Ktm 690

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Går att slanga på Alla växlar. Handlar bara om vad man menar me att rycka upp den!
För många innebär det att man kan stå me ena benet på sadeln. Men att sitta är en helt annan femma. Att bekvämt kunna lyfta upp den utan krön lr andra saker så är det svårt på 4-5an. Jag lyckades aldrig. Men så fort man står upp lr har ett krön till hjälp så handlar det om teknik o känna dragläget.
 

Fonsin

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Ort
Avesta
Hoj
KTM 690 SMR 08 & Buell xb12ss 07.
Fick hem ett KN filter idag, äre bara att slänga i det eller måste man ändra nå inställningar för hojen också? :p
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Jag lyfte 660n sittandes på 5an. Innan neddrevning gick det bara på 4an sittandes men 5an med ena benet på sadeln. Ståendes helt på sadeln var smidigt på alla höga växlar.

Duken känns svår på alla sätt men det ger sig säkert.

Jag har en polare som säljer sin CBR 1000RR nu för att ev köpa en 690 SM, men han är galen i att slanga så hoppas han inte blir missnöjd ;) Tror han köper en färdigkittad och drevar ned den. Ska bli kul o testa hans sen o jämföra med Duken.

Angående mods utan mappning? Självjusterar inte hojen sig till viss del med hjälp av lambdan? Tänkte på småmods eller byte till bättre soppa typ 98 eller V-power?

Vad kör ni andra för soppa? Ingen som testat E85? Jag som trimmar och mappat min (sportbil) vet hur mycket hk man kan tjäna på att optimera på bättre bränsle.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
En bild från gälleråsen 17/4 som norman här på forumet tagit :yoparty
0003.jpg
 

Rille83

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690sm
Hej!
Har precis bokat tid för 500mila service och fick höra att även ventiljustering ska göras vid denna service. Hade för mig att det ungefär var samma som 100mila + oljefilter osv.

Nån annan som ventiljusterat vi 500mil?
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Den är vid 1000. Men en gör olika verkstäder olika för att kunna ta mer betalt.


Hej!
Har precis bokat tid för 500mila service och fick höra att även ventiljustering ska göras vid denna service. Hade för mig att det ungefär var samma som 100mila + oljefilter osv.

Nån annan som ventiljusterat vi 500mil?
 

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
THN
Hoj
R1 -03
Den är vid 1000. Men en gör olika verkstäder olika för att kunna ta mer betalt.

Precis- hade inne min på 500-mils precis, ingen ventiljustering.

Fick acra mappen inlagd också, vilken skillnad. Känns som den fick mycket jämnare kurva, drar mer jämnt över hela registret :yoparty

Bytte framdrev igår me, trodde den skulle bli enklare att få upp på trean men inte....är väl en teknik grej men men, får ut och öva. Två`an är inga problem men nu tar växeln slut ännu snabbare^^ måste få till växlingen och/eller lära mig ta upp den på trean nu...:banana
Tips?
 
Last edited:

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Jag gjorde så att jag drog upp den på 2an oavsett fart. Sen när hojen va på väg upp koppla jag o la i 3an direkt. Körde en bit på 3an o hitta balanspunkten för att sen växla till 4an altenativt 5an.

Precis- hade inne min på 500-mils precis, ingen ventiljustering.

Fick acra mappen inlagd också, vilken skillnad. Känns som den fick mycket jämnare kurva, drar mer jämnt över hela registret :yoparty

Bytte framdrev igår me, trodde den skulle bli enklare att få upp på trean men inte....är väl en teknik grej men men, får ut och öva. Två`an är inga problem men nu tar växeln slut ännu snabbare^^ måste få till växlingen och/eller lära mig ta upp den på trean nu...:banana
Tips?
 

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
THN
Hoj
R1 -03
Jag gjorde så att jag drog upp den på 2an oavsett fart. Sen när hojen va på väg upp koppla jag o la i 3an direkt. Körde en bit på 3an o hitta balanspunkten för att sen växla till 4an altenativt 5an.

ok, ska testa detta :yoparty
Ja tvåan är lätt att få upp den på. Så kort sagt så när man fått upp den en liten bit på 2:an så lägger man i 3:an och lyfter vidare på den? sen hittar balanspunkten osv...? =)

Du använder kopplingen vid växling, då får man va ganska snabb alt lyfta lite högre än om man växlar utan kopplingen antar jag?
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
PÅ bakhjulet växlar jag utan koppling, man får vara distinkt när man växlar. Att nå och använda kopplingshandtaget tycker jag känns svårt när man är på väg upp och vill nå en balanspunkt. Tycker Duke R är svår att få upp på 3an sittandes men ställer jag mig upp i samband med rycket och sätter mig när hjulet är på väg upp går det :tummenupp

Snart så kommer avgas, drevning, mapp mm o då hoppas jag på 4an :yoparty
 

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
THN
Hoj
R1 -03
PÅ bakhjulet växlar jag utan koppling, man får vara distinkt när man växlar. Att nå och använda kopplingshandtaget tycker jag känns svårt när man är på väg upp och vill nå en balanspunkt. Tycker Duke R är svår att få upp på 3an sittandes men ställer jag mig upp i samband med rycket och sätter mig när hjulet är på väg upp går det :tummenupp

Snart så kommer avgas, drevning, mapp mm o då hoppas jag på 4an :yoparty

Ja det är väl övning som gäller helt "enkelt" :)
Avgas och acramappen - det är guld värt, mkt trevligt!!!
 
Last edited:

Trean

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690
Någon som har erfarenhet från bankörning med sin 690 och hur hårda de är med bullerkravet. Brukar ni klara bullerkravet? Jag ska nämligen på BKK med SMC i slutet av maj och är lagom sugen på att montera tillbaka originalsystemet. Jag har ingen aning om exakt hur mycket den låter nu men det känns som om det är i överkant trots DB-killer. Jag har ett helsystem från SC-Project. Någon som har kört med SMC tidigare med slip-on alt helsystem och fått synpunkter på bullret eller har ni klarat er bra?
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top