Ktm 640

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kränger beggade förgasare som jag renoverat för 2700. Till det kommer 250kr för en gaswire.

Om de är en modellanpassad förgasare för just bolton på en 640 med rätt trottelnål är de bra pris.
Crossförgasarna jag pratar om kan man få göra adapter bakåt så de passar insug från luftburk.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om de är en modellanpassad förgasare för just bolton på en 640 med rätt trottelnål är de bra pris.
Crossförgasarna jag pratar om kan man få göra adapter bakåt så de passar insug från luftburk.

För 2700 får man en helrenoverad förgasare där alla oringar är bytta. Förgasaren är ultraljudstvättad och sodablästrad och ser ut som ny. Där sitter korrekt bestyckning med nål och låg/huvud-munstycke anpassad för 640 och där ingår fri bytesrätt på munstycken om man vill prova annan bestyckning.

För att renovera en 10 år gammal FCR så brukar där åtgå 800-1000kr i materialkostnad vilket man får räkna in i blocketpriset.

Vill man montera en FCRMX gen 3 med fast hals som man kan hitta på blocket billigt så har jag special insugningsgummin i silikon som passar för detta ändamål.
 
Last edited:

purrgung

Ny medlem
Gick med
16 May 2017
Ort
Westarozi
Hoj
ktm 640 lc4 03
shaaa!! eftersom vi har så många KTM fantaster på ett och samma ställe här.
Så tänkte jag ställa frågan om någon här kan länka mig vidare till någon som kan det här med ventiljustering på en 640 2003a.

Efter många videos och lästa inlägg så får jag inte fnatt på ventil jävlarna...

har klockat svänghjulet så markering är rätt men ventil axlarna är fortfarande stenhårda och går ej att jucka på... :va får inte ens in 0.10mm blad måttet där det ska mätas....

Om någon i Västmanland eller Västerås har lust att hjälpa till mot ersättning eller liknande. Sommaren är ju redan här och så sitter man på en trasig hoj. naj naj naj....

Alla svar uppskattas!

Mvh Purre.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De viktigaste tipset är att hitta "rätt toppläge" Rätt toppläge (tdc) infinner sig bara var annat varv = då är alla ventiler stängda.

Dubbelkolla gärna att du hittat rätt markering på svänghjulet med pinne ner i tändstiftshål för många hojar har dubbla markeringar på svänghjulet varav ett är förtändnings markering!! Jag vet inte om lc4an har dubbla markeringar men följ videon så är du säker. De går även låsa motorn i tdc genom att gänga ur en bult ur blocket och sätta i en längre spetsad bult som man gängar in i ett borrhål på vevskinkan. Jag vet dock inte exakt vart den bulten sitter och du måste tillverka eller köpa den längre m8 bulten, den finns troligast på ktmshop. Men de är överkurs för de är inte så svinnoga att motorn är exakt i tdc, de gör inget om den några grader fel fram eller bakåt, ventilerna är avbelastade ändå i ett relativt stort gradområde runt tdc.

https://www.youtube.com/watch?v=eOR5ViOjb4M
 
Last edited:

arimoron

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2018
Ort
Tjörn
Hoj
2003 ktm 660smc
hejsan alla motardbusar,

har en 640 som tidigare ägare satt en 660 motor på, den ahr gått osvosv men nu sknar den gnista heltplötsligt, började med att den ibland inte startade på kicken,
ägaren innan påstod att den endast gick att rulla igång för att sedan inte starta alls på kicken eller vid rullning numera.

Jag har googlat å felsökt ett par timmar nu blir inte riktigt klok!
nytt stift och batteri
mätte "Pulscoilen" och fick 98ohm vilket jag förtått det vara godkänt (80-120ohm),
jag har klippt tändkabeln 10mm,
kollat stödetsbrytare ok den med,
kollar ni schemat där nere mätte jag även statorn ( röd/svart och vit/röd) fick 13ohm då
förstår jag rätt skall där mäta
(0.45-0,56 ohm)

är statorn kass eller är det fortsatt felsökning för har ingengnista somsagt
KTM660smc.JPG
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har den någonsin gått bra för förra ägaren efter motorbytet? När du skriver kapat tändkabel 10mm så blir jag brydd för en 04as 660 har ju tändspole direkt på tändstiftet dvs tändhatt och spole i ett som de flesta nyare hojar har numera.
Vilket stift har du köpt de är väl inte en iridium för vissa /många enstånkor går inte ens på dem.
 

arimoron

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2018
Ort
Tjörn
Hoj
2003 ktm 660smc
Har den någonsin gått bra för förra ägaren efter motorbytet? När du skriver kapat tändkabel 10mm så blir jag brydd för en 04as 660 har ju tändspole direkt på tändstiftet dvs tändhatt och spole i ett som de flesta nyare hojar har numera.
Vilket stift har du köpt de är väl inte en iridium för vissa /många enstånkor går inte ens på dem.

Hahah jo det är väll kutym dessvärre, men fick den så oförskämt billigt att jag inte kunde säga nej...

Denna har iallafall inte spolen direkt på stiftet dock en 2003
40668784_242376046465948_9087724866429255680_n.jpg

mätt pulscoilen/pulsgivaren (röd/grön) här då visar den ju somsagt 98ohm
40684030_305528020249594_5212130611141017600_n.jpg

sen mätte jag mellan rödvit/rödsvart kan man mäta så? fick där 13ohm och kickar jag kommer de nada utslag därifrån!

Sen mätte jag den blåvita kabeln till spolen som tydligen skall matas från cdin enligt schemat ingenting när jag kickade.
40814671_548620362256691_8065125606024544256_n.jpg

Mäter även med spänningsprovare direkt i hatten så är inget kasst stift
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Även en 03an 660 har tändspole direkt på tändstiftet. Om 660 motorn va komplett med stator och svänghjul så måste även cdi box och tändspole va från en 660. Jag vet inte om 640 svänghjul och stator passar 660 men om de gör det och de sitter 640 stator/svänghjul så borde de funka med 640 cdi och gamla sortens tändspole. Ser elkopplingsplintarna oiriginal ut, ej ombyggda "från stator till cdi och tändspole?

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1317&c=983#partslist
 

arimoron

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2018
Ort
Tjörn
Hoj
2003 ktm 660smc
Även en 03an 660 har tändspole direkt på tändstiftet. Om 660 motorn va komplett med stator och svänghjul så måste även cdi box och tändspole va från en 660. Jag vet inte om 640 svänghjul och stator passar 660 men om de gör det och de sitter 640 stator/svänghjul så borde de funka med 640 cdi och gamla sortens tändspole. Ser elkopplingsplintarna oiriginal ut, ej ombyggda "från stator till cdi och tändspole?

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1317&c=983#partslist

Jadu klåparen innan har lekt macgyver och verkar ha tagit 640 spole etc! fattar inte riktigt för han har tagit 12v från tändlåset och matat detta relä som skall byggla den svartgula från cdin till jord?

40764703_1875016275897776_5011284600211636224_n.jpg¨
40883768_1906478002763781_1077513771653529600_n.jpg
40685268_244808802887539_5878353667374972928_n.jpg
40919617_385467345320350_4411532682643636224_n.jpg

blir fan inte klok...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ojoj här kastar jag in handduken de där blir inte lätt att få ordning på. De enda råd jag kan ge är att försöka lista ut om de sitter 660 stator med tillhörande svänghjul (troligast) och sedan försöka lista ut om de är en 660 cdi box och slutligen köp en 660 tändspole.
 

arimoron

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2018
Ort
Tjörn
Hoj
2003 ktm 660smc
Ojoj här kastar jag in handduken de där blir inte lätt att få ordning på. De enda råd jag kan ge är att försöka lista ut om de sitter 660 stator med tillhörande svänghjul (troligast) och sedan försöka lista ut om de är en 660 cdi box och slutligen köp en 660 tändspole.
Hahahaha wtf verkar vara relät som är kasst då jag koppla ut detta vips så finns där gnista jippeeee!????
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fanns en anledning varför den va billig då....

Jag skulle kolla igenom el delar va de är för artikel nr på ktmshop.se. Sen försöka få fram enl. art. nr delarna som ska vara till motorn 660.. Då finns de changs att den kommer att gå..
 

arimoron

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2018
Ort
Tjörn
Hoj
2003 ktm 660smc
Fanns en anledning varför den va billig då....

Jag skulle kolla igenom el delar va de är för artikel nr på ktmshop.se. Sen försöka få fram enl. art. nr delarna som ska vara till motorn 660.. Då finns de changs att den kommer att gå..

Den funkar nu bara de att den ej går att stänga av "tjuvkopplad" tills jag får hem ett nytt relä :)
 

arimoron

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2018
Ort
Tjörn
Hoj
2003 ktm 660smc
Ojoj här kastar jag in handduken de där blir inte lätt att få ordning på. De enda råd jag kan ge är att försöka lista ut om de sitter 660 stator med tillhörande svänghjul (troligast) och sedan försöka lista ut om de är en 660 cdi box och slutligen köp en 660 tändspole.

Tusen tack för att du ledda mig till den slutsatsen med spolen, var ju där de satt återigen tusen tack!!!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tusen tack för att du ledda mig till den slutsatsen med spolen, var ju där de satt återigen tusen tack!!!

Otroligt att du fick gnista på de där råttboet ,jag ska lämna in hojen till dig om jag får elfel:7peta
Kolla vad 660 cdi och tändspole kostar och köp de om du vill vara säker på att den ger full effekt i hela registret för 660 cdi lär ha annan tändkurva helt enkelt. Obs,, de är inte säkert att den kurvan är såpass vassare att du märker det men de kan även ge uppimot 7% mer effekt härodär i registret!!
Hör med Boris J här på forumet han har ju tamig F allt till KTM men dammsug även ebay och Blocket.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Frisk kopplat hälften brunnet....

Statorn skiljer sig på 640 och 660 och dessa är inte bytbara då svänghjulet skiljer sig åt och det är beroende av veven. Så rätt stator från motorn sitter där.

CDI skiljer sig åt ganska ordentligt och jag brukar avråda folk från att bygga hybrid elsystem även om det går. Har du batteri kvar? För en av de saker som skiljer är att 660 CDI konstruktionsmässigt liknar en CDI från en crosshoj med enbart kick medan 640/625 är permanentmatade med 12V+ från batteriet.

Skall man stoppa i en 660 motor i ett 640/625 chassie så brukar jag rekommendera att plocka med sig hela tändsystemet och rensa det på onödigheter. Sen kör man belsyning och alla andra funktioner med ramens elsystem. På det viset får du en cykel där fel i elsystemet inte gör att cykeln vägrar starta.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top