Ktm 660

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
bmwjohan skrev:
2407512 jag sak beställa bakdäck idag. jag tänker prova ett sånt där shinko däck.

däcket jag har på nu är totalt blankslitet. hur länge vågar man åka på ett sånt däck innan det blir farligt. alltså att det kan gå sönder? kan man köra ända tills första korden kommer fram?

Kan ju va farligt i bemärkelsen halt.. men innan corden kommer fram ska det väl inte gå sönder ialla fall..
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu har jag lagt en beställning på mcdackonline och jag ska få mitt däck inom 5 dagar stod det. beställde ett Shinko R-006 RR 160/60 ZR17 TL 69W , Podium till en kostnad av 927kr inkl frakt. ska bli spännande att se om däcket är bra.

jag måste dock kolla det här med balansering en gång till. tyckte att alla skrev olika. är det helt onödigt att balansera när man har ekerfälgar?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
bmwjohan skrev:
2407921
jag måste dock kolla det här med balansering en gång till. tyckte att alla skrev olika. är det helt onödigt att balansera när man har ekerfälgar?

Är du perfektionist ? Ska du köra överjävligt fort ? Ligga på gränsen ? Då är svaret: ja, du bör balansera. Annars kan du strunta i det och knappast märka några problem.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
TomK skrev:
2407942 Är du perfektionist ? Ska du köra överjävligt fort ? Ligga på gränsen ? Då är svaret: ja, du bör balansera. Annars kan du strunta i det och knappast märka några problem.

perfektionist nej
köra fort och ligga på gränsen.. hmm..så bra är jag inte. i låg fart lär det väl inte spela någon roll i och för sig men jag har en kompis som har sporthoj och vi kör 70-vägar tillsammans. det blir ju ganska hög fart då. 150-160 kanske. jag upplever oftast att hojar som är i obalans/ramsnea/eller liknande blir oroligaste när man svänger bara lite i högfartskurvor och såna kommer jag att åka.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
bmwjohan skrev:
2408147 perfektionist nej
köra fort och ligga på gränsen.. hmm..så bra är jag inte. i låg fart lär det väl inte spela någon roll i och för sig men jag har en kompis som har sporthoj och vi kör 70-vägar tillsammans. det blir ju ganska hög fart då. 150-160 kanske. jag upplever oftast att hojar som är i obalans/ramsnea/eller liknande blir oroligaste när man svänger bara lite i högfartskurvor och såna kommer jag att åka.

Du behöver inte balansera, det har aldrig jag gjort och uppe i 150 är man ju ganska ofta på gata.
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har just vart ute på första riktiga repan med hojen. Har kört ganska hårt, kört en hel del bakhjul (så kort jag nu kan) osv.

När jag kommer hem så märker jag att hojen har spottat en del olja, har inte hittat exakt var det kommer från än.

Har för mig att jag har läst nåt här om att de kan bli så här vid bakhjulsåkning.

Vad beror det på?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Henkepenk skrev:
2408997 Har just vart ute på första riktiga repan med hojen. Har kört ganska hårt, kört en hel del bakhjul (så kort jag nu kan) osv.

När jag kommer hem så märker jag att hojen har spottat en del olja, har inte hittat exakt var det kommer från än.

Har för mig att jag har läst nåt här om att de kan bli så här vid bakhjulsåkning.

Vad beror det på?

Ta bort tanken och kolla om den bakre slangen som sitter på ramen är fylld med olja för den går vidare in till luftburken!
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
motardnisse skrev:
2409006 Ta bort tanken och kolla om den bakre slangen som sitter på ramen är fylld med olja för den går vidare in till luftburken!

Och om den är det så är det där felet är? Hur kan man undvika sånt?
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Suomalainen skrev:
2409134 Köp en ny längre slang, dra den till en pet-flaska som du lägger i luftburken.

Tycker ändå att det är skumt att oljan har tagit sig ner till drevet och sen spolat hela bakfälgen... Borde den inte stanna i luftburken?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Henkepenk skrev:
2409159 Tycker ändå att det är skumt att oljan har tagit sig ner till drevet och sen spolat hela bakfälgen... Borde den inte stanna i luftburken?


Brukar sitta en dräneringslang i botten på burken som mynnar ut under motorn/svingen.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har nått skumt problem med hojjen.. Kommer vätska ur slangen som går mellan kylarlocket och ramen antar att det är kylarvatten.. ska det göra det eller vad kan va fel?
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Cervantes skrev:
2410493 Har nått skumt problem med hojjen.. Kommer vätska ur slangen som går mellan kylarlocket och ramen antar att det är kylarvatten.. ska det göra det eller vad kan va fel?
Låter som om den går lite varmt?:va
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Cervantes skrev:
2410493 Har nått skumt problem med hojjen.. Kommer vätska ur slangen som går mellan kylarlocket och ramen antar att det är kylarvatten.. ska det göra det eller vad kan va fel?

Upptäckte idag att min gör likadant. Det droppar lite, bli en pöl om man står still ett tag. Vet inte vad som kan va fel, men det är nog inget att oroa sig för.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ivil skrev:
2410498 Låter som om den går lite varmt?:va

Idag när det hände körde jag så kort att motorn knappt kan ha blivit varm.. affären fram och tillbaka sammanlagt 8? minuter..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Cervantes skrev:
2410513 Idag när det hände körde jag så kort att motorn knappt kan ha blivit varm.. affären fram och tillbaka sammanlagt 8? minuter..

Händer samma sak för min hoj, det är inget att oroa sig för. Håll bara koll på nivån ibland!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag var och kollade på supermotardtävlingarna i eskilstuna igår och blev inspirerad. har varit ute och tränat som fan nu på att köra snabbt i kurvor. kör ni med foten på fotpinnen i kurvorna eller har ni foten utsträckt? jag tycker att det känns som att det är lättare att lägga ner mycket ifall man lyfter av foten av fotpinnen.
var sitter ni på hojen i kurvorna? när man kör cross ska man sitta långt fram på sadeln. jag tycker att det känns bäst även med motarden ifall jag sitter långt fram. det känns som att det är lätt att behålla högt tryck i framgaffeln på det sättet i kurvorna.

jag har ett problem när jag svänger med motarden. jag tycker att det är fruktansvärt svårt att motstyra. när jag kör på crossbanan svänger jag vänster med styret om jag ska till vänter osv. detta sitter i ryggmärgen. när jag kör på motarden(som känns som en cross) så sitter detta i. jag har inte lyckats tagit en enda kurva nästan tror jag utan att styret är vridet lite åt det håll jag ska svänga till. är det någon annan här som kör både cross och motard som har samma problem?

idag släppte mitt bakhjul ut i de första powerslidsen jag haft med min 660. det var gött :D . dock bara på tvåans växel i och låg fart men alltid nått.

hur ska man egentligen gå tillväga när man ska försöka lära sig att åka på sladd in i kurvorna. när jag kollade på supermotardtävlingerna så ser det ut som att dom trycker "lite för hårt" på bakbromsen så att dom låser upp bakhjulet och vips så går det lite på ställ in. jag är så rädd för att ifall jag testar detta så kommer jag att få en highsider en bit in i sladden. har ni några tips?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
motardnisse skrev:
2411972 Händer samma sak för min hoj, det är inget att oroa sig för. Håll bara koll på nivån ibland!

Kanon! :tummenupp gör inget att man måste hålla koll på den och så bara man vet att det är ok! :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top