Ktm 690

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
Någon som har erfarenhet från bankörning med sin 690 och hur hårda de är med bullerkravet. Brukar ni klara bullerkravet? Jag ska nämligen på BKK med SMC i slutet av maj och är lagom sugen på att montera tillbaka originalsystemet. Jag har ingen aning om exakt hur mycket den låter nu men det känns som om det är i överkant trots DB-killer. Jag har ett helsystem från SC-Project. Någon som har kört med SMC tidigare med slip-on alt helsystem och fått synpunkter på bullret eller har ni klarat er bra?

Jag har kört med akrapovic slipon utan DB-killer på SMC körningar här i Gävle, har inte fått några klagomål ännu. Dock var det en av intruktörerna som anmärkte att vissa "låter" mer än andra och sneglade lite ont på mig sist :banana

Ska nog montera DB-killern framöver nu när du påminnde mig om bullerkraven.
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
På onsdag ska/skulle jag serva 100mila, dreva ner, mappa samt bänka min 690 Duke R. Beställde helsystem från Bi&esh¤p samt K&N Filter för 5 v sedan för att vara ute i god tid. Mellan 1-2 v sades det att leverans skulle ta. Flygproblemen ställde till sades det men att avgaset från GPR bara väntades på att flyga iväg. Flera veckor har nu passerat "även efter det" och det lovades att grejerna skulle komma innan min kommande verkstadstid. Trodde flyget tar ett par timmar från Italien men tydligen inte...

Inte nog med det. Nu ursäktades det en massa på telefon igår och helt plötsligt skickas inte ens grejerna med flyg, trots beskyllningen på flygstoppet tidigare. Jag sa att jag åtminstone önskade få filtret innan mappning och bänkning. NU efter 5 v säger de att K&N inte har filter till R:en, har tidigare t o m fått pris på det. De säger att luftburken modifierats på R och inte finns några att tillgå? Ytterligare problem alltså dagar innan verkstad. Kan även beaktas att jag måste ringa ca 5-10 gånger i 1-flera dagars tid för att bli uppringd eller besvarad.

Skitservice och strul säger jag då jag inte kan ha varken avgas eller panelfilter till service och mappning. Långa väntetider nu i högsäsong dessutom :huvet

Men jag gjorde en egen variant av filter idag och det borde i mina ögon fungera precis lika bra eller bättre. Öppet filter från K&N med :huvet yxad luftburk borde väl göra susen :tummenupp

Ingen annan med öppet filter eller synpunkter på det på sin 690 eller annnan hoj? Jag körde det på min 660 tidigare och den gick som ett skållat...



 
Last edited:

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Var tvungen att testa en liten sväng nu. Fortarande inget gjort med luftburken mer än locket borttaget. Lät även hojen stå 15 min för ev självjustering. Den svarar, bättre och går betydligt renare på låga varv. Förmodligen fler än mig som tycker att de går skit under ca 4500 varv. Rycker inte alls så nu och man kan t o m leta sig ner mot 3000 utan jätteryck :) Insugsljudet är självklart grymmare ;)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Var är alla begagnade 690SM?! Finns inte en enda till salu i närheten av Stockholm. Den enda som finns är en "R" och det vill jag inte ha. :mad:
 

d-g83

Syrianska FC
Gick med
17 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki er-6n
har blivit rätt sugen på att beställa wingsdämparna till min 690 sm nu, men undrar ni som beställt från dem hur går beställning och betalning till hos dem?
mejlat dem några gånger men får bara samma svar hela tiden så vet inte inte om det skickas tillbaka utomatiskt eller nåt?? :va
 

Elfsborg

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2010
Ort
Borås
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
har blivit rätt sugen på att beställa wingsdämparna till min 690 sm nu, men undrar ni som beställt från dem hur går beställning och betalning till hos dem?
mejlat dem några gånger men får bara samma svar hela tiden så vet inte inte om det skickas tillbaka utomatiskt eller nåt?? :va

Jag beställde Wings dämpare till min SMR för ett tag sedan och allt funkade klockrent, skickade ett mail med vad jag ville beställa och fick blixtsnabbt ett mail tillbaks med kontonummer, adress osv där pengarna skulle sättas in, tog några dagar sen kom det en bekräftelse på att pengarna hade kommit in och ett nytt mail när dämparna hade skickats. Snabba och trevliga svar, Rekommenderas starkt.. :tummenupp Lycka till!
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Utfört 100milaservice, 15kuggsdrev fram samt bänkning idag hos den lokala verkstaden med riktigt kass service.

Bänkningen gav 62.61hk vid ca 7200 rpm samt 68.35Nm vid ca5500 rpm. Vet ej vad det är för drivlineförlust på dessa hojar. Någon som vet? Vridet verkar imponera iallafall då 70Nm i motor är specat :tummenupp

Hojen neddrevades innan bänkning. Mitt öppna konfilter satt på men ej öppnad burk mer än locket som sitter med skruvar på ovansida av burken.

Hoppades på att få se AFR men de kunde ej mäta på org avgas :va

Vad har ni fått för siffror och kurvor? Kanske lägger upp bild på diagram när jag orkar.

Mvh
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top