KTM 690smc vs. 690 Enduro / R

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Halloj,

Då det inte verkar som att min stulna hoj kommer att komma tillbaka så har jag börjat kolla efter något nytt.

Tror inte att jag kommer att orka med all service som en 525 eller Husa kräver och då är det 690:n som är mest intresant.

Jag hade en 660 tidigare med både motardkit och endurokit, när hojen stals var tyvärr endurokitet monterat, så nu har jag bara motardhjulen kvar.

Nu till funderingarna.
Vad är det för skillnad mellan 690smc, 690enduro, och 690enduro R?
Fjädring, längre slag och mjukare på enduro hojarna?
Bromsar, antar att det är mindre bromsar på enduro?

Om jag skulle köpa en enduro kan jag då montera mitt motardkit?
Jag har för avsikt att köra mer bana kommande säsong än tidigare, kommer jag att lida av endurofjädringen på bana?

Många frågor blir det, men jag hoppas att någon har bättre koll än mig? :)

MC Doktorn

Guest

SMC har 17" hjul bättre frambroms med radiella 4 kolvsok och 320mm skiva ngt längre fjädringsväg 275/265 och mer stum fjädring. Dessutom lägre sadelhöjd.

690ER har 25 mm längre och mjukare fjädring än 690E 250/250 samt endurons digitala hastighetsmätare.

Alla har dom samma ram, sving, motor och tanken av plast som utgör bakramen.

Det är enklare att montera motardhjul på enduro än offroad hjul på SMC.

Så vore jag dig skulle jag köpa min och köpa till Motardfälgar :yoparty

Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå

SMC har 17" hjul bättre frambroms med radiella 4 kolvsok och 320mm skiva ngt längre fjädringsväg 275/265 och mer stum fjädring. Dessutom lägre sadelhöjd.

690ER har 25 mm längre och mjukare fjädring än 690E 250/250 samt endurons digitala hastighetsmätare.

Alla har dom samma ram, sving, motor och tanken av plast som utgör bakramen.

Det är enklare att montera motardhjul på enduro än offroad hjul på SMC.

Så vore jag dig skulle jag köpa min och köpa till Motardfälgar :yoparty

Hur funkar endurofjädring på landsväg och bana? Är det något man kommer att lida av?

Jag har faktiskt kikat på din annons och motardhjul från min gamla 660 har jag redan :) Har du koll på vad det är för diameter på hjulaxlarna på 690E?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag tror, inte vet, att är man lite lätt amatör så går det nog styva till fjädringen tillräckligt på enduron så man kan köra lite bana utan att det är helt åt helvete.

MC Doktorn

Guest
Hur funkar endurofjädring på landsväg och bana? Är det något man kommer att lida av?

Jag har faktiskt kikat på din annons och motardhjul från min gamla 660 har jag redan :) Har du koll på vad det är för diameter på hjulaxlarna på 690E?

Fram 26 mm Bak 25 mm på 690 dvs fram passar nog äldre LC 4 men bakhjulet kan bli ett problem. Ärligt så vet jag inte hur den funkar på banan men sannolikt dåligt. SM och duken är nog klart bättre

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Fram 26 mm Bak 25 mm på 690 dvs fram passar nog äldre LC 4 men bakhjulet kan bli ett problem. Ärligt så vet jag inte hur den funkar på banan men sannolikt dåligt. SM och duken är nog klart bättre

Ok, då kan det bli lite bök med bakhjulet, har för mig att det är mindre axel på LC4:an, men fram är det samma.

Får höra mig för med någon säljare hur man kan lösa fjädringsbiten.
Men det är ju inte omöjligt att jag hör av mig när försäkringspengarna kommer in :)

Jag tror, inte vet, att är man lite lätt amatör så går det nog styva till fjädringen tillräckligt på enduron så man kan köra lite bana utan att det är helt åt helvete.

I värsta fall kan man ju alltid köpa motardgaffelben extra...

Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Tror man lider bra mycket mer av att ha SM fjädring i skogen än E fjädring på bana.
Jag har alltid haft endurofjädring på min husa när jag haft den på bana och det har gått bra, medans polaren med SM husa inte är riktigt happy när det blir stalpigt och och steningt ;)

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Tror man lider bra mycket mer av att ha SM fjädring i skogen än E fjädring på bana.
Jag har alltid haft endurofjädring på min husa när jag haft den på bana och det har gått bra, medans polaren med SM husa inte är riktigt happy när det blir stalpigt och och steningt ;)

Jag hade SMfjädring på 660:n i skogen och det var ju minst sagt stötigt, stenar var ett rent hellvete...

Kan man göra något åt höjden på en 690E, jag är rätt lång (193) och misstänker att en 690E lär bli rätt låg med motardhjul?

MC Doktorn

Guest
Ok, då kan det bli lite bök med bakhjulet, har för mig att det är mindre axel på LC4:an, men fram är det samma.

Får höra mig för med någon säljare hur man kan lösa fjädringsbiten.
Men det är ju inte omöjligt att jag hör av mig när försäkringspengarna kommer in :)

I värsta fall kan man ju alltid köpa motardgaffelben extra...

Ärligt skulle jag satsa direkt på SMC om du överhuvudtaget tänker köra bana.
SMC duger säkert bra för grussmisk och 690 E duger inte för seriös Enduro i varje fall. Så mycket mer enduro än kostigar blir det inte för mig även om man kastar sig ut i ett kåsakärr och svär utav bara helvete :D

SMC har bättre bromsar och fjädring för asfalt och dessutom är offroad hjulen billigare.

Den här killen har gjot enduro av sin SMC

Last edited:

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Men motardkittet du har liggande måste väl vara ganska attraktivt? Kan du ju sälja de och finansiera ett endurokitt till SMC:n? Jag röstar för SMC..

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Men motardkittet du har liggande måste väl vara ganska attraktivt? Kan du ju sälja de och finansiera ett endurokitt till SMC:n? Jag röstar för SMC..

När jag letade endurokit till 660:n så verkade det som att det fanns ett överflöd av motardkit men jävligt dåligt med endurokit, pga det så har jag börjat kolla om man kanske ska köpa en enduro och motardkita när jag ändå har motardhjulen...

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Offroad kit

Det är inga större problem att offroad kita en KTM 690 SMC.

Kör själv med ett offrod kit på min 690 SMC och det fukar fint även på grusvägar.
Det hela medför inga större ingrepp samt ombytet tar heller inte någon längre tid i anspråk.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Det är inga större problem att offroad kita en KTM 690 SMC.

Kör själv med ett offrod kit på min 690 SMC och det fukar fint även på grusvägar.
Det hela medför inga större ingrepp samt ombytet tar heller inte någon längre tid i anspråk.

Vad fick du ge för det kitet och var hittade du det?
Antar att det är lika enkelt att kita om som det var med 660:n jag hade?
Lite distanser för bromsok och skiva fram räcker?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Vad fick du ge för det kitet och var hittade du det?
Antar att det är lika enkelt att kita om som det var med 660:n jag hade?
Lite distanser för bromsok och skiva fram räcker?

Jag gjorde det bekvämt för mig.Köpte ett orginal fälgset till en KTM 690 E.
Det passar rakt av mer eller mindre.

Här är en länk till en utförlig beskrivning på hur det går till.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4425655#post4425655

Det var så jag gjorde och tipsade fler, QuBaR gjorde det hela till en lysande tråd med bilder och beskrivning :tummenupp

Det var dock lite pill o klura ut i början innan man kom fram till att detta var en bra lösning som funkar fin fint och ger en många glada mil på hojen.

Detta var nog det enklaste med orginalfälgar och så får du med ryckutjämnaren som spar lite motor och kedja.

Det går även få på vanliga excel fälgar men då har du inte ryckutjämnaren med samt att det är lite mer pill och tillpassning med distanser,drevet,axeldiameter hylsor.

Prismässigt går det säkert få till billigare om man hittar nån begagnade excel fälgar och har jobbet med att passa till dem,får distanser gjorda osv.

Köper man orginal 690 E fälgar tror jag det går loss på kring 12 tusen kr.

Håll till godo :)

Lite bilder på min hoj med offroadfälgarna på :)

Bifogat

• KTM 690 skogsmulle 001.jpg
    KTM 690 skogsmulle 001.jpg
    261.6 KB · Visningar: 286
  • KTM 690 smc-enduro 001.jpg
    KTM 690 smc-enduro 001.jpg
    248.6 KB · Visningar: 312
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Jag gjorde det bekvämt för mig.Köpte ett orginal fälgset till en KTM 690 E.
Det passar rakt av mer eller mindre.

Här är en länk till en utförlig beskrivning på hur det går till.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4425655#post4425655

Det var så jag gjorde och tipsade fler, QuBaR gjorde det hela till en lysande tråd med bilder och beskrivning :tummenupp

Det var dock lite pill o klura ut i början innan man kom fram till att detta var en bra lösning som funkar fin fint och ger en många glada mil på hojen.

Detta var nog det enklaste med orginalfälgar och så får du med ryckutjämnaren som spar lite motor och kedja.

Det går även få på vanliga excel fälgar men då har du inte ryckutjämnaren med samt att det är lite mer pill och tillpassning med distanser,drevet,axeldiameter hylsor.

Prismässigt går det säkert få till billigare om man hittar nån begagnade excel fälgar och har jobbet med att passa till dem,får distanser gjorda osv.

Köper man orginal 690 E fälgar tror jag det går loss på kring 12 tusen kr.

Håll till godo :)

Lite bilder på min hoj med offroadfälgarna på :)

Ser ju riktigt bra ut! :tummenupp
Bra att veta att det inte verkar speciellt svårt iaf.

Nu ska jag bara bestämma mig för vilken hoj det blir :gnissla

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
12k låter vansinnigt mycket.

Tja.. Man kan ju tycka det men kolla vad ett par exelfägar kostar.
De ligger väl på ca 5 papp styck sen e det ju lite som ska till för att det ska lira mot KTMén så sååå farligt tycker jag nog inte det var.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy