Hej
Någon som vet vad som utförs på en 1000mila service på en KTM 690 SMC?
Har letat men inte hittat.
Ventilkontroll/justering
Alla vätskor
Tändstift / luftfilter?
Något mer?
Jag körde en 11as sm 690 i går och häpnades över hur trög växellådan är samt att man får i friläge mellan 4/5 eller vilka växlar de nu var?? Vafan man tror ju de är en kinaryssmoppe jämfört med alla andra i ktm familjen!? Hojen i fråga hade bara gått 900mil med 300 mil oljebytesintervaller och lugnt körd dessutom!
Gäller detta alla 690 oavsett årg eller är de bara tidiga 690 som har rysk/kinesisk låda? Annars va de en toppen hoj och rolig motor men detta förstörde hela körupplevelsen. Jag rek ägaren att prova en olja som garanterat är bra för tröga lådor samt att hälla i slick 50. Slick50 är de efektivaste man kan hälla i en motorolja för att få bort tröghet de gör verkligen underverk.
Prova Motul 300v factory line serien eller Payback 5w-50 racing de är de två bästa jag vet för hela motorn men speciellt för lättväxlad låda. Duger inte det för at få bort trögheten så köp slick50 vad andra än säger om slick 50.
min -13 är likadan, tar ett tag att vänja sig blev ingen skillnad med Motul 300V.
Payback och mirakeloljor har jag svårt att tro på, gissar på att det är samma oljor som någon större tillverkare med andra etiketter, som Biltema
Payback & Motul har samma värde i en Timken mekanisk nötningstest därav att jag rek Motul och payback. Jag kan rek 30 tal fler märken också som har den egenskapen men jag ger mig med de två jag kört själv. Har man redan liknade olja som Motul och Payback som tål hög mekanisk nötning utan oljetryck så märker man inte av någ förbättring i lådan. Men de är rätt få oljer som har denna egenskap så man har bara tur om man har en sådan olja.
Jag har kört slick50 i alla motorer från 1989-2011 då jag började testa boronpulver dvs Payback keramiska oljetillsats som även finns hos Triboron. Den keramiska bortilsatsen är nog lika bra som slick50 men tar uppimot 400 mil på sig att ge full effekt så jag rek slick50 för att bli imponerad och känna skillnad på några mil.
Slick 50 har funnits i 35 år och de är inge mirakelmedel de är bara en hal teflon tillsats som är statiskt laddad för att fastna på metall. Dupoint har patent på själva elctromagniseringen. Slick50 ingår numera i vissa oljer som Castroil men de lär vara i små mängder pga priset.
Skulle man ta bort alla tillsatser i oljerna så skulle man köra enbart på råolja och de funkar inte länge.
Kommer ifrån ämnet nu men har du inte sett testerna i Timken när dom provar vanlig handtvål, slår ut alla dom andra best i test oljorna med råge testet visade att det var en värdelös testmetod för att utvärdera oljor.
Likaså läste jag en artikel om Slick 50, att oljetrycket blev mycket bättre efter behandlingen, när dom rev motorn hade oljekanalerna hade blivit så trånga därav oljetrycket gått upp så det verkar ju fastna iaf
Skulle det vara något som har hittat bättre ämnen att ha i oljan så hade alla andra oljebolag kopierat receptet i ett naffs.
Boron istället för 2-taktsolja verkar fungera iaf, har en kompis som köper egen borsyra och löser upp i alkohol och kör sina tvåtaktare med, 1kg pulver kosta inte många kronor mot orginalets svindyra flaskor, och ja, motorerna verkar hålla, var några år sedan han började med det nu
Triborons drivmedelsförstärkare lovar mycket men oberoende tester visar ingen skillnad, tycker det verkar överlag när det gäller dessa "revolutionerande" produkter
Men men, det är väl bara att prova för dom som känner för det
Tja!
Precis monterat en ny kylradiator på min 2011 690 smc och skulle vilja ha lite hjälp nu så jag inte gör något dumt. Ska de bara va o fylla på med vätska och låta den gå lite med locket av så luftas den av sig självt eller...?
Jag är rädd vågar ej pröva mig fram som en riktig man :')
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|