KTM 690 tuning- förknasare?

Fagerberg grus

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2008
Ort
malmö
Hoj
KTM förare
ny på forumet - men många års erfarenhet i racing o i verkstan...

vill skrämma upp den annars lite tama 690 motorn är det någon med
kloka visdoms ord som vet vad han snackar om?

det jag vill göra är att slänga bort allt som har med insprutningen att göra-
trycka dit en fugge, såklart en helt annan luftburk, rakt rör o öppen silencer.

mitt problem är att jag inte någonstans kan hitta vad för KTM nr flyweel på
rally hojen har... jag kunde ju köpt en rally hoj istället, men som ni vet kostar de lite mer...
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
-Vad åker du? grus eller motard???

Ja antar att du tänker på en FCR41MX?

Jag har inte en aning om hur sprutet sitter på din 690, men ja funderar på om tändning och sprut har separata kretsar?
Eller kommer du få lov att göra en ny kabelhärva för att slippa släpa runt på resterna av sprutet??
(Edit: Ja är bara nyfiken)
 

Fagerberg grus

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2008
Ort
malmö
Hoj
KTM förare
jag åker grus:
o ja FCR41MX funkar bra, men har en annan rolig fugge på G -LECTRON 50mm
nej allt är ihopkopplat i data boxar/styr box...
måste byta
-cdi box
-pick up
-spole
-stator
-flyweel - mitt problem är att hitta denna? hjälp!!
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Funderade oxå på att byta till förgasare, men jag tänkte prova att mappa om den först, verkar enklare. Tuneboy verkar mest intressant. Dock har ingen stor tillverkare släppt programvaran än, så det får bero fram till våren.

Berätta hur det går för dig och om det var ett straff att konvertera!
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
går de inte bara att köpa nått piggyback system o koppla in? finns ju massa sånna för bilar.
Känns ju som ett steg tillbaka att sätta förgasare på en insprutshoj.

Håller just nu på med att göra tvärtom...insprutskonvertera LC4an...
 

Fagerberg grus

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2008
Ort
malmö
Hoj
KTM förare
jo det går bra med sprut men det är inte tillförlitligt-har ni lyft på tanken o kollat era kabelstockar på sistånde....?
utvecklingen av insprutningen på 690 gjordes främst för att klara co2 värderna för europa o usa.... alltså inte för att motorn skulle pressas på effekt.
Jo det går bra att mappa om sprutet-dock får den inte den bottnen som en förgasare i samma storlek ger-o oversizar man då fuggen kanske det blir riktigt kul- planen är att ha den på bänk inom 2månader.... får väl se vad det ligger för dolda små föl i spisen som inte visat sig innan.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Fagerberg, hur är körbarheten hos en lectron 50:a på en enstånka???

Vad tror du om följande recept:
-Borrad FCR41MX till 43mm
-12.5:1 i komp
-Lättare portning (för skogsåka)
-Helsystem
-Öppnare luftburk
-Kam???
 

Fagerberg grus

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2008
Ort
malmö
Hoj
KTM förare
visst kan man höja kompet 7 delar (11.8:1 org) men har haft problem genom åren med överhättning-har faktiskt på de senaste motorerna gått ner i komp för att få en mer varv villig motor, fixa ventilation från topp o bra cirkulation samt kyl på smörj så fungerarar det jätte bra.
sesång med trimmad 525 till 560-580-613-640..... och cdi box från 450 för att höja varvstopp. lite annat lull lull som portning vassare kam, vanhazelt rör-öppen silencer, ÖPPEN luft burk.
--Jpa racing- ditt recept gör ju såklart hojen roligare-att borra en fcr låter för mig som en svår historia-tror aldrig den blir riktigt bra igen...men man vet aldrig-stort tålamod så-knasaren är ju jätte bra som den är!
mitt problem kvarstår: flyweel från 690 rally- vilket beställnings nr???
jag kommer såklart inte nöja mig med denna ombyggnaden men vill få igång den med detta så jag vet var jag behöver justera. -kan kalla det steg 1
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Last edited:

RoxTeddy

http://www.motard.se
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R-12
Varsågod.....håll oss gärna uppdaterade hur det går med arbetet :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Å så bra en insprutsskepptiker till... Jag håller mig långt ifrån insprut så länge det går.. Alla jäkla kablar och doser och skit + datorer mitt uppe i allt. Det slipper man med en herderlig förgasare:)

Jag kör ju letrone på xr650 (44mm) hyffsat nöjd efter mycket jobb!!..44mm gasare på ca 65bhp -75bhp är lämpligt på en 600 cc som inte tokvarvar,,dvs högst 8500v. 80hk då bör man ha 48-50mm.. enda problemet med lectron är att finlira den så den stämmer bra i hela registret inte lätt!! Den är ju gjord för dragrace så dom har ju sketit i allt under halv gas!! Men det går med mycket kunnande och stort tålamod få den landsvägsåkbar. Svaret och sluteffekten kommer ingen annan gasare i närheten av. Men jag skulle nog kört en 45mm-48mm mikuni hsr för att slippa få ont i skallen av allt jobb med endast gasaren.

690 motorn skulle ju behöva max kompförhållande pga att den har så pass vass kam org, Den är ju slöööpigg så att säga. Så jag skulle då sattsa på 13-1 i komp. Finns en 13-1 kolv till 660 ..Passar dom? Kammen verkar vara väldigt likvärdig med ktms faktorykam som finns som trim till 660. Så Ska du ha mer kusar än ca 73bhp så får du stoppa i en tornado steg 3 ,,om dom nu passar från 660? Den är visserligen fööör vass det blir rena rama rr hoj typ drar från 6500v -10000v och tokslö före 6000v.

Jag skulle tro att med en plastportning som jag har och en 45- gasare 13-1 i kom-f + bra system utan luftburk bara kn direkt på och tumblingportad topp ska den kunna ge 73 kusar på baken utan problem ev någon kuse mer? (Gissar jag) Man har ju sett bromsningar på 67bhp med akra endast så jag tror det är fullt rimmligt utan byte av kam ens.

Jag portar utan problem en 39mm fcr kehin till 43mm och i extremfall 44,5mm. Funkar lika bra som en köpt 43-44,5mm gasare. fcr 41 vet jag inte hur stor man kan göra men troligast samma stomme.
Bra förgasare till standardhojar men ska man trimma så är det enklare att ställa in en mikuni tm/hsr..Mer ställbar axpump och lättare att porta och byta axpumpsmunstycke på. (viktigt)
 

Fagerberg grus

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2008
Ort
malmö
Hoj
KTM förare
jag har en lectron gud som ska hjälpa mig med bromsbänk o tester...om det blir en 50 eller 44...är inte spikat. har precis gjort en diger beställning på grejor som behövs för att börja konverteringen till knas motor- o ja, det hamnade en ny kam på listan oxå. blir resultat av vinterns tester bra får spisen ligga kvar och köras med under -09 race
kommer börja med motor nästan förövrigt orginal(kam o lite special kyl kanaler för olja) sedan blir det till att borra 104 så den får sina 690cc.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
jag har en lectron gud som ska hjälpa mig med bromsbänk o tester...om det blir en 50 eller 44...är inte spikat. har precis gjort en diger beställning på grejor som behövs för att börja konverteringen till knas motor- o ja, det hamnade en ny kam på listan oxå. blir resultat av vinterns tester bra får spisen ligga kvar och köras med under -09 race
kommer börja med motor nästan förövrigt orginal(kam o lite special kyl kanaler för olja) sedan blir det till att borra 104 så den får sina 690cc.

44mm lectronen körde jag senast lev motorn ca 80 bhp med enormt bottenvrid och endast 8250varvs varstopp! Enormt lättkörd pga effekt överallt. Förmodligen skulle den gått lite bättrre med 48-50mm men då blir varv under 6000v något lidande. lektrone 44mm kan man lätt porta till 45,5 ser nästan ut att gå plåga till 46mm?

kam? vad kan du då fått tag i för kam? Ktm har hafft så taskiga steg i kammar tycker jag

faktory och tornado har ju varit precis för slö och steg 3 precis för vass till 660 och 640 motorerna. Lär väl vara samma till 690?

race 09? vad är det för åka?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top