Ktm 660

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Cervantes skrev:
2398416
Jo visst är det ju bättre med riktiga offroad fälgar men tänkte mest för att prova mm Kostar ju en slant med nya fälgar och bromsar.. såg att det fanns crossdäck för under tusenlappen fram och bak i lämplig dimension.. kunde va ett bra alternativ till att testa!


Vaddå nya bromsar och fälgar?????

Beg såklart och bromsen behöver du inte byta!

http://www.blocket.se/vi/8999793.htm?ca=11_s

http://www.enduromx.com/dt/dtvd.asp...=D&typ=Alla&Kopes=&Saljes=Saljes&Str=ktm&AB=0
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Angående hög tomgång så blir det en följdeffekt om du ställer upp den för högt. När du släpper gasen så hänger varvet kvar ett tag innan det går ner. Lite jobbigt in i kurvor när man förväntar sig motorbroms...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Cervantes skrev:
2398750 Fan 5k är ju inte såå farligt! får nog bli att shoppa det under vintern! Men är det inte nått strul när man ska ha på det på 660n? tyckte mig läsa nått sånt..


Jag har också 4-kolvs oket i fram.

Har fått fräsa ut ca 5mm för att det inte ska ta i ekrarna.

Mina fälgar är ifrån en SXC -03 med lilla axeln i fram. Får du tag i en 525 alt 400/450 framfälg med den grova axeln som du har så är är det bara att sätta dit utan mod!

I bak får du ev lägga en lite bricka emellan för motardsvingen är bredare än SXC, kostade mig 15:-

Om du får med framaxeln med fälgarna med ev den gamla diametern så behöver du bara köpa KTM egna kit som att de ska passa med hålen på dina gafflar, tror den kostar ca 250:-
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
motardnisse skrev:
2398406 Nja kan bli lite oroligt på grusväg men visst fungerar det säkert, bättre att ha en uppsättning andra fälgar så slipper du hålla på kränga av mm!




170 känns mkt, har du helsystem eller?

Hur står luftskruven?

jag har en sebring slipon. ej helsystem. killen som ägde den innan lämnade in den på lelles och lelles bytte till detta slipon samt bestyckade om förgasaren med 48 och 170.
jag vet inte ens vilken skruv som är luftskruven. har inte pillat på förgasaren ännu så jag har ingen koll på den. att det var 48 och 170 såg jag på kvittot från lelles. vilket skruv är luftskruven? hur bör den stå?


Edit:

skulle ju skriva en sak till. någon här som bytt kedja på sin 660? jag frågade på dirtbike i stockholm och dom sa att man måste ha superduperkedja som kostar 1000kr för annars håller det inte. man måste ha sån kedja för att det är så mycket vrid i 660 sa han. tycker det låter svindyrt.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
bmwjohan skrev:
....lämnade in den på lelles och lelles bytte till detta slipon samt bestyckade om förgasaren med 48 och 170.....

....någon här som bytt kedja på sin 660? jag frågade på dirtbike....

Lelles och säkert Ragge..... Han gillar stoooora munstycken så...... Funkar säkert att gå ner en storlek för dig. Nu blir det ju dessutom svalare ute så......

Kedja.... Det sitter ju en X-ringskedja orginal på din hoj och den är dyr, det är den. Har för mig Lelles t.ex. också tar runt 1000-lappen för den. För att spara några hundralappar så kör jag med O-ringskedja som funkar precis lika bra. Har för mig att den kostar någonstans mellan 700-750.

Och om dreven är slitna så passa på att byta dom samtidigt som kedjan.

.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Hastighesmätaren/instrumenteringen på min "bootar" om sig med ett par minuters mellanrum, antar att det är för att den har fått sig en smäll tidigare men det är lika bra att kolla om det är något som brukar hända ibland kanske?

Får montera loss den och kolla hur den ser ut inuti.

Tycker även att det känns som att den bryter ganska tidigt på 2:an, känns som att jag kan varva längre på 1:an innan den bryter.

M:et: Som jag förstog det är detta en hoj som du har ägt tidigare och skall eventulellt ha lite delar kvar till den, backspeglar, tuta mm. Har du dessa kvar? Vore bra att ha dem eftersom min fru skall övningsköra på hojjen, säg till så kanske man kan komma förbi någon dag... så får du återse din gamla hoj också.
 
Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
bmwjohan skrev:
2398216 jag tycker min 660 är lite jobbig när den är kall. den kan inte stå på tomgång då utan att dö...

Använder du choken?
Min skulle nog oxå vara sådär kinkig när den var kall om jag inte använde den.
Annars är det ju bara att pilla ut choken och låta den stå på tomgång en liten stund innan du åker iväg.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
bmwjohan skrev:
2399121 jag har en sebring slipon. ej helsystem. killen som ägde den innan lämnade in den på lelles och lelles bytte till detta slipon samt bestyckade om förgasaren med 48 och 170.
jag vet inte ens vilken skruv som är luftskruven. har inte pillat på förgasaren ännu så jag har ingen koll på den. att det var 48 och 170 såg jag på kvittot från lelles. vilket skruv är luftskruven? hur bör den stå?


Sitter förgasarens framsida mot insuget, du kommer åt bäst om du lossar på förgasaren och vrider ut den. Nja pröva med 2 varv alt något mindre och ta en sväng med hojen!
 

RandomHero

Bruksare!
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
ktm 660 - 06
nån som vet var de finns reservdelshandbok på internet till en ktm 660 - 06??
eller om det är någon som vet artikelnummret till kopparpackningen som tätar till oljepluggen? :)
//Dan
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Maciej EVO VI skrev:
2399232 Hastighesmätaren/instrumenteringen på min "bootar" om sig med ett par minuters mellanrum, antar att det är för att den har fått sig en smäll tidigare men det är lika bra att kolla om det är något som brukar hända ibland kanske?

Får montera loss den och kolla hur den ser ut inuti.

Tycker även att det känns som att den bryter ganska tidigt på 2:an, känns som att jag kan varva längre på 1:an innan den bryter.

M:et: Som jag förstog det är detta en hoj som du har ägt tidigare och skall eventulellt ha lite delar kvar till den, backspeglar, tuta mm. Har du dessa kvar? Vore bra att ha dem eftersom min fru skall övningsköra på hojjen, säg till så kanske man kan komma förbi någon dag... så får du återse din gamla hoj också.

Instrument som "bootar" om sig har oftast att göra med att batteriet är slut. Börja med det, klart billigast.

Resten tar vi via PM Maciej EVO VI
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
M:et skrev:
2398697 Angående hög tomgång så blir det en följdeffekt om du ställer upp den för högt. När du släpper gasen så hänger varvet kvar ett tag innan det går ner. Lite jobbigt in i kurvor när man förväntar sig motorbroms...

jag testade och ställde upp tomgången. blev precis som du skrev. kändes livsfarligt. upplevs nästan som gashäng. jag skruvade omedelbart tillbaka till normal tomgång.

skoteridioten skrev:
2399254 Använder du choken?
Min skulle nog oxå vara sådär kinkig när den var kall om jag inte använde den.
Annars är det ju bara att pilla ut choken och låta den stå på tomgång en liten stund innan du åker iväg.

min hoj gör ofta som så att den startar och dör efter typ en sekund.
första två till tre startförsöken måste jag använda choken för att få igång den.
startförsök fyra till fem måste jag köra utan choke. med choke går det inte att få igång den.
startförsök sex och uppåt måste jag dra ut varmstartsventilen för att det ska gå att få igång hojen.

idag när jag skulle hem från jobbet fick jag gå igenom hela denna procedur. hojen gick igång kanske sex till sju gånger men dog direkt varje gång. tillslut gick den igång och höll sig igång. börjar bli lite irriterande det här
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
bmwjohan skrev:
2399868min hoj gör ofta som så att den startar och dör efter typ en sekund.
första två till tre startförsöken måste jag använda choken för att få igång den.
startförsök fyra till fem måste jag köra utan choke. med choke går det inte att få igång den.
startförsök sex och uppåt måste jag dra ut varmstartsventilen för att det ska gå att få igång hojen.

idag när jag skulle hem från jobbet fick jag gå igenom hela denna procedur. hojen gick igång kanske sex till sju gånger men dog direkt varje gång. tillslut gick den igång och höll sig igång. börjar bli lite irriterande det här

Låter som att nått inte står helt rätt till.. Min behöver oftast två starter men då kör jag utan choke.. efter första så dör den sen andra starten så går den.. hade säkert startat på första om jag använt choken..
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
bmwjohan skrev:
2399868 jag testade och ställde upp tomgången. blev precis som du skrev. kändes livsfarligt. upplevs nästan som gashäng. jag skruvade omedelbart tillbaka till normal tomgång.



min hoj gör ofta som så att den startar och dör efter typ en sekund.
första två till tre startförsöken måste jag använda choken för att få igång den.
startförsök fyra till fem måste jag köra utan choke. med choke går det inte att få igång den.
startförsök sex och uppåt måste jag dra ut varmstartsventilen för att det ska gå att få igång hojen.

idag när jag skulle hem från jobbet fick jag gå igenom hela denna procedur. hojen gick igång kanske sex till sju gånger men dog direkt varje gång. tillslut gick den igång och höll sig igång. börjar bli lite irriterande det här

Ett tydligt tecken på att ventilerna ska justeras är svårstartad hoj... Så där ska en frisk 660 inte bete sig. Kolla även så inte förgasaren drar tjuvluft. Slangklämman som håller den på plats är inte den stabilaste anordningen...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
motardnisse skrev:
2398801 Jag har också 4-kolvs oket i fram.

Har fått fräsa ut ca 5mm för att det inte ska ta i ekrarna.

Mina fälgar är ifrån en SXC -03 med lilla axeln i fram. Får du tag i en 525 alt 400/450 framfälg med den grova axeln som du har så är är det bara att sätta dit utan mod!

I bak får du ev lägga en lite bricka emellan för motardsvingen är bredare än SXC, kostade mig 15:-

Om du får med framaxeln med fälgarna med ev den gamla diametern så behöver du bara köpa KTM egna kit som att de ska passa med hålen på dina gafflar, tror den kostar ca 250:-

Det lät väl struligt! :va

Nä men kan va värt att titta närmare på det i vinter.. vill helt klart köra skog till nästa säsong!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Cervantes skrev:
2400009 Det lät väl struligt! :va

Nä men kan va värt att titta närmare på det i vinter.. vill helt klart köra skog till nästa säsong!


Ähhh det är de värt i slutändan!

Du ska banne mig ut och köra grus nästa vår punkt slut och våga säljan hojen för då jä.......:D
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
motardnisse skrev:
2400145 Ähhh det är de värt i slutändan!

Du ska banne mig ut och köra grus nästa vår punkt slut och våga säljan hojen för då jä.......:D

Nää nästa år blir det offroad åka!! Sälja är det inte tal om!! har ju äntligen hittat rätt ju!! är så jävla nöjd med hojjen!! va precis ute och mekade i garaget lite och det är ju så kul det mé!!

Nu vill jag bara ha min nya hjälm så jag får ut och åka lite!!

Men grusåka borde väl nästan gå med original sulorna?? har testat lite smågrusvägar och det är ju lite halt men barnsligt kul! vet du inga vägar som funkar?? skulle mer än gärna testa!!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
motardnisse skrev:
2400145 Ähhh det är de värt i slutändan!

Du ska banne mig ut och köra grus nästa vår punkt slut och våga säljan hojen för då jä.......:D

jag tycker också att du ska köra grus!
kör grus är brutalkul tycker jag. jag har aldrig gjort det med min 660 för den känns lite för fin :rolleyes: men min ktm 525sx får bara smaka grus hela tiden. allra roligast blir det dock ifall man kör på crossbana. det slår verkligen allt. antingen så hoppar man, sladdar eller åker velodromkurvor. kan inte bli roligare!

M:et skrev:
2400005 Ett tydligt tecken på att ventilerna ska justeras är svårstartad hoj... Så där ska en frisk 660 inte bete sig. Kolla även så inte förgasaren drar tjuvluft. Slangklämman som håller den på plats är inte den stabilaste anordningen...

jag ska antaglien justera ventilerna imorgon. ska bli spännande att se hur mycket fel dom står. skulle ha justerat vid 500mil och den har gått 550 nu utan att det är gjort
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
bmwjohan skrev:
2400232 jag tycker också att du ska köra grus!
kör grus är brutalkul tycker jag. jag har aldrig gjort det med min 660 för den känns lite för fin :rolleyes: men min ktm 525sx får bara smaka grus hela tiden. allra roligast blir det dock ifall man kör på crossbana. det slår verkligen allt. antingen så hoppar man, sladdar eller åker velodromkurvor. kan inte bli roligare!
Jo det känns ordentligt lockande med grus!!

bmwjohan skrev:
2400232
jag ska antaglien justera ventilerna imorgon. ska bli spännande att se hur mycket fel dom står. skulle ha justerat vid 500mil och den har gått 550 nu utan att det är gjort

Förmodligen därför den är svårstartad! fick för mig att du redan justerat dom..
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
bmwjohan skrev:
2400232
jag ska antaglien justera ventilerna imorgon. ska bli spännande att se hur mycket fel dom står. skulle ha justerat vid 500mil och den har gått 550 nu utan att det är gjort

Sätter min högra strumpa på att de står relativt rätt, mina justerades vid 100mil (endast avgas). Vid senaste kollen vid 550 mil så var de fortfarande helt ok... enligt en KTM handlare så är det väldigt sällan man behöver ställa ventilerna (förutom vid första servicen vid 100mil då allt har slitits in osv).
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top