Ktm 660

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Cervantes skrev:
2390354 Ventiljustrings kurs!

Satt och funderade lite.. Visst måste det väl finnas nån här som är duktig på att ställa ventilerna?

Och visst finns det väl ett stort antal ktm lc4 ägare som inte vet hur man gör?? jag med fler skulle gärna betala en slant för att lära sig en gång för alla.. Visst jag har sett instruktionen på soe och hört folk säga hur lätt det är.. Men är man inte van att meka så skulle en ventil justering under överseende av en kunnig.

Så det borde ju lätt gå att dra ihop lite folk som vill lära sig justera ventlier på sin lc4 och där med inte behöva lämna in den för det.. och borde säkert finnas nån som vill ha betalt för att visa skaran hur?
http://www.soe.se/mek/ventilspel/ventilspel.htm

Bra sida!:tummenupp
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Cervantes skrev:
2390386 Jo jag vet och jag har läst den! Men som sagt skulle va skönt med en som vet hur sakerna ska sitta som står och tittar över axeln första gången.. Är inte helt säker på mekandet även om jag tycker det är grymt kul! :tummenupp
Så det du söker är en "isär/ihop 660" kurs. Examensprovet är att det går på tid samt man ska kunna göra det i mörker.:tummenupp :yoparty
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ivil skrev:
2390423 Så det du söker är en "isär/ihop 660" kurs. Examensprovet är att det går på tid samt man ska kunna göra det i mörker.:tummenupp :yoparty


Haha njaa nöjjer mig med en ventil justerings kurs utan tid och mörker :tummenupp
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
bmwjohan skrev:
2389168 ännu enklare än crossdäck? låter nästan för bra för att vara sant!

Om man nu inte skulle vilja/orka göra det själv, så är et bara att tahjulet i handen och åka till en däckfirma och fråga snällt.
Själv betalade jag senast igår typ 50 spänn för ett däckbyte.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Cervantes skrev:
2390386 Jo jag vet och jag har läst den! Men som sagt skulle va skönt med en som vet hur sakerna ska sitta som står och tittar över axeln första gången.. Är inte helt säker på mekandet även om jag tycker det är grymt kul! :tummenupp


Stort sett samma grej!

http://irt.slu.se/tomk/mc/mc.ventiljustering-620.txt

Det stämmer som på sidan att det ska vara 0,15 både in/ut även på 660
 

bange

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Huddinge
Hoj
mellan 2
Suomalainen skrev:
2390057 Balansera kanske? Har man tur så kanske det funkar, men senast jag bytta bak så satt det nog ca 8kg vikter på fälgen. Vill inte ens tänka på hur det skulle blivit utan balansering....


Att balansera en ekrad fälg är onödigt/går inte. Dom är för mjuka. Att det sitter balansvikter där är bara för att tjäna pengar. Det är vad en gummigubbe sa till mig förut, själv är jag helt okunnig inom området men sist struntade jag i att balansera och märker ingen skillnad.
 

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha YZF250
Cervantes skrev:
2391128 Joo men som sagt man ska våga ge sig på det också :)


Det e bara till att köra hårt. Friskt vågat hälften vunnet eller vad det nu heter :) Nej men att ställa ventiler ingen rymdteknologi. Har man en bra manual/beskrivnings som vi såg på länken från soe.se så är det väl inga konstigheter. Men visst kan man ju va lite nervös kanske för att man ska "in" i motorn, men håll bara huvet kallt och ta det lugnt och metodiskt så ska det nog gå fint.

Edit: än så länge har jag inte ställt in ventilerna på min 660 - men har gjort det på många andra motorer....
 

olaisson

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Orust
Hoj
KTM640SM PRESTIGE -05
ny plast

ni pratar om att det e bara att köpa ny plast om den ser för jävlig ut..

vad kostar ett helkitt med plast då?
Och vart skall jag köpa det......
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
olaisson skrev:
2391878 ni pratar om att det e bara att köpa ny plast om den ser för jävlig ut..

vad kostar ett helkitt med plast då?
Och vart skall jag köpa det......

Den billigaste kostar ca. 1400:- och finns på Superbike i gbg
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vad kan man göra för att få bakbromsen att gnissla som en lastbil?

Och ungefär hur mycket toppfart tappar man om man drevar ner en fram och två upp bak?
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Henkepenk skrev:
2392045 Vad kan man göra för att få bakbromsen att gnissla som en lastbil?

Och ungefär hur mycket toppfart tappar man om man drevar ner en fram och två upp bak?

Mmm räkna ut själv!
 

Bifogat

  • ratioselect.gif.png
    ratioselect.gif.png
    75.8 KB · Visningar: 92

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu har jag gjort mitt första försök att ställa ventilerna på min 660.
det sket sig.
det är exakt samma grejer man ska göra som på min ktm 525 så jag trodde att det skulle gå lika enkelt, det var dock inte alls lika enkelt på 660 som på 525. det är så förbannat mycket saker ivägen! tändspole och elfläkt sitter ivägen. vevhusventilationen sitter rakt på främre ventilkåpan? trångt som fan att få bort den. ännu värre var dock att fästet till dekompen sitter även den rakt i främre ventilkåpan.

det som gjorde att det tog stopp för mig idag var dock två andra saker. jag hade plockat med mig alla verktyg från landet till storstan trodde jag men jag hade glömt tändstiftsnyckeln kvar på landet.
fråga 1: vad ska det vara för storlek på tändstiftsnyckeln. på 525 är det 16 men jag tyckte att denna såg mindre ut. någon som vet? tänker köpa en ny.

den andra saken som satte stopp var att jag inte kan hitta låsskruven för att låsa motorn i ÖD. på 525'an sitter den nertill framtill. man skruvar ut en skruv, tar bort en bricka och sedan skruvar man tillbaka denna medspetsigtoppskruv i rätt läge och så har man låst motorn.
det finns ingen skruv på samma ställe på 660'in. jag hittar en skruv som sitter typ innanför oljefiltret på framsidan nertill. om man skruvar ut denna finns det dock ingen så där tjock bricka man kan ta bort och denna skruv har inte heller någon spets som man kan sticka in i låsspringan.
fråga 2: är denna skruv jag hittat låsskruven(det ser ut som att man ser en kamaxel i hålet), eller är det bara rätt hål jag hittat. ska man ha någon annan skruv som man ska skruva in? eller skruvar jag på helt fel skruv?

jag hoppar verkligen att det finns någon här som har ställt ventilerna på sin 660 som kan berätta vad som gäller. om det nu är någon här som kan svara på dessa frågor, hur mycket har du plockat av då för att komma åt att ställa ventilerna framtill? har du tagit bort kylare, fläkt och sånt också?

kom på en fråga tre också föresten. på vilket sätt vågar man skruva bort dekompen? är det vara att skruva bort skruven som håller den på plats och sen skruva tillbaka den igen, eller måste man se till att någon i toppen står i rätt läge på något sätt när man skruvar dit den?

jag måste verkligen ställa mina ventiler nu. min hoj hade gått 526 mil när jag köpte den och den är uppe i 545 nu utan att 500 mils servicen är gjort. känns inte bra.
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag kollade just på sprängskisser av motorn och det ser ut som att det är rätt låsskruv jag har varit och pillat på. innanför det hålet i motorn som blir ifall man tar ut låskruven finns "vevaxelpartiet" och i "vevaxelpartiet" finns det ett jack på sprängskissen. jag antar att nu att man måste ha en speciel låsskruv som man skruvar in i detta hål i rätt läge. den skruv som sitter där nu är bara en helt vanlig skruv som täpper till hålet. borde inte en sån här låsskruv följa med hojen? måste man köpa den som extrautrustning?

Cervantes skrev:
2392978 Får väl säga som alla andra.. Har du läst instruktionen på soe? under meksidan och sen ventilspel.. :tummenupp

finns det instruktioner specifikt för 660 där? jag vet ju hur man gör för att ställa ventiler rent allmänt. jag har ju ställt ventilerna på min ktm 525sx.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
bmwjohan skrev:
2393011 jag kollade just på sprängskisser av motorn och det ser ut som att det är rätt låsskruv jag har varit och pillat på. innanför det hålet i motorn som blir ifall man tar ut låskruven finns "vevaxelpartiet" och i "vevaxelpartiet" finns det ett jack på sprängskissen. jag antar att nu att man måste ha en speciel låsskruv som man skruvar in i detta hål i rätt läge. den skruv som sitter där nu är bara en helt vanlig skruv som täpper till hålet. borde inte en sån här låsskruv följa med hojen? måste man köpa den som extrautrustning?



finns det instruktioner specifikt för 660 där? jag vet ju hur man gör för att ställa ventiler rent allmänt. jag har ju ställt ventilerna på min ktm 525sx.


Eller så slipar du till din egen!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
motardnisse skrev:
2393030 Eller så slipar du till din egen!

man måste alltså köpa en låsskruv eller tillverka en själv?

jag läste instruktionerna på soe och det var ju för lc4 motorn så det var suveränt men jag fattade inte av den texten ifall man ska låsa motorn med låsskruv eller ifall det räckte med att se till att hacket i vevaxelpartiet står i rätt läge?
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Borde väll räcka med att den står i rätt läge. Gäller ju bara att ingen kommer och börjar veva runt med kicken,eller nått.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top