Ktm 690

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
I jakt på en hoj kom jag på lite korkade frågor:

Jag har svårt att hitta ÅF som säljer smc? Dom ÅF som står listade på KTMs hemsida har bara mx/enduro hojjarna i sortimentet?

Varför är beggade sm(c) bara några tusenlappar billigare än nya? Jag menar... ta en valfri sporthoj. Så fort du stoppat i och vridit om nyckeln sjunker den ju med 20% eller mer. En regel som nästan gäller alla fordon förutom just KTMs motarder verkar det som?

"Tillgång och efterfrågan" kommer säkert någon nämna men är det verkligen fallet här?
 

GoneFishin

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
karlstad
Hoj
08 ktm 690sm
Tjo! Köpte mig en ktm 690 sm 2008 för några veckor sedan (som för övrigt är helt underbar)

Frågan jag har är, finns det några uppenbara problempunkter på hojen?? .. Allt mellan himmel och jord som jag kanske ska hålla ett öga på.
 

Snowman89

Guest
Tjo! Köpte mig en ktm 690 sm 2008 för några veckor sedan (som för övrigt är helt underbar)

Frågan jag har är, finns det några uppenbara problempunkter på hojen?? .. Allt mellan himmel och jord som jag kanske ska hålla ett öga på.
Hur långt har den gått? Vanliga problem är väl att hastighetsmätaren tar in fukt, original kedjan är kass och kan gå sönder, tvivelaktigt elsystem.

Annars tycker jag det är en riktigt bra hoj :)
 

Snowman89

Guest
I jakt på en hoj kom jag på lite korkade frågor:

Jag har svårt att hitta ÅF som säljer smc? Dom ÅF som står listade på KTMs hemsida har bara mx/enduro hojjarna i sortimentet?

Varför är beggade sm(c) bara några tusenlappar billigare än nya? Jag menar... ta en valfri sporthoj. Så fort du stoppat i och vridit om nyckeln sjunker den ju med 20% eller mer. En regel som nästan gäller alla fordon förutom just KTMs motarder verkar det som?

"Tillgång och efterfrågan" kommer säkert någon nämna men är det verkligen fallet här?

Visst är det ju tillgång och efterfrågan. Ser man på 2012 SMC-R så är den ju slutsåld.

Men jag håller helt och hållet med dig.. Varför skulle jag vilja köpa en beggad 690 SMC som gått XXX-mil och har ett par ägare för mellan 68000-74000:- när man kan få en sprillans ny 690 SMC-R 2012a för 720000:-? Sen att årets modell inte går att få tag på var ju en annan sak..:huvet

En annan sak som man bör ha i åtanke är ju att SMC'n kostade 89900:- till 2010, 2011 sänktes den till 79900 i listpris. Vilket gör marknaden lite lätt skev då folk som köpt nya -10or givetvis inte vill skänka bort hojarna, vilket i sin tur driver upp priserna på nyare hojar också.
 

GoneFishin

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
karlstad
Hoj
08 ktm 690sm
Hur långt har den gått? Vanliga problem är väl att hastighetsmätaren tar in fukt, original kedjan är kass och kan gå sönder, tvivelaktigt elsystem.

Annars tycker jag det är en riktigt bra hoj :)

Okej :) den har gått 394mil


Tänkte när jag läst igenom vissa delar av tråden ang oljor / vätskor så har en miljard olika svar kommit fram, vissa vill ha lite tjockare olja typ "10/60".
vad finns de att vinna med de??

ImageUploadedByTapatalk1337844931.721020.jpg
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vad ni grinar.. det går att få tag på en smc långt under nypris. Vad tycker ni en -11 med akra ska kosta?
Mycket beror på miltalen iof..
Nypris för en svensk -12:a är 80K, sedan får man köpa Akra för ett antal tusen. 100 milaservice relativt snabbt för några tusen. Köp man en -11 med Akra för 70K med 200 mil så kan ni köra bra många mil innan nästa service och det är 15-20K mindre än för en helt ny.
Visst är det schysst med en helt ny men kom inte och säg att man får lägga ut ungefär samma summa för en beggad. Att vissa vill ha lite väl mycket för sina är inget ovanligt för nåt som säljs på blocket.
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
I jakt på en hoj kom jag på lite korkade frågor:

Jag har svårt att hitta ÅF som säljer smc? Dom ÅF som står listade på KTMs hemsida har bara mx/enduro hojjarna i sortimentet?

Varför är beggade sm(c) bara några tusenlappar billigare än nya? Jag menar... ta en valfri sporthoj. Så fort du stoppat i och vridit om nyckeln sjunker den ju med 20% eller mer. En regel som nästan gäller alla fordon förutom just KTMs motarder verkar det som?

"Tillgång och efterfrågan" kommer säkert någon nämna men är det verkligen fallet här?
Köp min 690 SMR!!:banana
Kolla mitt garage för bilder eller 690SM-stylingtråden
 

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Trångsund
Hoj
KTM 690 duke -08
Då va det daxs för 1000mil service på min duke, någon som har tips på firma i Stockholm som fixar det?. Samt om ni vet vad en sån service går på cirka
 

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Hej!

Ska eventuellt köpa en strypt 690 sm hur är den strypt? bricka eller elektroniskt? nån som vet vad det kostar att ta bort strypningen?

/Martin
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
elektroniskt strypt genom att insputet mappas, kostar mellan 600-900 att genomföra ingreppet från vad jag hört :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke

Snowman89

Guest
Sådär stypningen borta gick på 600

Tänkte höra om det är någon här som kör med Touring Windscreen http://www.mcweb.se/touring-windscreen-p-5252-c-1189.aspx tar den bort mycket vind? pendlar ganska mycket med hojen så skulle vara skönt att bli av med lite av vinden :)
vet att det inte blir snyggaste hojen i stan men är mer ute efter funktionen
Jag har rutan som KTM säljer som Powerpart på min 690. Jag tycker dock inte att jag märker av den alls, så jag tvivlar på att den där skulle hjälpa dig heller.
 

ivah

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Gävle
Hoj
2008 Suzuki Hayabusa
Flera som har problem med LCD displayen (hastighetsmätaren) på 690?
Verkar som de är nått glapp? eller nått. Blinkar och siffror försvinner lite då och då.

Har en 2010 smc. Trodde displayfel var åtgärdade på denna årsmodell eller är det här något annat skitfel?

Finns det nån lösning? :confused:
 

GoneFishin

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
karlstad
Hoj
08 ktm 690sm
Flera som har problem med LCD displayen (hastighetsmätaren) på 690?
Verkar som de är nått glapp? eller nått. Blinkar och siffror försvinner lite då och då.

Har en 2010 smc. Trodde displayfel var åtgärdade på denna årsmodell eller är det här något annat skitfel?

Finns det nån lösning? :confused:

Vad jag vet är det samma display som 690sm -08?
Tidigare i tråden finns det några som beskriver problem med fukt i just den typen av display.
Och fukt kan ju fucka upp rejält.

Ska gräva lite i de
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Flera som har problem med LCD displayen (hastighetsmätaren) på 690?
Verkar som de är nått glapp? eller nått. Blinkar och siffror försvinner lite då och då.

Har en 2010 smc. Trodde displayfel var åtgärdade på denna årsmodell eller är det här något annat skitfel?

Finns det nån lösning? :confused:
bara att reklamera så får du en ny!:banana:banana
 

ivah

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Gävle
Hoj
2008 Suzuki Hayabusa
Vad jag vet är det samma display som 690sm -08?
Tidigare i tråden finns det några som beskriver problem med fukt i just den typen av display.
Och fukt kan ju fucka upp rejält.

Ska gräva lite i de

Jaa, det är nog samma.
Kan vara fukt, men tycker det verkar vara pga vibrationer. Klart störande iaf.



bara att reklamera så får du en ny!:banana:banana

Garantin har gått ut, för de är väl bara 2 år? :huvet
Men de kanske går att få igenom det endå?
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
det går att köpa till en förlängd garanti om du har mer än
en månad kvar av innan garati itden går ut.
har för mig det kostar treosex eller treoåtta för 2
år till.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jaa, det är nog samma.
Kan vara fukt, men tycker det verkar vara pga vibrationer. Klart störande iaf.

Garantin har gått ut, för de är väl bara 2 år? :huvet
Men de kanske går att få igenom det endå?

Jag tror den har vibrerat sönder eller så har du sett mycket imma. Det är ett välkänt problem så du borde få en ny även fast garantin gått ut. I annat fall får du laga själv vilket inte verkar vara så svårt. Här lagas gamla displayen, men det borde se näst intill likadant ut i den nya: http://www.supermotojunkie.com/showthread.php?101162-690-speedo-fog-repair
Några bilder längre ned ser du pinnarna som gått av. Han tätar även eftersom den gamla hade stora problem med fukt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top