Ktm 690 smc-r

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Hoj
zx6r, Street Triple R
Är det någon som är intresserad av att få en redan inkörd och servad 2012 innan sommaren sätter fart PM:a mig.

Knappt rullat något efter 100 mila servicen, är helt original förutom kraschpuckar hjul och sving.
Har en garageplats för lite och för lite motivation att ha en lekhoj utöver min kommande tjejhundra...

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Förresten! Ni som har tjackat acra-sytem å mappat om den kanske ska kontakta dom som gjorde det: mappen som gjordes gäller inte(och är inte rätt) om ni inte har bytt ut till den nya locket på luftburken. Vilket jag inte tror då den finns först den 8/6 2012 att beställa(Detta va något KTM gick ut med den 29/5 2012 till alla återförsäljare.Fick detta berättat utav min meck då jag vill ha mappen inlagd på min cykel i samband me min 100 mila service idag.

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Är det någon som är intresserad av att få en redan inkörd och servad 2012 innan sommaren sätter fart PM:a mig.

Knappt rullat något efter 100 mila servicen, är helt original förutom kraschpuckar hjul och sving.
Har en garageplats för lite och för lite motivation att ha en lekhoj utöver min kommande tjejhundra...
Mehhhh va nudå, varför sälja???

riwen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Husaberg
Problemet va att d va restorder på dina grejer från fabriken som kunde tänkas vara va felet. Men ktm sverige har skruvat bort delarna från en ny hoj(helt oanvänd) och skickat dom till verkstan.Prata med mekanikern å han tyckte väl inte att d va såå kul för din skull,Han har felsökt och inte hittat nått fel,men som sagt nya delar e beställda till din cykel... Ska hämta min hoj imorgon så då ska ja prata mer med han vad som händer med din cykel.Jag har fått ett bra bemötande även om jag kan tycka att dom kanske skulle behöva lite hjälp i verkstan. Tråkigt vilket som ialf.../Jocke

Tack för all info Veritas!
Att det ska vara så jävla svårt för en verkstad att ringa och uppdatera kunden, alla fall i ärenden av denna karaktär. Det tar 2 minuter och gör underverk! Istället sitter man och blir förbannad för att man inte vet vad som händer. Sen läser man det på ett forum.

Ringde KTM nyss och fick ovanstående bekräftat, trottelbody restad i Österrike, skulle skruvas av från en hoj i Sverige, dock från en demohoj.
MEN, sen hade de ändå lyckats få tag i en ny trottelbody från Österrike.
Denna har enl KTM anlänt till verkstaden (igår em) och väntar nu på att bli monterad.

riwen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Husaberg
Förresten! Ni som har tjackat acra-sytem å mappat om den kanske ska kontakta dom som gjorde det: mappen som gjordes gäller inte(och är inte rätt) om ni inte har bytt ut till den nya locket på luftburken. Vilket jag inte tror då den finns först den 8/6 2012 att beställa(Detta va något KTM gick ut med den 29/5 2012 till alla återförsäljare.Fick detta berättat utav min meck då jag vill ha mappen inlagd på min cykel i samband me min 100 mila service idag.

Nya locket? Menar du "KTM EVO 1 Air Box Lid 76506102000"?
Jag fattade det som att det fanns två mappar, en Acra - för hojar med annan pipa, och en Evo1 - för hojar med annat filter, lock och pipa.

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Nya locket? Menar du "KTM EVO 1 Air Box Lid 76506102000"?
Jag fattade det som att det fanns två mappar, en Acra - för hojar med annan pipa, och en Evo1 - för hojar med annat filter, lock och pipa.
Ingen aning om artikelnummret, men som sagt, Mecken ville inte mappa min hoj då d inte skulle bli någon skillnad utan locket som börjas säljas först den 8/6. Eller så är d bara bullshit.Vilken pipa jag hade spelade ingen roll....

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
normalt sett för att om-mappning skall ge någon märkbar skillnad så behövs bättre andning , dvs öppnare luftfilter ....

man kan peta på en bullerpipa , och mappa men knapp skillnad förutom ljudet
öppet filter+burk och mappa (även med orginal ljud) mera skillnad
både mycket luft in och mycket avgas ut då gör mappningen mest skillnad

gäller generellt på alla insprutade motorer (på förgasar snurror "mappar" man med munstycken)

riwen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Husaberg
Ingen aning om artikelnummret, men som sagt, Mecken ville inte mappa min hoj då d inte skulle bli någon skillnad utan locket som börjas säljas först den 8/6. Eller så är d bara bullshit.Vilken pipa jag hade spelade ingen roll....

Tjena,

Snackade med KTM Sverige igår igen (med anledning av mitt ärende) och frågade om just detta när jag ändå hade dem i luren.
De har inte längre en map för enbart Acrapovic eller liknande pipa, istället kör man både Acrapovic (helsystem tyckte de), luftfilter samt luftfilterlock och Evo1-mappen.
Locket är det jag specade artikelnr på, samma som till tidigare årsmodeller.
Säger mecken att det är något annat lock som inte börjat säljas än så är det mer information än KTM's tekniker har, eller så missade han att berätta något.
Sen spelar det nog mindre roll om man väljer KTM's egna foam filter eller ett K&N panelfilter.

Cossie Martin

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
Ktm 690 Smc -10
är det samma map på SmcR och Smc? man blev lite sugen på ny map nu då jag kör med Akra slipon och K&N filter rakt på Förgasaren på min Smc

Migesson

Guest
Då har man monterat massa saker och massa mer är på G :D Hade bara fått ett kolfiber värmeskydd :( det andra kommer snart :dummer

:) Notera fick modda i hasplåten. Växelföraren tog i :( har flyttat ner den ett hack från org. Den tog i lite i org läget med, så slipa lite i den ser ut som det ska vara så :smasha

20120602341.jpg

20120602342.jpg

20120602343.jpg

20120602344.jpg

20120602345.jpg

20120602346.jpg

20120602347.jpg

20120602348.jpg

Last edited:

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Hoj
Kå Te eM 690r
snygg dom där acra värmeskydden. men dom kostar väl drygt 1000 spänn styck x 3?
appråpå kolfiber grejer, haru sett CF skydden som man sätter på svingen bak? jobbar polaren
min har dom på sin gamla smc..
sånt hasskydd sätter jag på oxå.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
har sneglat rätt mycket på nån av Kåttarnas 690 modeller (min nuvarande best utnyttjas bara till 50% endå samt att det går nog inte lika jävla fort på en mellanklassare) ..... när man läser tråden så verkar det vara mest om mappningar å trimma ... fan går dom ingevidare orginal alls ??

låg vikt och relativt hög effekt för en enstånka borde borga för rätt mycket körglädje "out of the box" .... eller kanske e det bäst å hitta en beggad "färdig" om och när jag kommer på att 185 hk kanske e lite overkill :)

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
har sneglat rätt mycket på nån av Kåttarnas 690 modeller (min nuvarande best utnyttjas bara till 50% endå samt att det går nog inte lika jävla fort på en mellanklassare) ..... när man läser tråden så verkar det vara mest om mappningar å trimma ... fan går dom ingevidare orginal alls ??

låg vikt och relativt hög effekt för en enstånka borde borga för rätt mycket körglädje "out of the box" .... eller kanske e det bäst å hitta en beggad "färdig" om och när jag kommer på att 185 hk kanske e lite overkill :)
Jag kan nog säga att detta(är min första motard)är det roligaste å mångsidiga hoj jag kört. Går alldeles utmärkt orginal, är väl bara att mycke vill ha mer :)

Migesson

Guest
Ja de kostar ca 1000kr st men går bara åt 2 st :tungan om man nu inte har Akra helsystem då blir det 3 st. Mig kvittar det lägger ju pengar på det jag vill har ju inga barn eller tjej att ursäkta mig med :tummenupp Haft Husa 650 innan men denna är fan det bästa jag någonsin kört samt bra serviceintervaller :D

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Ktm 690 smc R
Någon som vet om det är samma utväxling på 12an som de tidigare? Hade hojen inne på 100 mila service för ett tag sen monterade evo1 lock mapp och kuggade ner en tag fram , samma offset som jag hade på min 08, tyckt smcr varvade mkt mer än min gamla! så orginal drev åkte på igen när jag kom hem. Är12 an så mkt piggare än 08 ??]

Migesson

Guest
Fick den främre värmeskölden idag ;) Ser bättre ut och tvättade den :) Fick kört lite grusvägar på Lelleveckan på Gotland ;)

20120617489.jpg

20120617490.jpg

20120613449.jpg

201206134482.jpg

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...