KTM 690 SMC VS Ducati Hypermotard 1100, KTM 990 SMR

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag går i bytestankar och funderar då på Ducce eller KTMs stormotard.
Är det någon som ägt dessa hojar men framförallt som har erfarenhet av 690 SMCn?

Jag vill ha en något bekvämare hoj med lite mer pulver, men den får inte bli trög och tung.
 

sportbike

Guest
Jag har ju haft en Hypermotard för ett par år sen och sneglat lite på en 690 SMC.
Tröttnar man fort på en sån lr?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag har ju haft en Hypermotard för ett par år sen och sneglat lite på en 690 SMC.
Tröttnar man fort på en sån lr?

690n är en löjligt rolig hoj som är lätt och smidig men som ändå håller ihop.
Jag har haft min i två säsonger nu och är sugen på något som klarar motorväg i 140-150 utan att tokvarva och som är lite bekvämare efter ett par mil.
 

sportbike

Guest
690n är en löjligt rolig hoj som är lätt och smidig men som ändå håller ihop.
Jag har haft min i två säsonger nu och är sugen på något som klarar motorväg i 140-150 utan att tokvarva och som är lite bekvämare efter ett par mil.

Det klarar både Duccen och KTM:en galant, bara en fråga om vilken du gillar bäst.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag har ju haft en Hypermotard för ett par år sen och sneglat lite på en 690 SMC.
Tröttnar man fort på en sån lr?

Smaken är som baken.

Jag tröttnade på den ungefär två minuter efter att jag påbörjat testkörningen.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Vad styr?
Motor - hypermotard, pengar - ktm.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag har kört 690:n på bana. Det är en tung motard. Smidig som en motard ska vara.
Jag provade en 990smr på bana. Lite försiktig körning där, men dom är smidiga. Grymt smidiga.

Hypermotarden har jag bara provat på gata. Störtskön motor.

Alla 3 har Brembobromsar. Grymt bett på dom.

Smr eller hypermotard, det är grymma maskiner. Ska du köra mer landsväg, transport, så skulle jag ta SMR. Bus o bana Hypermotarden.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
2008 ägde jag en 690 SMC som jag körde ca 600 mil & det är en sjukt rolig hoj att busa runt i stan med.
2009 skulle mina polare skaffa 990 SM så vi skulle kunna åka lite längre turer så då slog jag till på en 990SMR & den var fanimej ännu roligare, för den är nästan lika smidig som SMC:n fast den har mer av allt, framför allt bromsverkan, den har grymma bromsar!!

Hypermotarden har jag ingen erfarenhet av men den verkar också vara en grym hoj, fast då jag gillar KTM så lägger jag min röst på 990SMR... :)

Lycka till med valet av hoj!!
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har haft 2st KTM 660, 1st KTM 690 SM (inte SMC), provkört KTM 690SMC och KTM 990 SMR. Äger en Hypermotard 1100S -08 sen i våras.

KTM 690 SMC är rolig, perfekt för bakhjulskörning och kurviga småvägar. Inte kul o åka långt o fort med..

KTM 990 SMR var faktiskt lite av en besvikelse för mig, hade väldigt höga förväntningar men den leve inte riktigt upp till dom. Kändes för klumpig o tröttare än vad jag väntat mig.

Hypermotard 1100S är en riktigt rolig hoj, med fjädringen och bromsarna du får med en S kan man köra riktigt fort. Första intrycket när jag provkörde den var att framhjulet var rakt under mig och att den va EXTREMT snabbstyrd. Låg vikt och mustigt vrid i motorn, när det dessutom sitter ett Termignoni helsystem i Titan så mullrar den så man får ståpäls. Inga problem att marscha 140-150km/h, motorn på 1100cc blir inte stressad av det.

Nackdelarna för mig är följande:

* Hård sadel, gör att man får ont i arslet på långturer. Har Ducati Performance dyna på min och den är faktiskt bättre än original, men långt ifrån någon touringsoffa. Man vänjer sig givetvis till vis del, men man bör känna till det.

* Effekten på 95hk räcker till för det mesta, vridet är riktigt härligt som sagt. Men ligger man på ordentligt i sällskap med sporthojar så vill man ha mer, så fort det kommer en raksträcka är man rökt. Går dock bra att ta igen i kurvorna ;)

* Steget i utväxling mellan 3:an och 4:an är störande stort om man gillar bakhjulskörning. På 3:an hoppar den upp på bakhjulet hur lätt som helst, men på 4:an får man jobba rejält. Störande om man vill ta upp den i hastigheter runt 120-140km/h, då trean blir för låg och fyran är som sagt lite för hög.

Annars kommer ju Husqvarna men Nuda 900 till nästa år, kanske kunde vara nått?
 

cyprox

Medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 Duke -17
Har provat både 990smr och hypermotarden kortare rundor, hade en 690 duke innan och hade väldigt höga förväntningar på 990smr, tyvärr tyckte jag den inte var så imponerande men det kanske berodde på mina förväntningar. Hypermotarden däremot tyckte jag var grym, så jävla skönt ljud:)

Båda är absolut grymma hojar men tycker det är något speciellt med hypermotarden.

Ut och prova så kommer du nog komma fram till vilken hoj du gillar bäst:tummenupp
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Jag bytte från 690smc till superduke r och är supernöjd. Funkar kanon för bus och bana och är helt ok på längre turer. Testat en 950 sm men den kändes som en touring hoj, inte testat ducatin.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Körde KTM:s bandag och upplevde följande:

Hade själv med min 450exc-r motard som referens

690Duke (akra+mapp) Stadig o fin i alla hastigheter och mycket trevlig i kurvorna, dock saknas effekt om man ska ha riktigt roligt. Kändes lite seg och då jämför jag med min 450 med 50nånting hästar.

990SMR Funkade inte för mig på bana, tyckte den kändes lite klumpig och alldelse för dålig markfrigång. Fint drag i motorn dock men ryckig på låga varav.

990 Superduke R Som en dröm! Perfekt banhoj med rätt drag och "lagom" sittställning. Blev så impad så jag gick o köpte en begagnad vanlig SD och den är nästan lika trevlig!

RC8 R Vilket drag! men vilken körställning! sitter som en fällkninv:gnissla hade kramp överallt efter 20 min körning. Kan vara ovana vid hojtypen dock:rolleyes:.

Slutsatts KÖP EN SUPERDUKE!!!
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Vill du ha en större motard men ändå smidig så välj Hypermotarden eller en Dorsoduro.

KTM´s 950/990 är ett steg större och inte lika smidig.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top