KTM 690 Smc 2008

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
öppnar man upp avgassystem och luftfiltret kommer effekten på låga varv :tummenupp
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
Jag kör med acra krök (främre del) och org blås med kat då acra kröken föll i bitar när jag inte packa om de i tid. Lite vek konstruktion kan jag tycka. Men jag tycker inte de e nån skillnad
 

Shippy

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Metropolen
Hoj
Superduke R -07
Jag tycker de e i botten som min e roligast. Den kanske va inställd på ekonomiläget för ingen ska köra omkull med skyltexet? Jag tycker snarare den e lite av/på vilket gör de svårt o mysköra.... JA DE KAN HÄNDA ATT JAG VILL MYSKÖRA MED MIN SMC.
R-en skiljer som jag fattar de bara estetiskt


Det var inte hos en handlare, det var privat, den stog på läge två under sadeln. Vilket jag tror är sport? Den kändes som du säger väldigt på/av jämfört med -08an jag körde, tror den stog på läge 3. En sak jag tyckte var lite märligt med hojen som bara hade acra+mapp var att tomgången gick upp i varv lite till och från, normalt?

Om jag köper en kabel och laddar ned tuneEcu och mappar är det likvärdigt med att lämna in hojen för mappning? Mör skulle ha 1200kr för att mappa, att köpa egen kabel för att mappa kostar ju typ 500kr.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Det var inte hos en handlare, det var privat, den stog på läge två under sadeln. Vilket jag tror är sport? Den kändes som du säger väldigt på/av jämfört med -08an jag körde, tror den stog på läge 3. En sak jag tyckte var lite märligt med hojen som bara hade acra+mapp var att tomgången gick upp i varv lite till och från, normalt?

Om jag köper en kabel och laddar ned tuneEcu och mappar är det likvärdigt med att lämna in hojen för mappning? Mör skulle ha 1200kr för att mappa, att köpa egen kabel för att mappa kostar ju typ 500kr.

vet inte vad som är normalpris men 1200kr för att byta mapp låter dyrt för 5min jobb, mappa kan ju innebära att dom justerar den i bänk men då låter det för billigt istället, byter mappar gör du själv om du har kabel.
 

Shippy

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Metropolen
Hoj
Superduke R -07
vet inte vad som är normalpris men 1200kr för att byta mapp låter dyrt för 5min jobb, mappa kan ju innebära att dom justerar den i bänk men då låter det för billigt istället, byter mappar gör du själv om du har kabel.

Mailade funbike i västerås, dom tar 490kr för mappning, en jävla skillnad! :)
Fan googlar massor på Smc vs Smc R osv i alla möjliga böjningar men finns ju inte ett skit att läsa. Personliga erfarenheter alltså, vet vad som skiljer på pappret. R:en har ju några kubik/hk extra men frågan är om det ens går att känna skillnad för en vanlig svensson? Har en 690 Smc jag är sugen på att köpa nämligen men vill inte få höra i efterhand hur mkt "bättre" R:en är :p Vill köpa så snart som möjligt men har inte dykt upp några jätteintressanta R ännu.
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
Köp den om du gillar den. Du kommer ju inte bli besviken såvida du inte är som alla dom mupparna som tror man kan jämföra den med en tävlingshoj
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Mailade funbike i västerås, dom tar 490kr för mappning, en jävla skillnad! :)
Fan googlar massor på Smc vs Smc R osv i alla möjliga böjningar men finns ju inte ett skit att läsa. Personliga erfarenheter alltså, vet vad som skiljer på pappret. R:en har ju några kubik/hk extra men frågan är om det ens går att känna skillnad för en vanlig svensson? Har en 690 Smc jag är sugen på att köpa nämligen men vill inte få höra i efterhand hur mkt "bättre" R:en är :p Vill köpa så snart som möjligt men har inte dykt upp några jätteintressanta R ännu.

Samma spec på båda motorerna, lite större cylindervolym från 2012, jag har en enduro och på den R modellen och den utan R så var det fjädring och färgsättning som skiljde, kan tänka mig att det är samma på SMC.
Jag har nog använt min kabel och mappat 20ggr men ska du bara göra det en gång så är det väl kanske bekymmersfritt att få någon som gör det, krånglar hojen kan du iofs läsa felkoder själv
 

Shippy

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Metropolen
Hoj
Superduke R -07
Samma spec på båda motorerna, lite större cylindervolym från 2012, jag har en enduro och på den R modellen och den utan R så var det fjädring och färgsättning som skiljde, kan tänka mig att det är samma på SMC.
Jag har nog använt min kabel och mappat 20ggr men ska du bara göra det en gång så är det väl kanske bekymmersfritt att få någon som gör det, krånglar hojen kan du iofs läsa felkoder själv

Ja det kan nog vara smutt att köpa kabeln och kunna mappa själv. Kan man göra ändringar i mapparna oxå eller bara lägga över färdiga mappar? Tex Evo 1. Har för mig att jag läst någonstans att den går bättre om man ställer upp soppan lite i Evo 1 mappen nämligen.

På tal om det, om jag köper rally raid luftfiltret är det typ likvärdigt med luftfiltret i Evo 1 kittet? Alltså kör man med samma mapp?

Kan man köra med orginalfilter och Evo 1 lock eller bör man byta till skumfilter? Rally raid eller Evo 1, vad är "bäst/smidigast/enklast"?


En jävla massa frågor nu
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Ja det kan nog vara smutt att köpa kabeln och kunna mappa själv. Kan man göra ändringar i mapparna oxå eller bara lägga över färdiga mappar? Tex Evo 1. Har för mig att jag läst någonstans att den går bättre om man ställer upp soppan lite i Evo 1 mappen nämligen.

På tal om det, om jag köper rally raid luftfiltret är det typ likvärdigt med luftfiltret i Evo 1 kittet? Alltså kör man med samma mapp?



Kan man köra med orginalfilter och Evo 1 lock eller bör man byta till skumfilter? Rally raid eller Evo 1, vad är "bäst/smidigast/enklast"?


En jävla massa frågor nu


Du kan mappa bränsle och tändning precis som du vill, dom färdiga mapparna jag provat har varit långt ifrån optimala, har gått upp så mycket som 20% mer soppa på evo mapparna för att få bränsleblandningen bra, finns säkert dom som även vill ha mindre bränsle så det skiljer från hoj till hoj.
Räcker med att man byter DB killer så ändrar sig blandningsförhållandet, jag har själv olika mappar på väljaren under sadeln ifall jag kör med db killer eller ej.

Är det effekt du är ute efter så skulle jag satsat på ett löst filter direkt på spjällhuset, blir mer insugningsljud som endel verkar störa sig på, dom andra har jag ingen koll på
 

Shippy

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Metropolen
Hoj
Superduke R -07
Tack för all hjälp boys :) Blev en Smc R -12!
Som jag skrev i smc-r tråden så tycker jag den är lite låg bak jämfört med vanliga Smc, någon som har något tips om hur man för upp den en gnutta bak?
 

larzaforreal

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 EXC -06
Var ute och gled lite idag och tycker att det har börjat komma nåt slags tickande ljud vid låga varv.. Försvinner när man drar in koppling och låter ej på tomgång.. Oftast är det så fort man släpper gasen, och framförallt på låga växlar..

Någon som vet något om detta och om man borde va orolig? Det är en ktm 690 smc 2009 som gått ~650ish mil.

Tack!
 

Shippy

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Metropolen
Hoj
Superduke R -07
Tänkte ställa bakstötdämparen lite hårdare på min Smc, sitter som två stycken "låsringar" på fjädern på ovansidan, med spår i, antar att det är dessa man ska skruva ner för att spänna fjädern hårdare. Frågan är dock hur man ska gå till väga? Det är ju trångt och jävligt, är det knacka med mejsel eller specialverktyg som gäller?

Med vänlig hälsning, Shippy
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Manualen säger "Tappnyckel T106S" kommer inte ihåg om den finns med bland verktygen, du får kolla.
Funkar med stor mejsel med men ringen kommer troligtvis se förjävlig ut sen.

Tänkte ställa bakstötdämparen lite hårdare på min Smc, sitter som två stycken "låsringar" på fjädern på ovansidan, med spår i, antar att det är dessa man ska skruva ner för att spänna fjädern hårdare. Frågan är dock hur man ska gå till väga? Det är ju trångt och jävligt, är det knacka med mejsel eller specialverktyg som gäller?

Med vänlig hälsning, Shippy
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Tyvärr dom har en tendens att skaka sönder. Jag fick en ny på min -09 när den gått ca 300mil sedan träffade ja ägaren till den nu å han har också bytt vid ca 600mil så den hojen har fått två st på garanti/goodwill.
Så vänd dig till en ktm handlare å kräv en ny

Tja!!
Nu börjar instrumentering strula på min 690smc-10.
Det är lcd'n som har börjat flimmra...vad jag förstått så är det ett vanligt fel.
Vet nån hur man kommit till rätta med detta eller e det bara att köpa en ny/beggad....eller
om man fått en ny från KTM på ren goodwill. Det är ju trots allt en ganska ny hoj o nog borde man förvänta sig att en lcd display borde hålla mer än 4 år.
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Tja!!
Nu börjar instrumentering strula på min 690smc-10.
Det är lcd'n som har börjat flimmra...vad jag förstått så är det ett vanligt fel.
Vet nån hur man kommit till rätta med detta eller e det bara att köpa en ny/beggad....eller
om man fått en ny från KTM på ren goodwill. Det är ju trots allt en ganska ny hoj o nog borde man förvänta sig att en lcd display borde hålla mer än 4 år.

Jag har en -10:a också och LCD:n började bli svag i höstas. Efter att ha besiktigat den för en månad sen blev den helknas och gick inte alls att läsa. Jag plockade bort instrumentet och skruvade isär det, blåste rent och satte ihop det igen. Nu funkar det perfekt igen. Kan ha varit glapp antingen LCD:n mot kretskortet i instrumentet eller glapp i kontakten under det samma, tror jag.

Svåraste momentet var att lossa tavlan med den tryckta texten för varvräknaren. Den har klister på baksidan. Skruva bort locket med glaset först. Lossa sedan varvräknarnålen genom att dra den rakt ut från tavlan. För in en liten skruvmeljsel under tavlan. Lyft, bänd och vrid mejseln oerhört försiktigt tavlan runt tills den lossat helt. Sedan går det skruva isär resten.
 

Seagoose

Ny medlem
Gick med
28 May 2014
Ort
Växjö
Hoj
KTM 690 SMC
Hej! Ny på forat :) Precis köpt min första hoj, en 690 SMC-08.

Tidigare ägare har pillat lite på den, kan någon berätta vad som är gjort här under sadeln?
ktm.jpg
Jag har ett orginal luftfiler...är det bara att sätta in istället?

Sen så ska jag snart besiktiga hojen men nummerplåtsbelysning saknas, vilket jag antar man måste ha... Har monterat på kåpan där belysningen ska sitta i, men saknar själva sockeln och lampan. Så var kan man hitta detta, biltema? Och var ska jag koppla in den? Finns ju 4 trådar som går 2 till varje blinkers men hittar inget mer...
 

larzaforreal

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 EXC -06
Hej! Ny på forat :) Precis köpt min första hoj, en 690 SMC-08.

Tidigare ägare har pillat lite på den, kan någon berätta vad som är gjort här under sadeln?
View attachment 406503
Jag har ett orginal luftfiler...är det bara att sätta in istället?

Sen så ska jag snart besiktiga hojen men nummerplåtsbelysning saknas, vilket jag antar man måste ha... Har monterat på kåpan där belysningen ska sitta i, men saknar själva sockeln och lampan. Så var kan man hitta detta, biltema? Och var ska jag koppla in den? Finns ju 4 trådar som går 2 till varje blinkers men hittar inget mer...

Välkommen!

Oj, haha det där var ett riktigt hemmameck det :p Han har öppnat luftburkslocket till luftburken för att få in mer luft till motorn. Sen sitter det ett Kon-filter istället för original, ska väl ge lite extra I guess :) Det du kan göra för att snygga till det är att köpa ett sånthär istället, evo 1 luftfilterlock.
attachment.php


Vad jag har hört så är det oerhört sällan besiktningen slår ner på nummerplåtsbelysning. Ska finnas en extra kabel med för just skyltbelysningen, den är inte intryckt under sadeln nånstans? Har du kollat med alla prylar som du fick med? Annars kanske han rent utav slängt den :p
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Angående luftfilter locket så behåll själva filtret men köp ett nytt EVO 1 luftfilterlock från ktm powerparts så blir det kanon :banana

Hej! Ny på forat :) Precis köpt min första hoj, en 690 SMC-08.

Tidigare ägare har pillat lite på den, kan någon berätta vad som är gjort här under sadeln?
View attachment 406503
Jag har ett orginal luftfiler...är det bara att sätta in istället?

Sen så ska jag snart besiktiga hojen men nummerplåtsbelysning saknas, vilket jag antar man måste ha... Har monterat på kåpan där belysningen ska sitta i, men saknar själva sockeln och lampan. Så var kan man hitta detta, biltema? Och var ska jag koppla in den? Finns ju 4 trådar som går 2 till varje blinkers men hittar inget mer...
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Så här ser original skärmförlängning ut.
image.jpg

och så här ser kontakterna till den ut.
image.jpg

Kontakten med fyra hål är till blinkers och den med två är till skyltbelysning.

Det finns ytterligare en kabel. Den är till bak/bromsljus. Alla tre kontakterna strålar samman till höger om batteriet. Leta där.
 

Seagoose

Ny medlem
Gick med
28 May 2014
Ort
Växjö
Hoj
KTM 690 SMC
Map switch inställning?

Har märkt på min 690 att den dör ibland på tomgång eller när man drar in kopplingen. Kollade min map switch inställning som var satt till 0 -"poor fuel quality, use for no more than one tank" :confused::confused: Vet inte vad tidigare ägare har gjort men där sitter ett Acra-system, funderade på om det finns möjlighet att tex. lägga en egen mappning på 0an eller fungerar det inte så? Vad bör jag köra med för inställning, 3an är väl "orginal"?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top