Ktm 660

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Men för i....

Är det BARA jag som bytt däck på min 660? Kör alla ni andra med orginaldäcken???

Det ÄR slang i däcken på en 660. Pungt.

Sen att det står tubeless eller TL på däcken innebär inte att de är så. Oftast är ju dom däcken tänkta till sporthojar eller liknande och inte till ekrade fälgar.

Har än så länge inte stött på nån som bemödat sig med att fixa slanglöst till en 660. Det är lite mer race än vad hojen är... typ.

/Lucky9
 

GipsY

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Sandviken
Hoj
TWN 350 Boss Twin 1954/HVA 125-80
Så nu är jag hemma igen från att ha kört 660in lite hemma på gården (har inte ställt på den än och försäkrat) men fyyyyy fan va jag stod och kicka! blev tokig! men till slut så starta den tror nog att det är tekniken som va lite fel :D får se hur det går imorrn =)

:hihi Jag hadde samma problem som dig i början.. var tom ner till lelles o skulle byta hoj för det.. Ragnar kom ut i sandaler o visa mig hur man skulle göra.. samt sa åt mig att jag inte fick köpa en nyare hoj.. Polarna som var med fick sig ett gött skratt :D ... Du lär dig snart :tummenupp
 
Last edited:

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Ort
-
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
:hihi Jag hadde samma problem som dig i början.. var tom ner till lelles o skulle byta hoj för det.. Ragnar kom ut i sandaler o visa mig hur man skulle göra.. samt sa åt mig att jag inte fick köpa en nyare hoj.. Polarna som var med fick sig ett gött skratt :D ... Du lär dig snart :tummenupp

Haha ok =) ska ut ikväll får se hur det går :tummenupp farsan gav typ en kommentar "vafan köper man en hoj utan elstart för!" - det va efter att han inte fick igång den heller och han är gammal enduro gubbe =) haha
 

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 660 ´03
För dem som inte sett min tråd så skriver jag ett inlägg här också: Har "joinat" familjen, skaffade en ktm 660 -06 igår. Nu ska jag hem och köra! har bara provkört den när jag köpte den! så det kliar i fingrarna!
hörs sen så skickar jag upp lite bilder också!

Grattis till en härlig hoj!

Det är bara att kicka på, du lär dig nog snart :)
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Vilka dimensioner gäller egentligen på däcken till orginalfälgarna, fram och bak??
Sen undrar jag ni som har leo slipon, Vad kör ni med för munstycker i era förgasare?
Tack på förhand
Rumpel
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Vilka dimensioner gäller egentligen på däcken till orginalfälgarna, fram och bak??
Sen undrar jag ni som har leo slipon, Vad kör ni med för munstycker i era förgasare?
Tack på förhand
Rumpel

120/70/17 OCH 160/60/17
Ska inte vara ngn skillnad på ett acra... så 48 på låg och 168 eller 170 på hög.
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Tackar å ödjmukast
Då är ju bara frågan: Pilot Power 2ct eller Pilot Road 2... Om man läser en "artikel" här på forumet om en som va på den där Michelin föreläsning så verkar de vara Road som gäller till SM..
Vad tycker ni ?
/Rumpel
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Tackar å ödjmukast
Då är ju bara frågan: Pilot Power 2ct eller Pilot Road 2... Om man läser en "artikel" här på forumet om en som va på den där Michelin föreläsning så verkar de vara Road som gäller till SM..
Vad tycker ni ?
/Rumpel

egentligen så funkar väl det mesta till sm... om du ska köra gata :D
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
JAHHOOO.
Idag fick ja de, Mitt nya leo slipon :D:tuttar
Nu ska bara skiten på. Å förgasaren ska bestyckas.
Har aldrig varit inne i förgasarna å meckat innan, Äre svårt å byta munstycken ?? Nån som har en sida med tutorial eller nått??
 

Bifogat

  • IMG_1086.JPG
    IMG_1086.JPG
    84.9 KB · Visningar: 86
  • IMG_1087.JPG
    IMG_1087.JPG
    56.3 KB · Visningar: 117

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
JAHHOOO.
Idag fick ja de, Mitt nya leo slipon :D:tuttar
Nu ska bara skiten på. Å förgasaren ska bestyckas.
Har aldrig varit inne i förgasarna å meckat innan, Äre svårt å byta munstycken ?? Nån som har en sida med tutorial eller nått??

Du behöver inte lyfta nålen nåt, däremot byta munstycke. Ta en 17 ringnyckel, under knasaren sitter det en stor plugg nja en stor skruv då. Ta bort den, ha gärna en trasa under då de kommer en del bensin alt dränerar du förgasaren inna och glöm för guds skull inte att stänga av bensinkranen. Nu kommer du se ett munstycke som sitter i mitten. Om din hoj är ostrypt så sitter där ett 165 munstycke som du tar bort med antingen en lite skiftnyckel med helst en ringnyckel tror det var storlek 6 eller 7. Just ja innan du har börjat skruva så hoppas jag att du har lossat de två st stora slangklämmorna som håller fast förgasaren. En på insuget och den andra på luftburken. Vrid nu ut förgasaren till vänster dvs åt det hållet du har kicken för att kunna komma åt bättre. Tillbaka när du har bytt munstycke t,ex 168 kan du prova men vissa tycker hojen går bra med orig 165 när enbart slip-on byts. Bredvid munstycket så sitter det ett till munstycke "lågfart" som du tar bort med en vanlig lång mejsel. Byt till 48. Orig tror jag är 45 på SMC & 42 på SXC. När du ändå har den vriden så kan du justera luftskruven som sitter på förgasarens framkant fast under. Den skruvar du in helt och skruvar ut ca 2 varv kan du pröva med. Skruva ihop allt och ut och prova hur hojen känns. Innan du drar iväg så kan du kolla en snabbis på tändstiftet och sen kan du kolla på det efter provkörning och se hur soppa blandningen är!
 

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Ort
-
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
Passar 640/625's slipon (årsm 05+) på ktm 660?
//patrik
 

EmiliosFantomen

Guest
Vad gör egentligen en 660 0-100 eller kvartsmilen 100-0 på?

Orginaldrev. Eller ned kuggat.

Vet mycket väl att dom inte över huvudtaget är byggda för just det, satt bara och funderade o blev lite nyfiken. Hittade inget på ktms sida.

Nån som har testat med lite mod?
 
Last edited:

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Weii, fick ihop skrotet precis, Bytte lågfart till 48 och har 170 på högen, Skruvade även ut luftskruven 2 varv från ändläget.
Märkte när jag startade att det läcker i skarven mellan de nya röret å de gamla... Finns de nån ull eller stoppning man kan köpa för att täta??

Sedan lät de ju inte så jätte mkt med den insatsen som satt i nu. Vilken av dem som följde med ska man använda för att de ska låta mest.. eller kan man köra helt utan :D

Sedan rök de när man gasade, vit rök.. Går den för fett tross?? Ska luftskruven in eller ut då??

Tack på föhand
 

Bifogat

  • IMG_1101.JPG
    IMG_1101.JPG
    94.5 KB · Visningar: 93

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Med ombestyckning så ska du köra utan insats, annars ger det inte så mycket effekt.
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Tackar å ödjmukast
Då är ju bara frågan: Pilot Power 2ct eller Pilot Road 2... Om man läser en "artikel" här på forumet om en som va på den där Michelin föreläsning så verkar de vara Road som gäller till SM..
Vad tycker ni ?
/Rumpel

Antar att du syftar på min tråd från seminariet.

Jag gjorde slag i saken och krängde på ett par road 2ct. Har tyvärr inte hunnit testa dom så mycket men den första milen jag hunnit köra har varit mycket trevliga.

Känns som om det är mycket bra grepp. Speciellt kalla... Alltså, andra däck jag kört på och provocerat i första kurvan från parkeringen har släppt. Det gör inte road 2ct (klart dom gör om man provocerar tillräkligt mycket men nu menar jag att jag provocerat dom lite med vetskapen om att dom är kalla). Märks att dom är gjorda för gata.

Våtgreppet har jag inte hunnit testa än. Mer än när det varit lite blött på backen. Inga konstigheter upptäckta än.

Torrt och "varma" (läs: gatkörda) har dom kännts trygga. Men... Jag vet ju inte... Dom kan ju vara luriga och släppa utan förvarning. Inte kommit så långt än.

Kan rekommendera dom men jag vet inte om dom är bättre eller sämre än power 2ct. Dom verkar passa min körning iaf.

/Lucky9
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
Antar att du syftar på min tråd från seminariet.

Jag gjorde slag i saken och krängde på ett par road 2ct. Har tyvärr inte hunnit testa dom så mycket men den första milen jag hunnit köra har varit mycket trevliga.

Känns som om det är mycket bra grepp. Speciellt kalla... Alltså, andra däck jag kört på och provocerat i första kurvan från parkeringen har släppt. Det gör inte road 2ct (klart dom gör om man provocerar tillräkligt mycket men nu menar jag att jag provocerat dom lite med vetskapen om att dom är kalla). Märks att dom är gjorda för gata.

Våtgreppet har jag inte hunnit testa än. Mer än när det varit lite blött på backen. Inga konstigheter upptäckta än.

Torrt och "varma" (läs: gatkörda) har dom kännts trygga. Men... Jag vet ju inte... Dom kan ju vara luriga och släppa utan förvarning. Inte kommit så långt än.

Kan rekommendera dom men jag vet inte om dom är bättre eller sämre än power 2ct. Dom verkar passa min körning iaf.

/Lucky9

Går man in på michelins hemsida och kryssar i vilken hoj ma har kommer det upp förslag på däck.
Dom modeller som föreslås är Pilot Power och Pilot Sport, vad är innebär tillägget 2 ct ni skriver, står det inget om på sidan som jag kunde se.

Funderar på att köpa ett Pilot Power som bakdäck, är det ok, nån som har sånt?
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Går man in på michelins hemsida och kryssar i vilken hoj ma har kommer det upp förslag på däck.
Dom modeller som föreslås är Pilot Power och Pilot Sport, vad är innebär tillägget 2 ct ni skriver, står det inget om på sidan som jag kunde se.

Funderar på att köpa ett Pilot Power som bakdäck, är det ok, nån som har sånt?

2ct = Two compound technology.

Det innebär att dom använder olika hårdheter av gummi på olika ställen på däcket. Av naturliga skäl är det alltså en hårdare blandning i mitten och en mjukare på sidorna. Det ska ge bättre livslängd och bättre grepp.

Pilot power är ett bra däck. Jag gillar pilot road.

Smaken är som baken.

Pilot road = rundare profil, något mjukare stomme, bredare arbetstemperaturområde och bättre livslängd.

Pilot power = Spetsigare profil, smalare arbetstemperatursområde, avsett för effektstarkare hojar (läs: moderna sporthojar) osv...

Typ...

/Lucky9
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top