Ktm 690

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Köpte mig en KTm 690 SMC 2010 igår. Grymt nöjd hittills.

Jag tänkte däremot byta olja och filter bara för att vara på säkra sidan och sen ha koll på när oljebytet faktiskt skedde.

Manualen säger 10W/60 och 10W/50. Tänkte köra på den tjockare olja dvs 10W/60. Frågan är, kan man hitta någon billigare än på lelles för 800kr/4L. Har ni några tips, söker även filter.

Hittade inget bra svar i tråden.
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Köpte mig en KTm 690 SMC 2010 igår. Grymt nöjd hittills.

Jag tänkte däremot byta olja och filter bara för att vara på säkra sidan och sen ha koll på när oljebytet faktiskt skedde.

Manualen säger 10W/60 och 10W/50. Tänkte köra på den tjockare olja dvs 10W/60. Frågan är, kan man hitta någon billigare än på lelles för 800kr/4L. Har ni några tips, söker även filter.

Hittade inget bra svar i tråden.

Grattis till köpet av en GRYM hoj :D
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Man tackar :banana

Du äger ju själv en 690, några tips om vart man får tag på olja/filter för en bra slant?

800kr/4L hos lelles känns som 250kr för mycket.

Har inte bytat olja å filter ännu men skall göra som dig en "mellan service" hemma i garaget nu innan vintern :tummenupp
Så ja tar gärna också imot tips

Fan va ja älskar min hoj, har haft många hojar men denna är fan den bästa:yoparty
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Har fått för mig att köpa en 690 SMR eller SMC att pendla under veckorna i Sthlm... Är det vettiga hojar? svagheter? för/nackdelar smc/smr Vad innebär Prestige?
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Har fått för mig att köpa en 690 SMR eller SMC att pendla under veckorna i Sthlm... Är det vettiga hojar? svagheter? för/nackdelar smc/smr Vad innebär Prestige?

Svagheter för pendling:

*Brett styre (ett minus om man klämmer sig fram genom trafik)

Själv pendlade man med en r6a, gick väldigt bra faktiskt. Tror däremot att det bör gå lika bra med en 690 förutom att den är lite bredare.

Prestige brukar vara lite annorlunda dekaler lack osv.
________________

Hur gör man med kraschpuckar på 690 smc 2010. Där är det inte ett hål rakt igenom hela axeln utan en bult med lock blockerar. Någon som har något tips?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Köpte mig en KTm 690 SMC 2010 igår. Grymt nöjd hittills.

Jag tänkte däremot byta olja och filter bara för att vara på säkra sidan och sen ha koll på när oljebytet faktiskt skedde.

Manualen säger 10W/60 och 10W/50. Tänkte köra på den tjockare olja dvs 10W/60. Frågan är, kan man hitta någon billigare än på lelles för 800kr/4L. Har ni några tips, söker även filter.

Hittade inget bra svar i tråden.

finns inte andra alternativ på olja med men tätare bytesintervall ?

har för mig att 15/50 var ok men ktm föreskrev 250mils intervall på bytena isf . ska kolla boken för jag ska strax byta och har ok/q8 sbk15/50 hemma på 20l dunk för ca 50kr/l :tummenupp
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
finns inte andra alternativ på olja med men tätare bytesintervall ?

har för mig att 15/50 var ok men ktm föreskrev 250mils intervall på bytena isf . ska kolla boken för jag ska strax byta och har ok/q8 sbk15/50 hemma på 20l dunk för ca 50kr/l :tummenupp

De enda oljorna som nämns i manualen är 10W/60 och som alternativ 10W/50.

Verkstäderna använder alltid 10W/60. För KTM 690 SMC 2008-09 så fick endast 10W/60 användas. Är väl samma motor som 2010an om jag inte har fel.

Jag körde hursomhelst på 10W/60 då jag inte vill chansa och är nojig.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
________________

Hur gör man med kraschpuckar på 690 smc 2010. Där är det inte ett hål rakt igenom hela axeln utan en bult med lock blockerar. Någon som har något tips?

Man borrar antingen hål i muttern och kör gängstång och skateboardhjul eller så köper man KTM original.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Hur har de gjort med KTMs orginal kit, följer det med en ihålig mutter eller?

Bör det göra. R&G Racings puckar är dock stabilare :tummenupp

Svagheter för pendling:

*Brett styre (ett minus om man klämmer sig fram genom trafik)

Själv pendlade man med en r6a, gick väldigt bra faktiskt. Tror däremot att det bör gå lika bra med en 690 förutom att den är lite bredare.

Prestige brukar vara lite annorlunda dekaler lack osv.
________________

Hur gör man med kraschpuckar på 690 smc 2010. Där är det inte ett hål rakt igenom hela axeln utan en bult med lock blockerar. Någon som har något tips?

690 sm Prestige = fullt justerbar fjädring.Prestige vart senare 690 smr.
 
Last edited:

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Svagheter för pendling:

*Brett styre (ett minus om man klämmer sig fram genom trafik)

Själv pendlade man med en r6a, gick väldigt bra faktiskt. Tror däremot att det bör gå lika bra med en 690 förutom att den är lite bredare.

Prestige brukar vara lite annorlunda dekaler lack osv.
________________

Att köpa en R6a för att småpendla lite känns overkill inte minst försäkringsmässigt :p Sneglade lite på en er6 o såna hojar med ABS men insåg att det är bättre o köpa en hoj som man har lite kul på samtidigt :)

Gå nog att hitta ett smalare styre om det är så att det är omöjligt att ta sig fram.

Ingen som har en billig till salu? bra skick är inte prio bara den håller ihop.
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Att köpa en R6a för att småpendla lite känns overkill inte minst försäkringsmässigt :p Sneglade lite på en er6 o såna hojar med ABS men insåg att det är bättre o köpa en hoj som man har lite kul på samtidigt :)

Gå nog att hitta ett smalare styre om det är så att det är omöjligt att ta sig fram.

Ingen som har en billig till salu? bra skick är inte prio bara den håller ihop.

Det har du rätt i men det jag menar är att det går t.o.m. att pendla med en sporthoj.

Varför inte en xt660 eller Ktm 660. Kan få tas på för runt 35k. Antar nästan att xt660 är billigare att försäkra. Används även flitigt av MC bud.

Japp det gör det :tummenupp

Gött men vilken fuling att sätta en mutter med lock på för hjulaxeln. Säkert för att kunna sälja sina egna kraschpuckar.

Ska förbi Din MC på måndag, får se om de har två par för 420kr/st. Verkar vara vad de kostar.
 
Last edited:

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Nu sitter det kraschpuckar original både bak och fram på hjulaxlarna.

Började däremot undra om det endast är styret och puckarna som tar emot vid omkullåkning. Tänker mest på avgasröret, någon med erfarenhet?
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Slangklämma och lite grövre slang så har du ett enkelt skydd för ljuddämparen ;)

Sent from my X10i using Tapatalk
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nu sitter det kraschpuckar original både bak och fram på hjulaxlarna.

Började däremot undra om det endast är styret och puckarna som tar emot vid omkullåkning. Tänker mest på avgasröret, någon med erfarenhet?

lägg cykeln ner så syns en del mer , rensade baktill på allt typ blinkers osv och rejäla skrap t.om på tanken kylaren fick en kyss så den svetsade jag plus lite tjafs som bromspedal , styre vid en enda highsider så bullerburken lär skrapa :näsblod
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
lägg cykeln ner så syns en del mer , rensade baktill på allt typ blinkers osv och rejäla skrap t.om på tanken kylaren fick en kyss så den svetsade jag plus lite tjafs som bromspedal , styre vid en enda highsider så bullerburken lär skrapa :näsblod

Fan också, ska se om man kan komma på något. Tyckte mig se ett potentiellt fäste för ett skateboardhjul nära avgasröret.

Slangklämma och lite grövre slang så har du ett enkelt skydd för ljuddämparen ;)

Sent from my X10i using Tapatalk

De e sant! Tack för tipset :tummenupp

Gäller bara att få det snyggt nu också :näsblod
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top