nu har jag gjort mitt första försök att ställa ventilerna på min 660.
det sket sig.
det är exakt samma grejer man ska göra som på min ktm 525 så jag trodde att det skulle gå lika enkelt, det var dock inte alls lika enkelt på 660 som på 525. det är så förbannat mycket saker ivägen! tändspole och elfläkt sitter ivägen. vevhusventilationen sitter rakt på främre ventilkåpan? trångt som fan att få bort den. ännu värre var dock att fästet till dekompen sitter även den rakt i främre ventilkåpan.
det som gjorde att det tog stopp för mig idag var dock två andra saker. jag hade plockat med mig alla verktyg från landet till storstan trodde jag men jag hade glömt tändstiftsnyckeln kvar på landet.
fråga 1: vad ska det vara för storlek på tändstiftsnyckeln. på 525 är det 16 men jag tyckte att denna såg mindre ut. någon som vet? tänker köpa en ny.
den andra saken som satte stopp var att jag inte kan hitta låsskruven för att låsa motorn i ÖD. på 525'an sitter den nertill framtill. man skruvar ut en skruv, tar bort en bricka och sedan skruvar man tillbaka denna medspetsigtoppskruv i rätt läge och så har man låst motorn.
det finns ingen skruv på samma ställe på 660'in. jag hittar en skruv som sitter typ innanför oljefiltret på framsidan nertill. om man skruvar ut denna finns det dock ingen så där tjock bricka man kan ta bort och denna skruv har inte heller någon spets som man kan sticka in i låsspringan.
fråga 2: är denna skruv jag hittat låsskruven(det ser ut som att man ser en kamaxel i hålet), eller är det bara rätt hål jag hittat. ska man ha någon annan skruv som man ska skruva in? eller skruvar jag på helt fel skruv?
jag hoppar verkligen att det finns någon här som har ställt ventilerna på sin 660 som kan berätta vad som gäller. om det nu är någon här som kan svara på dessa frågor, hur mycket har du plockat av då för att komma åt att ställa ventilerna framtill? har du tagit bort kylare, fläkt och sånt också?
kom på en fråga tre också föresten. på vilket sätt vågar man skruva bort dekompen? är det vara att skruva bort skruven som håller den på plats och sen skruva tillbaka den igen, eller måste man se till att någon i toppen står i rätt läge på något sätt när man skruvar dit den?
jag måste verkligen ställa mina ventiler nu. min hoj hade gått 526 mil när jag köpte den och den är uppe i 545 nu utan att 500 mils servicen är gjort. känns inte bra.