Har haft 2st KTM 660, 1st KTM 690 SM (inte SMC), provkört KTM 690SMC och KTM 990 SMR. Äger en Hypermotard 1100S -08 sen i våras.
KTM 690 SMC är rolig, perfekt för bakhjulskörning och kurviga småvägar. Inte kul o åka långt o fort med..
KTM 990 SMR var faktiskt lite av en besvikelse för mig, hade väldigt höga förväntningar men den leve inte riktigt upp till dom. Kändes för klumpig o tröttare än vad jag väntat mig.
Hypermotard 1100S är en riktigt rolig hoj, med fjädringen och bromsarna du får med en S kan man köra riktigt fort. Första intrycket när jag provkörde den var att framhjulet var rakt under mig och att den va EXTREMT snabbstyrd. Låg vikt och mustigt vrid i motorn, när det dessutom sitter ett Termignoni helsystem i Titan så mullrar den så man får ståpäls. Inga problem att marscha 140-150km/h, motorn på 1100cc blir inte stressad av det.
Nackdelarna för mig är följande:
* Hård sadel, gör att man får ont i arslet på långturer. Har Ducati Performance dyna på min och den är faktiskt bättre än original, men långt ifrån någon touringsoffa. Man vänjer sig givetvis till vis del, men man bör känna till det.
* Effekten på 95hk räcker till för det mesta, vridet är riktigt härligt som sagt. Men ligger man på ordentligt i sällskap med sporthojar så vill man ha mer, så fort det kommer en raksträcka är man rökt. Går dock bra att ta igen i kurvorna
* Steget i utväxling mellan 3:an och 4:an är störande stort om man gillar bakhjulskörning. På 3:an hoppar den upp på bakhjulet hur lätt som helst, men på 4:an får man jobba rejält. Störande om man vill ta upp den i hastigheter runt 120-140km/h, då trean blir för låg och fyran är som sagt lite för hög.
Annars kommer ju Husqvarna men Nuda 900 till nästa år, kanske kunde vara nått?