Ktm 625

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Delen du menar att jag ska byta ser ut såhär va? http://losiu.wdfiles.com/local--files/wheelies/8_clutch_spring.jpg artikelnummer 58440026000.

Men varför kallar folk den delen för starter clutch när det enligt manualen är ett såkallat "free-wheel"? http://losiu.wikidot.com/local--files/wheelies/1_starter.jpg Objekt #7: FREE-WHEEL FWD 332008 BLS

Det är ett helt rätt del. Bytte ut den själv förut när hojjen bara rassla när man försökte starta. Det är typ något frikopplingshjul, alltså en koppling som ska kunna släppa och spänna åt eller något sånt. Kan inte funktionen på den exakt men det är i alla fall så att fjäderringen som håller ihop blocken blir slapp efter ett tag och spänner inte åt tillräckligt.

Pissenkelt att byta med rätt verktyg. Jag rekommenderar också att du byter ut hela och inte kör på något hemmagjort bonnmeck och bara fixar ny fjäderring.. kostar lite extra men den kommer att hålla. Folk som gjort snålvarianten i den där tråden kan man senare se att det inte har hållt så länge
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Det är ett helt rätt del. Bytte ut den själv förut när hojjen bara rassla när man försökte starta. Det är typ något frikopplingshjul, alltså en koppling som ska kunna släppa och spänna åt eller något sånt. Kan inte funktionen på den exakt men det är i alla fall så att fjäderringen som håller ihop blocken blir slapp efter ett tag och spänner inte åt tillräckligt.

Pissenkelt att byta med rätt verktyg. Jag rekommenderar också att du byter ut hela och inte kör på något hemmagjort bonnmeck och bara fixar ny fjäderring.. kostar lite extra men den kommer att hålla. Folk som gjort snålvarianten i den där tråden kan man senare se att det inte har hållt så länge

Perfekt, då blir det att beställa en sådan + lite annat i veckan. Du råkar inte veta artikelnummert på just det verktyget jag behöver? Finns flera "flywheel pullers" på Karlströms nämligen.
Gjorde du som de sa i tråden och tömde motorn på olja eller lät du helt enkelt cykeln stå på sidostödet? :)
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
58012009000 art nummer till ktms egna... jag tömde ur motorn på olja men skulle inte göra det om jag behövde öppna den kåpan igen. Låt den stå på sidostödet så kommer detr nog inte rinna ur några stora mängder.

använd www.ktmworld.com om du har svårt att hitta art-nummer föresten.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Perfekt, då blir det att beställa en sådan + lite annat i veckan. Du råkar inte veta artikelnummert på just det verktyget jag behöver? Finns flera "flywheel pullers" på Karlströms nämligen.
Gjorde du som de sa i tråden och tömde motorn på olja eller lät du helt enkelt cykeln stå på sidostödet? :)

Kan du vänta till 9juli med det så kan du få låna mitt verktyg eller så gör jag jobbet. Flydde dock Skåne för lite semester, kan höra med pappa som är hemma om han har tid....
 
Last edited:

Hasse302

No skill, Just ballz
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawa er6-n -11
Hej, jag är alldelens ny i svängen och tog och slog till på en KTM625 supercomp(02). Så här i efterhand, rätt pris men ingen elstart och ingen tändningsnyckel vafals.. Kan man montera elstart eller är jag fel ute, den är ju lättkickad och så men jag är kort och vill inte seut som en amatör första svängen på stan. TAcksam för svar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej, jag är alldelens ny i svängen och tog och slog till på en KTM625 supercomp(02). Så här i efterhand, rätt pris men ingen elstart och ingen tändningsnyckel vafals.. Kan man montera elstart eller är jag fel ute, den är ju lättkickad och så men jag är kort och vill inte seut som en amatör första svängen på stan. TAcksam för svar.

JA det går att montera elstart men det kostar en hel del med motor frihjul och batteri samt montagedetaljer.
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Kan du vänta till 9juli med det så kan du få låna mitt verktyg eller så gör jag jobbet. Flydde dock Skåne för lite semester, kan höra med pappa som är hemma om han har tid....

Schysst att du erbjuder dig men ska ta och försöka fixa detta problemet själv då det inte verkar alltför svårt. :yoparty
Känns i och för sig dumt att köpa ett verktyg som jag förmodligen bara kommer använda en gång men jag har nog ändå inte pengar till att låta dig göra jobbet :D
 

Pettersson

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Blackeberg
Hoj
KTM 625 SXC -05
Tja!

Är på jakt efter bromsoksadapter till 625 -05. Någon som har ett liggande eller vet bra ställe i Stockholm att få tag på ett?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Schysst att du erbjuder dig men ska ta och försöka fixa detta problemet själv då det inte verkar alltför svårt. :yoparty
Känns i och för sig dumt att köpa ett verktyg som jag förmodligen bara kommer använda en gång men jag har nog ändå inte pengar till att låta dig göra jobbet :D

Du är ju också student klart du får låna verktyget gratis....
 

prissma

Medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Ni som byter oljefiltren på 625, vad använder ni för momentnyckel, eller kör ni med vanlig nyckel?

Pluggarna ska dras åt med 20 och 30 Nm och det det finns inte att få tag på en nyckel från 5-30 vad jag vet.

Det är antingen typ 5-20, 5-25 eller 20-100 eller liknande. Det betyder att man måste köpa två stycken?

Microfiltrets skruvar ( 2 st) vad är det för åtragningsmoment på dom? På filtret på den högra sidan ska det vara 5Nm på de 3 skruvarna och 15 Nm på "the hollow screw".

Handboken jag har är inte så bra eller är det mina ögon.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Ni som byter oljefiltren på 625, vad använder ni för momentnyckel, eller kör ni med vanlig nyckel?

Pluggarna ska dras åt med 20 och 30 Nm och det det finns inte att få tag på en nyckel från 5-30 vad jag vet.

Det är antingen typ 5-20, 5-25 eller 20-100 eller liknande. Det betyder att man måste köpa två stycken?

Microfiltrets skruvar ( 2 st) vad är det för åtragningsmoment på dom? På filtret på den högra sidan ska det vara 5Nm på de 3 skruvarna och 15 Nm på "the hollow screw".

Handboken jag har är inte så bra eller är det mina ögon.
Har aldrig använt momentnyckel till mina KTMér:)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
På tal om moment, vilket moment skall banjobultarna till bromsoken dras med?
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
tjohooo

behöver lite hjälp här.

om någon som har en 625 05-06 skulle ha lust att ta en liten närbild på sin cdibox så att man ser hur kablarna kommer ut ur kontakten. samt även slänga ihop en liten snabbskiss på pinouten .

har fått tag på en sådan cdi men då jag har en 01:a så saknar jag den kontakten . och jag får heller inte tag på någon lös kontakt så jag får lösa det på annat sätt. men jag behöver veta hur kablarna går in i boxen och vilka pinnar dom går in på .

så om någon skulle ha lust att förbarma sig åt denna uppgift så vore jag sketaglad.

ha det gott i sommarsolen .

mvh
markus
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
tjohooo

behöver lite hjälp här.

om någon som har en 625 05-06 skulle ha lust att ta en liten närbild på sin cdibox så att man ser hur kablarna kommer ut ur kontakten. samt även slänga ihop en liten snabbskiss på pinouten .

har fått tag på en sådan cdi men då jag har en 01:a så saknar jag den kontakten . och jag får heller inte tag på någon lös kontakt så jag får lösa det på annat sätt. men jag behöver veta hur kablarna går in i boxen och vilka pinnar dom går in på .

så om någon skulle ha lust att förbarma sig åt denna uppgift så vore jag sketaglad.

ha det gott i sommarsolen .

mvh
markus

Hjälp finns att få broder.....

Kontaktstycket går att köpa från KTM (katalogen är dock inte tillgänglig för allmänheten men jag har ett ex) och pinout finns i handboken.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Hjälp finns att få broder.....

Kontaktstycket går att köpa från KTM (katalogen är dock inte tillgänglig för allmänheten men jag har ett ex) och pinout finns i handboken.

tillgång till ktmdealer.com har jag =) men hittar inte löst kontatstycke.
har du artikelnummret ?

när du säger pinouten , menar du det wirediagrammet som finns i handboken ? det har jag. men det är klart, är det som du säger att jag kan beställa hem enbart kontakten så behöver jag ju inte fiddla så mycket utan då klarar jag mig med pinouten som finns i handboken.
 

lovepow

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
torslanda
Hoj
ktm 625 -06
kan man bränna nåt i tändsystemet om man kopplat plus och minus på batteriet fel? har väldigt liten gnista efter vi fippla till det i garaget :rolleyes:
 

prissma

Medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Har aldrig använt momentnyckel till mina KTMér:)

Okej men man vill ju att t.ex oljepluggen ska sitta kvar. Hur stor är sannolikheten för gängpaj om man drar utan momentnyckel? Finns det nån tumregel för 5, 10, 20 Nm, t.ex dra så hårt man kan med en nyckel som är 10, 15, 20 cm lång typ?

Har själv aldrig dragit med moment när jag bytt olja på bilar och sporthojar men Ktm och stånkor är har väl lite ömtåligare gods och gängor eller?
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top