något en vanlig hemmapulare som mig skulle klara av att byta eller något som bäst fixas genom att lämnas in? Några specialverktyg som behövs för att byta det isf?

Mvh
KlimaX

Har ställt om mätaren några ggr men kommer inte ihåg i huvudet hur man gör men det står längre bak i denna tråden. Tror att man ska dra ut strömsladden till mätaren(kolla så att det finns batterier i först) och hålla inne stora knappen ett tag när man står på antal mil som hojen har gått. Sen är det bara bläddra sig fram till ws genom och ställa in det med + och -.

Det är inte jättesvårt att byta ut packningen till drevaxeln. Står nog också tidigare i denna tråd hur man ska göra. Se till att köpa en ny oring också så att det inte är den som kärvar.
 

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Har ställt om mätaren några ggr men kommer inte ihåg i huvudet hur man gör men det står längre bak i denna tråden. Tror att man ska dra ut strömsladden till mätaren(kolla så att det finns batterier i först) och hålla inne stora knappen ett tag när man står på antal mil som hojen har gått. Sen är det bara bläddra sig fram till ws genom och ställa in det med + och -.

Det är inte jättesvårt att byta ut packningen till drevaxeln. Står nog också tidigare i denna tråd hur man ska göra. Se till att köpa en ny oring också så att det inte är den som kärvar.

Tack så hemskt mycket. Är fixat nu!
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top