Ktm 625

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Är det någon som har vägt sin 625SXC eller SMC???

Isf hur mycket väger den (torr eller fulltankad, skriv vilket!) med vilka prylar/modder på?

Jag har tänkt väga min 07:ans SXC till sommaren om tillfälle ges.
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Är det någon som har vägt sin 625SXC eller SMC???

Isf hur mycket väger den (torr eller fulltankad, skriv vilket!) med vilka prylar/modder på?

Jag har tänkt väga min 07:ans SXC till sommaren om tillfälle ges.

jag skulle tippa att SXC´n väger mindre i originalutförande då den har annan sving, lättare fälgar och mindre gaffelben
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
jag skulle tippa att SXC´n väger mindre i originalutförande då den har annan sving, lättare fälgar och mindre gaffelben

Nu är det inte så mycket onödigt lull lull på min SXC, men ett titanblås skulle inte vara fel för vikten!
Är det någon som vägt sitt std system mot ett Acra eller liknande?

Men min ombyggda SXC Competition ljudämpare låter dock så skönt så att den är svår att avara:) (94db med 42mm fullt blås igenom)

Frågan är vad det skulle göra viktmässigt om man tog bort elstarten och batteriet?

Bifogar ett par bilder, eftersom jag inte tror jag visat min 625:a här i tråden!?:)
 

Bifogat

  • Namnlös+sh.jpg
    Namnlös+sh.jpg
    138.4 KB · Visningar: 137
  • SDC10534+sh.jpg
    SDC10534+sh.jpg
    196.3 KB · Visningar: 138
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Nu är det inte så mycket onödigt lull lull på min SXC, men ett titanblås skulle inte vara fel för vikten!
Är det någon som vägt sitt std system mot ett Acra eller liknande?

Men min ombyggda SXC Competition ljudämpare låter dock så skönt så att den är svår att avara:) (94db med 42mm fullt blås igenom)

Frågan är vad det skulle göra viktmässigt om man tog bort elstarten och batteriet?

Bifogar ett par bilder, eftersom jag inte tror jag visat min 625:a här i tråden!?:)

ehh.. ta bort el-starten :va
Då är det väl bättre att sälja hojen och köpa en 660??
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu är det inte så mycket onödigt lull lull på min SXC, men ett titanblås skulle inte vara fel för vikten!
Är det någon som vägt sitt std system mot ett Acra eller liknande?

Men min ombyggda SXC Competition ljudämpare låter dock så skönt så att den är svår att avara:) (94db med 42mm fullt blås igenom)

Frågan är vad det skulle göra viktmässigt om man tog bort elstarten och batteriet?

Bifogar ett par bilder, eftersom jag inte tror jag visat min 625:a här i tråden!?:)

Tar man bort mellan väggen på SXC dämparen så väger den inte så mkt. När jag moddade mina orig dubbeldämpare ifrån en SMC 2005 kortade & tog bort mellan väggen så vägde de inte så långt ifrån Wings titan dämparna jag hade. Om det inte vore för att jag behövde pengar så skulle jag ha haft kvar Wings till hojen när jag hade den. Så modda orig dämpare är billigt.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=155379&page=6

1,6kg/st vägde Wings & 1,8kg/st vägde mina moddade alltså 2st 200g smörpaket :D

Men egentligen varför ska man banta ner en gammal LC4? Skulle aldrig ta bort el-start pga spara vikt då jag inte tyckt att den har påverkat negativt min körning i börkiga områden.:rolleyes:
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nu är det inte så mycket onödigt lull lull på min SXC, men ett titanblås skulle inte vara fel för vikten!
Är det någon som vägt sitt std system mot ett Acra eller liknande?
Ja för fem år sedan när jag monterade Akrapovicröret...
Största fördelen med helsystemet är dock effekttillskottet det ger samt att det ser lite trevligare ut än original i kromat bonnjärn.
 

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Hmm... ligger de extra kilona i bakramen och ljuddämparna då eller?

Olja i ramen på 05 o frammåt.
Lite mer olja i 05 o frammåt.
Ljuddämparna som du säger och förmodligen bakramen.
Många bäckar små.

Men byter man ljuddämparna så får man bort ganska mycket vikt.
Mina titan dämpare väger fjäder i jämförelse med original!
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Olja i ramen på 05 o frammåt.
Lite mer olja i 05 o frammåt.
Ljuddämparna som du säger och förmodligen bakramen.
Många bäckar små.

Men byter man ljuddämparna så får man bort ganska mycket vikt.
Mina titan dämpare väger fjäder i jämförelse med original!

Det är väl samma mängd olja i 04:an också?
Den har väl också olja i ramen?

:confused:
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13

Vad är det som gör att de ökade serviceintervallet från 250 mil till 500 mil 2005? Om det inte är oljemängden som ökades?
Eller var det så att de hade mindre olja -04 och bakåt, men att de ändå hade olja i ramen?

Egentligen skit samma kanske, men alltid kul att veta :tummenupp
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Vad är det som gör att de ökade serviceintervallet från 250 mil till 500 mil 2005? Om det inte är oljemängden som ökades?
Eller var det så att de hade mindre olja -04 och bakåt, men att de ändå hade olja i ramen?

Egentligen skit samma kanske, men alltid kul att veta :tummenupp

Som jag har förtstått det så är det ingen skillnad alls utan att man på KTM ansåg att motorn klarar sig med 500mils intervaller, jag kan dock vara ute och cykla.

När jag och Mark här på forumet servade våra hojar samtidigt så kunde inte jag märka någon skillnad och vi hade båda två i lika mycket olja i motor och ram. (Han har en 04 och jag hade en 05, iofs 660 men det är ju detsamma).
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Men egentligen varför ska man banta ner en gammal LC4?

Det beror väl på vad man använder hojen till & hur man kör!
Själv åker jag mest offroad/enduro, det vart 100tim på 625:an 09! Än så länge är jag sjukt nöjd med hojen!:)

Ja för fem år sedan när jag monterade Akrapovicröret...
Största fördelen med helsystemet är dock effekttillskottet det ger samt att det ser lite trevligare ut än original i kromat bonnjärn.

Har du några rättvisande uppgifter på effekt skillnaderna mellan slipon och Helsystem?
(Intressant!!!)

ehh.. ta bort el-starten :va
Då är det väl bättre att sälja hojen och köpa en 660??

Sen när vart 660:in en grus/enduro hoj?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Som jag har förtstått det så är det ingen skillnad alls utan att man på KTM ansåg att motorn klarar sig med 500mils intervaller, jag kan dock vara ute och cykla.

När jag och Mark här på forumet servade våra hojar samtidigt så kunde inte jag märka någon skillnad och vi hade båda två i lika mycket olja i motor och ram. (Han har en 04 och jag hade en 05, iofs 660 men det är ju detsamma).

Precis....

Det var bara en idiot på marknadsföringsavdelningen hos KTM som kom på att förlänga serviceintervallerna. Jag skulle kunna skjuta honom för övrigt...

En LC4 skall ALDRIG gå 500mil mellan oljebytena. Vid lite inspirerad åkning har man då förbrukat halva oljevolymen och den återstående får det väldigt tufft att sköta sitt jobb....
 

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Det är väl samma mängd olja i 04:an också?
Den har väl också olja i ramen?

:confused:

My bad!
Trodde det va 05 det kom, när kom det igentligen med olja i ramen?

Precis....

Det var bara en idiot på marknadsföringsavdelningen hos KTM som kom på att förlänga serviceintervallerna. Jag skulle kunna skjuta honom för övrigt...

En LC4 skall ALDRIG gå 500mil mellan oljebytena. Vid lite inspirerad åkning har man då förbrukat halva oljevolymen och den återstående får det väldigt tufft att sköta sitt jobb....

Du som har hållt på med det här ett tag, vad anser du vara en lämplig intervall för oljebytet?
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Precis....


En LC4 skall ALDRIG gå 500mil mellan oljebytena. Vid lite inspirerad åkning har man då förbrukat halva oljevolymen och den återstående får det väldigt tufft att sköta sitt jobb....

Det är väl aldrig fel att kolla oljemängden mellan bytena ? :tummenupp

Jag kollar ganska ofta ...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top