Å så bra en insprutsskepptiker till... Jag håller mig långt ifrån insprut så länge det går.. Alla jäkla kablar och doser och skit + datorer mitt uppe i allt. Det slipper man med en herderlig förgasare
Jag kör ju letrone på xr650 (44mm) hyffsat nöjd efter mycket jobb!!..44mm gasare på ca 65bhp -75bhp är lämpligt på en 600 cc som inte tokvarvar,,dvs högst 8500v. 80hk då bör man ha 48-50mm.. enda problemet med lectron är att finlira den så den stämmer bra i hela registret inte lätt!! Den är ju gjord för dragrace så dom har ju sketit i allt under halv gas!! Men det går med mycket kunnande och stort tålamod få den landsvägsåkbar. Svaret och sluteffekten kommer ingen annan gasare i närheten av. Men jag skulle nog kört en 45mm-48mm mikuni hsr för att slippa få ont i skallen av allt jobb med endast gasaren.
690 motorn skulle ju behöva max kompförhållande pga att den har så pass vass kam org, Den är ju slöööpigg så att säga. Så jag skulle då sattsa på 13-1 i komp. Finns en 13-1 kolv till 660 ..Passar dom? Kammen verkar vara väldigt likvärdig med ktms faktorykam som finns som trim till 660. Så Ska du ha mer kusar än ca 73bhp så får du stoppa i en tornado steg 3 ,,om dom nu passar från 660? Den är visserligen fööör vass det blir rena rama rr hoj typ drar från 6500v -10000v och tokslö före 6000v.
Jag skulle tro att med en plastportning som jag har och en 45- gasare 13-1 i kom-f + bra system utan luftburk bara kn direkt på och tumblingportad topp ska den kunna ge 73 kusar på baken utan problem ev någon kuse mer? (Gissar jag) Man har ju sett bromsningar på 67bhp med akra endast så jag tror det är fullt rimmligt utan byte av kam ens.
Jag portar utan problem en 39mm fcr kehin till 43mm och i extremfall 44,5mm. Funkar lika bra som en köpt 43-44,5mm gasare. fcr 41 vet jag inte hur stor man kan göra men troligast samma stomme.
Bra förgasare till standardhojar men ska man trimma så är det enklare att ställa in en mikuni tm/hsr..Mer ställbar axpump och lättare att porta och byta axpumpsmunstycke på. (viktigt)