Ktm 690

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Helvete vad den dånar utan dB-killern i.. :näsblod

Ja visst gör den :D

Den går magert med tanke på hur mkt bättre hojen andas nu. ackra mappen duger fint om inte vill spendera massa pengar på power commander.

Den får ju inte mer luft i sig bara för att den andas ut bättre. Har du inte bytt lyftfilter så är det ingen fara att byta pipan och köra med orört insprut. Har frågat både SC själva om detta (som förövrigt inte rekommenderar Acra-mappen utan hellre en PCIII eller liknande) samt mc-mekaniker och fått samma svar: Ingen fara, kör på.

Själv tänker jag inte köra på en mapp som inte är avstämd för det avgassystemet som jag köpt, men det är bara jag. Vad andra gör lägger jag mig inte i.

15min på tomgång manövern tyckte KTM jag skulle prova när hojen gick lite illa på tomgång samt dog titt som tätt. Funkade avsevärt mycket bättre efter det (detta med standard avgassystem).

//D

Last edited:

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Exakt hur går man tillväga för att få i acrapovics map? Ringer godtycklig KTM-verkstad och ber om den med plånboken i hand? :näsblod

Ja är det enkla svaret. Bara att ringa runt till auktoriserade KTM-verkstäder och höra om dom kan slänga i Acra mappen.

//D

Fonsin

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
KTM 690 SMR 08 & Buell xb12ss 07.
Har nyligen satt på GPR piper på min hoj (ej helsystem).
Låter sjuuuuuuukt grymt, men ibland lägger hojen bara av.
Eller ja ganska ofta, får den för lite soppa eller vad är det frågan om?:va

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Har nyligen satt på GPR piper på min hoj (ej helsystem).
Låter sjuuuuuuukt grymt, men ibland lägger hojen bara av.
Eller ja ganska ofta, får den för lite soppa eller vad är det frågan om?:va

Är det inte stödkontakten som spökar då? Har upplevt samma sak på min nämligen och det var med orginalsystemet och nu även med helsystem.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ja visst gör den :D

Den får ju inte mer luft i sig bara för att den andas ut bättre. Har du inte bytt lyftfilter så är det ingen fara att byta pipan och köra med orört insprut. Har frågat både SC själva om detta (som förövrigt inte rekommenderar Acra-mappen utan hellre en PCIII eller liknande) samt mc-mekaniker och fått samma svar: Ingen fara, kör på.

Själv tänker jag inte köra på en mapp som inte är avstämd för det avgassystemet som jag köpt, men det är bara jag. Vad andra gör lägger jag mig inte i.

15min på tomgång manövern tyckte KTM jag skulle prova när hojen gick lite illa på tomgång samt dog titt som tätt. Funkade avsevärt mycket bättre efter det (detta med standard avgassystem).

//D
Skaplig motsägelse tycker jag. Först spelar det ingen roll att mappa efter byte av system. Sen tänker du inte mappa med annan mapp än specialanpassad för just det systemet. Akramappen lär var avgjort bättre än standard för vilket system som helst. Kanske inte optimalt men garanterat bättre.
För att få så bra förbränning som möjligt ska mängden bränsleluftblandning in i cylindern matcha mängden avgaser som ska ut. Med öppnare system kommer cykeln gå magert och varmt. Så magert att det är farligt vet jag inte men kan säkert vara det på sikt.

Sen mina 0.2$ om tomgångsjusteringen:
Du har helt rätt!
Tomgångsinställningen är en grov inställning av ECU'n (eller vad KTM kallar den) på just tomgång. Med vissa parametrar ställda i ECU'n vet cykeln vilket tomgångsvarv man bör få och om det avlästa värdet inte stämmer justeras dessa parametrar. Jag gör den manövern om jag kör då temp eller höjd ändrats markant sedan jag sist körde (eller ibland bara för att jag kan). Man märker rätt bra att tomgången stabiliserar sig och i extrema fall (tipsade en konkurrent på rejs) går hojen även bättre över större delar av registret.
Sen 5, 10 eller 15 minuter har jag inte hittat nåt 100% svar på men för mkt tomgång är inte heller bra såklart.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Efter ett samtal med Din MC så gnisslar jag nu tänder.

Ringde och frågade vad det skulle kosta att få Acrapovics map itankad och priset skulle vara runt en tusing. Fine. Det som inte är lika roligt är att dom ville ha hojen "ett par dagar". Det funkar fan inte mitt i säsongen. Hur lång tid kan det ta att få i en map? 10 minuter?

:mad:

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Skaplig motsägelse tycker jag. Först spelar det ingen roll att mappa efter byte av system. Sen tänker du inte mappa med annan mapp än specialanpassad för just det systemet.

Ska förtydliga mig: Jag tänker mappa om efter att jag bytt till KN-filter samt öppnat luftburken. Detta kommer såklart påverka väldigt mycket så därför blir det PCIII för min del.

//D

Hur lång tid kan det ta att få i en map? 10 minuter?

:mad:

En timme max två sa dom på GMC i Karlstad när jag frågade.

//D

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Ny mapp skickas i på måndag. :tummenupp

Det var inte rekommenderat att köra utan dB-killern om man inte mappar om då 690'n tydligen går rätt snålt orginal.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Hur har folket gjort för att få bort den avskyvärda plastflärpen bak? R&G har ju en "tail tidy" men att betala £76 + frakt känns lite väl jävla saftigt. Evotechs är ju inte heller direkt gratis. :näsblod

Finns det någon firma som har en enklare, och mest intressant billigare, variant på skylthållare?

Last edited:

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Hur har folket gjort för att få bort den avskyvärda plastflärpen bak? R&G har ju en "tail tidy" men att betala £76 + frakt känns lite väl jävla saftigt. Evotechs är ju inte heller direkt gratis. :näsblod

Finns det någon firma som har en enklare, och mest intressant billigare, variant på skylthållare?

Är inte du plåtslagare? :va

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...