Ktm 690

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Då ska jag nog kika närmare på en 690.
För det var just det som jag tyckte var segt med förra motarden att man inte kunde ligga och åka långre stunder i farter över 100km. Vet inte om det var hård motorgång eller om man kunde ha löst det med drevning men på bekostnad av rolighetsfaktorn när man kör på kurviga vägar.

vad är det för "ungefärligt" varvtal när man ligger och kör i typ 130?

lite över 5k har jag för mig.
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Då ska jag nog kika närmare på en 690.
För det var just det som jag tyckte var segt med förra motarden att man inte kunde ligga och åka långre stunder i farter över 100km. Vet inte om det var hård motorgång eller om man kunde ha löst det med drevning men på bekostnad av rolighetsfaktorn när man kör på kurviga vägar.

vad är det för "ungefärligt" varvtal när man ligger och kör i typ 130?

Nja att ligga i 130 pressar man hojen ganska bra. O nära rödmarkering. Men runt där körde jag. Över de plågar man hojen. Men köp en 660 lr smc om du vill leka. Sm om du vill köra bana och småvägar :tummenupp
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Nja att ligga i 130 pressar man hojen ganska bra. O nära rödmarkering. Men runt där körde jag. Över de plågar man hojen. Men köp en 660 lr smc om du vill leka. Sm om du vill köra bana och småvägar :tummenupp

:7peta 130 med orginaldrevning är man långt ifrån rödmarkeringen
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Nja att ligga i 130 pressar man hojen ganska bra. O nära rödmarkering. Men runt där körde jag. Över de plågar man hojen. Men köp en 660 lr smc om du vill leka. Sm om du vill köra bana och småvägar :tummenupp

Tommy du som också hade 640 ett tag, var det stor skillnad?
640 var ok i typ 20 min men sedan var det inte lika kul när man skulle ut på längre turer.
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Tommy du som också hade 640 ett tag, var det stor skillnad?
640 var ok i typ 20 min men sedan var det inte lika kul när man skulle ut på längre turer.

Samma motor bättre komfort.
Finns inge bottenvrid i hojen. Har testat 640,690sm,660,690smc husa 650. och man kan rangordna dom efter hur jag rada upp dem nyss.
 

José Chicano

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Männskobyn
Hoj
KTM 690 SMC
Är det nån som har en susning om varför jag ibland har olja/spår av olja längst ner på framgaffeln? (Inte på "skivsidan" dock)
Gaffeln är tät, verkar komma från distansen eller hjul axeln på nåt sätt....tror jag
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Är det nån som har en susning om varför jag ibland har olja/spår av olja längst ner på framgaffeln? (Inte på "skivsidan" dock)
Gaffeln är tät, verkar komma från distansen eller hjul axeln på nåt sätt....tror jag

Hur vet du att gaffeln är tät?
Sätt kattstrypare på o se om den slår igenom när du slangar.

Om man vill byta framdrev till 15-kuggars.. Passar det från 690 Enduro eller måste man krånglaleta efter något annat?

[EDIT] Svarar på min egen fråga. Det passar strålande. :rolleyes:

Du hade ju en snygg hoj. Men fixa wingsburkar :tummenupp
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Är det nån som har en susning om varför jag ibland har olja/spår av olja längst ner på framgaffeln? (Inte på "skivsidan" dock)
Gaffeln är tät, verkar komma från distansen eller hjul axeln på nåt sätt....tror jag

90% kommer det från gaffeln
5% kommer det från bromsvätskebehållaren
5% är det nåt annat
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det skumma är att oljan bara är "under" distansen men på gaffeln. Ingen olja som kommer från gaffelbenet..

Mc:n har bara rullat 70 mil...ingen hårdkörning alls

sätt fast en trasa med buntband längst ner på gaffeln så ser du säkert
gör rent allt ordentligt först så ökar chansen att du hittar felet
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Stämmer. Välljud som i välljud eller som i "helvetesjävlarvadhögt"?

Med DB-killern i så är det ett gött och rappt ljud.

Utan den där pluggjäkeln så kanske det mer kan liknas vid oljud. Beror på om man gillar att skrämma slag på gamla tanter eller inte!?

Skämt åt sido, utan killern i så är det ett satans tryck. Jag tycker det är på gränsen till för högt. Men man vänjer sig ju (men inte ens omgivning).

//D
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Med DB-killern i så är det ett gött och rappt ljud.

Utan den där pluggjäkeln så kanske det mer kan liknas vid oljud. Beror på om man gillar att skrämma slag på gamla tanter eller inte!?

Skämt åt sido, utan killern i så är det ett satans tryck. Jag tycker det är på gränsen till för högt. Men man vänjer sig ju (men inte ens omgivning).

//D

Som jag anade. :näsblod
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top