Ktm 690 smc-r

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
Kung! A längtar som fan tills jag köpt min. Synd bara att försäkringen va så djävulusiskt dyr, iaf om man jämför med min gamla svettiga sv650.

KTM är överlag dyra i försäkring, speciellt SMC-R.

Jag betalar 23 000 kronor om året vid påställd, och 1200 kronor avställd.
Men billigast får jag via Bilsport MC, tror att de flesta jag känner har sin hoj där.

På mig, 27 år gammal, boende i Göteborg blir det ca 13 000 per år.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Kung! A längtar som fan tills jag köpt min. Synd bara att försäkringen va så djävulusiskt dyr, iaf om man jämför med min gamla svettiga sv650.

Jag har Trygg Hansa, fick precis en premiehöjning så betalar nu 800kr/månad, bor i göteborg och har nyss fyllt 31 år, körkort drygt ett år. Dessutom avställningsbar, drygt 100kr/månad avställd.
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
Nån som vet hur mycket billigare försäkringspremie det blir med en 2014 pga abs ?

Det beror på vilket försäkringsbolag som du väljer, men det brukar oftast inte vara speciellt mycket.
Mindre bolag som Dina försäkringar ger väl upp till ca 20%, men samtidigt kostar deras försäkringar 50% mer jämfört med t.ex. Bilsport MC.
 

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Okey då behöver man inte ställa in sig på att försöka köpa en ny för att göra massa pengar på försäkringspremien.
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
Okey då behöver man inte ställa in sig på att försöka köpa en ny för att göra massa pengar på försäkringspremien.

Nej, jag hade skaffat en 2012, eller 2013 årsmodell. Billigare, i mitt tyckte snyggare och inga problem med mappning som det kan vara på 2014, om du inte vill köra helsystem förstås.
 

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Sådär då va man en stolt smc ägare! Det vart en 2011 som gått 730 mil 47tusen gav jag för den. Helvete vilket ljud och vilket drag :)
 

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Så då va 750 mils servicen gjord samt nytt luftfilterlock och evo 1 mapp. Körde ca 1 timme igår, 4 grader burrr. Men jävlar vad kul det var. Hur fan ska man klara denna vinter med en sån best i garaget :). Har ni nå bra tips hur man får upp lystern i svarta kåpor ? Provade rubba lite multispray på höger kylarvinge men den vart skit matt och gråaktig. Så det blir till att köpa en ny sån bara 300 kr orginal tack och lov.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Så då va 750 mils servicen gjord samt nytt luftfilterlock och evo 1 mapp. Körde ca 1 timme igår, 4 grader burrr. Men jävlar vad kul det var. Hur fan ska man klara denna vinter med en sån best i garaget :). Har ni nå bra tips hur man får upp lystern i svarta kåpor ? Provade rubba lite multispray på höger kylarvinge men den vart skit matt och gråaktig. Så det blir till att köpa en ny sån bara 300 kr orginal tack och lov.

Roligaste hojen jag kört. Fortfarande sjukt nöjd med min, har avverkat snart 600mil på den.
ang. kåporna går jag i tankarna att plastidippa en del... för att få en mer egen look.
Men som du skriver, 300-350kr per kåpa drabbar ingen fattig :D
 

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Roligaste hojen jag kört. Fortfarande sjukt nöjd med min, har avverkat snart 600mil på den.
ang. kåporna går jag i tankarna att plastidippa en del... för att få en mer egen look.
Men som du skriver, 300-350kr per kåpa drabbar ingen fattig :D

A den e grym :) Åhfan plastdippa säger du, vad innebär det ? Nä det är ju inga sporthoj summor direkt.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Plastidipp kan du spraya på befintliga kåpor, när du tröttnat på färgen drar du bara av likt en dekal =)

Prova att plastidippa mina värmesköldar till avgasystemet först. Men det tålde ingenting, efter ett par mils körning hade jag kommit åt dom lite och de hängde lite gummifärg kvar bara
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
Så då va 750 mils servicen gjord samt nytt luftfilterlock och evo 1 mapp. Körde ca 1 timme igår, 4 grader burrr. Men jävlar vad kul det var. Hur fan ska man klara denna vinter med en sån best i garaget :). Har ni nå bra tips hur man får upp lystern i svarta kåpor ? Provade rubba lite multispray på höger kylarvinge men den vart skit matt och gråaktig. Så det blir till att köpa en ny sån bara 300 kr orginal tack och lov.


http://www.mcweb.se/mc-olja-smorjmedel/tvatt-wash-wax

Den sprayen använder jag till det mesta på min motorcykel, även till delar som är varma, t.e.x avgassystem.
Tycker den är grym på plast, har även lyckats få bort limrester från dekaler utan någon vidare ansträngning:tummenupp.

Kan tillägga att jag använder dem till den svarta plasten som sitter vid kylarvingarna, där gjorde sprayen plasten blankare samtidigt som vaxet döljer en del smårepor.
 
Last edited:

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
http://www.mcweb.se/mc-olja-smorjmedel/tvatt-wash-wax

Den sprayen använder jag till det mesta på min motorcykel, även till delar som är varma, t.e.x avgassystem.
Tycker den är grym på plast, har även lyckats få bort limrester från dekaler utan någon vidare ansträngning:tummenupp.

Kan tillägga att jag använder dem till den svarta plasten som sitter vid kylarvingarna, där gjorde sprayen plasten blankare samtidigt som vaxet döljer en del smårepor.

Okey tack för tipset, beställt 2 burkar.
 

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Eftersom jag köpt en 690 smc har jag nu börjat öva på slangningens förtjusande konst. Och som jag går tillväga i nuläget är att jag gasar upp han på tvåan och "rider ut växeln". Har även hänt några gånger på 3an oxå. Men min fråga är om man vill bli någorlunda säker på att slanga vill man lära sig att koppla upp den så tidigt som möjligt? Eller ska man göra "det som känns bäst". Med min gamla sv650 jag hade kopplade jag alltid upp den, men det var bara eftersom den va så jävla slö.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Eftersom jag köpt en 690 smc har jag nu börjat öva på slangningens förtjusande konst. Och som jag går tillväga i nuläget är att jag gasar upp han på tvåan och "rider ut växeln". Har även hänt några gånger på 3an oxå. Men min fråga är om man vill bli någorlunda säker på att slanga vill man lära sig att koppla upp den så tidigt som möjligt? Eller ska man göra "det som känns bäst". Med min gamla sv650 jag hade kopplade jag alltid upp den, men det var bara eftersom den va så jävla slö.

Jag kopplar upp på 3an oftast, i låg fart (beroende på situationen så klart). Ibland i så låg hastighet som 35-40km/h. Jag tycker om att komma upp på låga varv och låg hastighet. Det känns mindre nervöst och man har "mer" växel att köra på om man inte är en fena på balanspunkten (vilket jag inte är ännu:tuttar)
Fördelen med kopplingen framför gasres tycker jag är att man kommer upp till balanspunkten snabbare och säkrare istället för att ha gasres där hastigheten ökar fortare än själva färden upp till behaglig vinkel.
 

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Jag kopplar upp på 3an oftast, i låg fart (beroende på situationen så klart). Ibland i så låg hastighet som 35-40km/h. Jag tycker om att komma upp på låga varv och låg hastighet. Det känns mindre nervöst och man har "mer" växel att köra på om man inte är en fena på balanspunkten (vilket jag inte är ännu:tuttar)
Fördelen med kopplingen framför gasres tycker jag är att man kommer upp till balanspunkten snabbare och säkrare istället för att ha gasres där hastigheten ökar fortare än själva färden upp till behaglig vinkel.

Okey, tack för tipset! Jo den blir ju jävligt hetsig om man gasar upp han på 2an. Får börja öva med kopplingen till våren. Nu är det nog slutåkt för i år:gråta
 

PoNtUzA

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg FS570, 10
Okey, tack för tipset! Jo den blir ju jävligt hetsig om man gasar upp han på 2an. Får börja öva med kopplingen till våren. Nu är det nog slutåkt för i år:gråta

Vad har du för drevning på hojen? Jag hoppade ner en kugg fram och upp två bak (15-44) och sen gick det mycket enklare att få upp den.
Jag började också träna på slangen i år och gör som krille_83 kopplar upp på 3an, mycket enklare än att gassa upp hojen tycker jag i alla fall.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Vad har du för drevning på hojen? Jag hoppade ner en kugg fram och upp två bak (15-44) och sen gick det mycket enklare att få upp den.
Jag började också träna på slangen i år och gör som krille_83 kopplar upp på 3an, mycket enklare än att gassa upp hojen tycker jag i alla fall.

Jag funderar också på att gå upp till 44 bak. Har redan gått ner till 15 och gillar den. Men kör ju sällan över 120 så kanske hade varit ballt att få ännu mer framhjulslyft iof är det inga problem att gasa och rycka upp den på 4an 100km/h.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top