KTM 690 Smc 2008

Är det någon här som var ute och åkte igår lördag till Sickla (Stockholm Nacka)
man vart lite sugen
och man kanske skulle ta en liten kylslagen vända idag
5+ grader - snöfritt - men mycket grus

Kallt men härligt ---4timmar och 15mil
inte så farligt mycket grus men blött
och tomtemöglet är på väg att försvinna
 
Last edited:
Va oxå ute igår och körde lite. Vart bra väder som fan mot kvällen. Testa även nya hjälmcameran.

E också lite sugen på att införskaffa hjälmkamera. Vilket märke har du och hur blev resultatet och kvaliten. Lägg mer än gärna upp filmen:tummenupp

jag har köpt en POV1.5 skall testa den i veckan
(((( man får dock passa så att inte huvudenheten blir kall
då blir det inget -- var ute och åkte rallybil och snöscooter
och inte ett liv på minnes kortet ---shit--- :huvet :huvet :huvet :huvet
men på hoj borde det inte vara ett problem )))))
 
Är grymt sugen på att byta till 690 smc,verkar vara en riktigt trevlig (bus)hoj och vad man kunnat läsa så är ni riktigt nöjda med den :tummenupp
Undrar en sak! tanten gillar att åka ibland, går den att skjutsa på eller??? Nu snackar vi inga dagsutflykter ,men kanske ett par mil bara :tuttar
 
Är grymt sugen på att byta till 690 smc,verkar vara en riktigt trevlig (bus)hoj och vad man kunnat läsa så är ni riktigt nöjda med den :tummenupp
Undrar en sak! tanten gillar att åka ibland, går den att skjutsa på eller??? Nu snackar vi inga dagsutflykter ,men kanske ett par mil bara :tuttar

Nä, den är garanterat tantfri !
Inte en skjutspinne så långt ögat ser :tummenupp
 
Är grymt sugen på att byta till 690 smc,verkar vara en riktigt trevlig (bus)hoj och vad man kunnat läsa så är ni riktigt nöjda med den :tummenupp
Undrar en sak! tanten gillar att åka ibland, går den att skjutsa på eller??? Nu snackar vi inga dagsutflykter ,men kanske ett par mil bara :tuttar


De går bra.. ja har haft skjuts ett par gånger..
 
När man köper en ny 690 SMC så får man med lösa passagerarfotpinnar som man själv får montera om man vill. Man får även med lösa skjutshandtag för eftermontering.

Personligen så har jag inte talat om för :tuttar att såna tillbehör finns utan mest pekat på hojen som den ser ut nu utan dessa och skakat lite på huvet.

Men monterar man prylarna så går det säkert bra att skjutsa...

Är grymt sugen på att byta till 690 smc,verkar vara en riktigt trevlig (bus)hoj och vad man kunnat läsa så är ni riktigt nöjda med den :tummenupp
Undrar en sak! tanten gillar att åka ibland, går den att skjutsa på eller??? Nu snackar vi inga dagsutflykter ,men kanske ett par mil bara :tuttar
 
Last edited:
Har redan skrivit i SM-tråden men efter som det är samma motor som smc'n och lite mer rörelse i den här tråden så frågar jag här med :)

Nån som haft problem med att få igång den efter vinterförvaringen. Min startade inte, startmotorn gjorde inte en knyst ifrån sig, motorn var totalt död när jag tryckte på startknappen... Jag misstänker att jag råkade komma åt klämman från laddaren för några veckor sedan så att batteriet har laddat ur sig men alla lampor o så lös.... Måste det vara totalt fullladdat för att han ska hoppa igång?

Edit: Jag kontrollerade dödarknappen och säkringarna(de vanliga och en av de två huvudsäkringarna, den ena kom jag inte åt :()
 
ja den behöver en hel del kräm .. jag fick kabla igång min..
det var iochförsig ett par klick från startmotorn... men den ville inte
och en liten kabel från aprilian, så spritte han till av lycka
och lät så fint - det är lätt att batteriet laddar ur av sig själv

vilken storlek på batteriet du har spelar ingen roll ---12volt såklart
hojen tar den ström den behöver
det är inget som trycks in
 
Last edited:
Aha, jag testade även med snabbläge på laddaren en stund(5min :P) förut och efter det lös lamporna starkare, den cyklade genom startproceduren snabbare och det var några reläer som klickade(gjorde det inte första gången).
Har satt den på laddning tills imorgon men om den mot förmodan inte tagit åt sig tillräckligt med ström, vågar man sparka igång den med ett bilbatteri?
Funkade klockrent med bilhjälp på monstret men den motorn är ju inte ens hälften så high tech som denna...
 
Nu har jag fått klarhet i detta.
Det finns inget enkelt sätt att ställa ventilerna på dessa motorer ty ventilerna äro chimsade...:mad:

Ventiljustering?

Hur ställer man enklast ventilspelet på 690 motorn? Finns det någonstans en förklaring för dummies som man kan följa? Vad skall spelet vara kall/varm?

Tänkte att om jag nu någon gång skulle få för mig att kolla ventilspelet på den mest för säkerhets skull. Någonting vettigt ska man väl göra dagarna då det regnar med...
 
Lyserna kan fungera ändå såvida inte batteriet är helt slut. Krävs ganska mycket kräm för att dra runt startmotorn...Det bör vara fulladdat för att den ska starta. Tror inte det gått någon säkring iaf.. låter bara som att batteriet bara är urladdat.

Har du fått fräs på han nu efter laddningen?


Har redan skrivit i SM-tråden men efter som det är samma motor som smc'n och lite mer rörelse i den här tråden så frågar jag här med :)

Nån som haft problem med att få igång den efter vinterförvaringen. Min startade inte, startmotorn gjorde inte en knyst ifrån sig, motorn var totalt död när jag tryckte på startknappen... Jag misstänker att jag råkade komma åt klämman från laddaren för några veckor sedan så att batteriet har laddat ur sig men alla lampor o så lös.... Måste det vara totalt fullladdat för att han ska hoppa igång?

Edit: Jag kontrollerade dödarknappen och säkringarna(de vanliga och en av de två huvudsäkringarna, den ena kom jag inte åt :()
 
Last edited:
Hade den på laddning hela natten men när jag provade att starta den hände nada :gnissla efter lite spekuleringar hit och dit så provade vi en annan laddare, en HD-laddare! :hihi , lät den vara på fem min(som om det skulle hjälpa) testade igen och det fungerade naturligtvis inte, samma sak igen plus att jag bad en bön till mc-guden, det hjälpte inte heller... vi trodde väl inte att det skulle hjälpa att ladda så kort stund men tänkte att eftersom den första laddaren tyckte att batteriet var klart så kanske det inte behövdes mkt mer...

Laddade igen i kanske 10-15 min och sa att; nu låter vi den stå en natt till... efter ytterligare lite snack så testade jag igen och tamejfan startmotorn rulla på riktigt bra (och länge) och drog sen igång aset :D :D

Har även satt på wingsen under vintervilan och de lät riktigt gött, och det lilla jag testade den gav intryck av rikitgt bra förbättring i vridet, undra hur det blir mappat då!? :tummenupp
 
Milda makaroner!:hihi

Dubbade ur endurohjulen igår och idag så hittade jag torr asfalt. Första gången jag hittat grepp med hojen då jag hittils bara kört snö/is.

Men hur gör man för att få ner framhjulet från högt upp i luften?:yoparty :yoparty :yoparty

Dubbade endurohjul har varit ett helt ok substitut för asfalten men NU får snön försvinna och gatorna sopas illa kvickt så motardprylarna får komma på. Helt sjukt vad kul jag hade idag.
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top