Ktm 690

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Läst i "Allt om MC" idag att den nya 2012an av 690smc-r hade helt ny motor med 690cc? Hade inte föra årets modell det med eller är det bara jag som blivit lurad av handlare??

Första modellen med 690cc var Duke-R från i år. 2012 kommer SMC-R, Enduro-R och Duke (duke IV) ha 690cc. Men det är ändå inte samma motor då duken bl.a har dubbeltändning.
Tidigare har alla 690-modeller haft 654cc, precis som 660n hade.

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Första modellen med 690cc var Duke-R från i år. 2012 kommer SMC-R, Enduro-R och Duke (duke IV) ha 690cc. Men det är ändå inte samma motor då duken bl.a har dubbeltändning.
Tidigare har alla 690-modeller haft 654cc, precis som 660n hade.

Åhh fasiken, men lämnade inte årets modell 11an lika mycket effekt som den nya 12an? eller det är med pålitlighet o hållbarhet som dom kanske satsar på??

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
Någon som har bild på en vit KTM 690 SMC 2011 med svarta graphic dekaler?

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
har sett den sjukt fin, jag har beställt svart dekalkit men finner ingen bild :(

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Jag återkommer med bilder, tack dina snabba svar ;)

Snowman89

Guest
Ska ev och kolla på en KTM 690 Sm i helgen. Finns det något speciellt man bör titta närmre på? Kända barnsjukdomar? Hur länge håller en sån motor egentligen?

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Ska ev och kolla på en KTM 690 Sm i helgen. Finns det något speciellt man bör titta närmre på? Kända barnsjukdomar? Hur länge håller en sån motor egentligen?

Årsmodell? Det gamla vanliga: Servicehistorik, antal mil, missljud, lagerglapp. Pruta på slitna däck och drivpaket.

Snowman89

Guest
blev det ngt köp....:confused::musik

Mjae han jag skulle åka till var bortrest i helgen :(

Jag står dock i valet och kvalet att köpa beggat eller en ny 690 SMC-R då de nya går att komma över för precis u nder 70k.. Då känns det aningens ovärt att köpa en 08a SM för 55k som gått 500mil..

Men generellt för 690. Finns det några speciella saker man bör kolla på utöver alla standardgrejer? Oljeläckage någonstans som på gamla LC4an? eller något liknande?

Hur funkar en 690 SMC ifall man vill ge sig ut på lite längre turer? Säg att man åker ner i tyskland och åker en vända. Givetvis lär den ju inte gå att jämföra med en sporthoj, men hur är drevning och så original? Hur fort åker man utan att behöva oroa sig över att få en kolv i hakan?

Last edited:

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Hoj
Husa FE 450
Om den hade gått strax över hundra mil då? Min är uttagen hösten 09 och är knappt inkörd. Parkerad inomhus och helt i nyskick.

SMC är lite mindre bekväm för längre turer, men jag är ju partisk.

Snowman89

Guest
Om den hade gått strax över hundra mil då? Min är uttagen hösten 09 och är knappt inkörd. Parkerad inomhus och helt i nyskick.

SMC är lite mindre bekväm för längre turer, men jag är ju partisk.

Var du alltså sugen att sälja din? Pma isåfall ;)

Ah okej, jag har ju bara provat KTM 640/660 och XT660R samt några endurohojar. XT'n kändes som man kunde åka lite längre på utan större problem men Ktm 660 som jag hade så var man nästan rädd att det skulle rasa vilken sekund som helst :banana

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Var du alltså sugen att sälja din? Pma isåfall ;)

Ah okej, jag har ju bara provat KTM 640/660 och XT660R samt några endurohojar. XT'n kändes som man kunde åka lite längre på utan större problem men Ktm 660 som jag hade så var man nästan rädd att det skulle rasa vilken sekund som helst :banana
Gamla LC4:an går inte att jämföra med den nya. Den nya har inte vibrationerna, chassiet är mkt bättre och i överlag en mkt bättre hoj..

riwen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Husaberg
Mjae han jag skulle åka till var bortrest i helgen :(

Jag står dock i valet och kvalet att köpa beggat eller en ny 690 SMC-R då de nya går att komma över för precis u nder 70k.. Då känns det aningens ovärt att köpa en 08a SM för 55k som gått 500mil..

Men generellt för 690. Finns det några speciella saker man bör kolla på utöver alla standardgrejer? Oljeläckage någonstans som på gamla LC4an? eller något liknande?

Hur funkar en 690 SMC ifall man vill ge sig ut på lite längre turer? Säg att man åker ner i tyskland och åker en vända. Givetvis lär den ju inte gå att jämföra med en sporthoj, men hur är drevning och så original? Hur fort åker man utan att behöva oroa sig över att få en kolv i hakan?

Tjena!

Är också inne på en ny SMC-R!

Var har du hittat nya för under 70k?
Låter ju som ett kap när de flesta begagnade 2010/11 ligger mellan 65-70!

Mvh
Rickard

Snowman89

Guest
Tjena!

Är också inne på en ny SMC-R!

Var har du hittat nya för under 70k?
Låter ju som ett kap när de flesta begagnade 2010/11 ligger mellan 65-70!

Mvh
Rickard

Jag har ringt runt och jagat SMC-R hos alla återförsäljare av KTM + några till.
Biketrade är billigast och där kan du få en för 69,9. Dock blir det en import så du har ju ingen direkt garanti via KTM. Annars ligger de flesta svenska åf på runt 76-79,9 tyvärr.

Hahaha jo precis, just därför bestämde jag mig för att köpa en ny. Att betala 67,5k för en beggad som gått 400mil när jag fick en helt ny för 75,9 känns ju lite lustigt.. :gnissla

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Hoj
Kå Te eM 690r
jag køpte min på hojtorget før 71 papp.
och det ær en auktoriserad ktm førsæljare.:banana
men jag får vænta till april, men det spelar inge større
roll før vægarna ær nog bar nog først då.

riwen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Husaberg
Tack för svaren!
Lutar åt en ny även om jag får ge 79k.
Ska ringa och kolla priser idag.

Någon av er som hört något dåligt om drive-by-wire systemet som vad jag förstått är nytt för i år?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln