Hej allihopa igen!
Har nu öppnat motorn å hittat muttern helt oskadd.
Har monterat motorn och justerat ventilerna.
Drog precis igång han men det låter som nån slår med en hammare i motorn... Kan jag ha spänt ventilerna för hårt eller vad är det som gör så den låter så? Nån som vet?
//Niclas
Jag har samma eller liknande problem som du Niclas8787.
Fast för mig började det med ljudet som du beskriver som att någon skulle slå med hammare i motorn. Jag tänkte då att jag skulle byta till en trögare olja. Då jag skulle tömma ut den gamla oljan kom det bara ut ett par deciliter?! Det ska ju vara 1.3 liter i motorn och 6dl i ramen. Ur ramen kom det nog i alla fall ut mer än 3 dl. Det konstiga är att det hela tiden har sett ut att vara rätt nivå då man tittade i glaset som sitter framför växelpedalen??
Efter att ha fyllt på med ny olja låter det mer som ett skrapande ljud från vad jag kan uppfatta, höger sida av motorn. Det låter som att man drar en sked i en kastrull typ?! (svårt att förklara) Vågar nu inte starta igen.
Misstänker att jag har samma fel som du. Att någon del är lös inne i motorn.
Någon som har förslag på vad jag ska börja med? Är inte van att skruva isär motorer. Det mest avancerade jag har gjort tidigare är att byta kopplingslammeller på en suzuki dr 650
Det konstiga är att effekten inte har påverkats alls. Den har inte gått dåligt eller varit seg.
Jag bytte olja sommaren innan och har som sagt haft koll på nivån genom att titta på glaset på vänster sidan. Det har aldrig legat under minimum?! (förstår inte hur eftersom det inte var så mycket olja där)
Jag gav 30´ för den för 2 år sedan. Är ju inte direkt villig att lägga 20' för att få den fixad.
Tror ni att det är möjligt att köpa en bagagnad lc4-motor och få den monterad för under 10'?
Missljudet kommerfrån frihjulet till startmotorn, standardfel att de rasar ffa om man har försökt starta med dåligt batteri. Jag hade gärna hjälpt dig med att lokalisera felet och renovera men transport till skåne är lite småmeckigt om man inte känner en tradarchaffis
Så du menar att det inte behöver vara värre än så? Om jag tolkar dig rätt låter det ju i alla fall inte som att motorn har rasat?
Du verkar ju ha bra koll på det här. Vad tror du om det knackande ljudet? Det som låter lite som att slå med en hammare i ramen/motorn. Låter inte jättehögt eftersom det försvinner lite i motorljudet men det kan ju inte vara bra. Nån skev att det kunde vara felinställda ventiler, men då är det väl mer ett tickande än ett knackande?
utan att ha hört motorn kan kag omöjligen säga något det blir bara usla gissningar. Ventilerna är det troligtvis inte, de klickar lite mjukt vid för stort spel.
Startaden inte igen!!!
Låt någon som kan inspektera den innan du startar den igen annarsblir det garanterat dyrt...
Har nu hittat problemet.... (tror jag)
När jag sa att den slår som en hammare så var det lite överdrivet, det låter mer som jaaaa... svårt att förklara men en mening du skrev längre ner, "klickar" är nog närmre. Kanske lite mer åt skrammel/klick hållet.
Jag lyfte iaf ventilluckorna igen och kollade spelet på ventilerna.
De bakre var på TOK för stort spel, och jag tycks mig även nu veta varför muttern åkte loss från första början.
När jag ska justera ventilerna nu så finns det inga gängor kvar att skruva på muttern på..
Varför gör det inte det är då frågan?
Någon som vet?
Har det med vipparmarna att göra eftersom de måste sitta så högt för att få rätt spel?
De främre ventilskruvarna har gott om gängor kvar när muttern är fast skruvad..
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|