Hej!
Jag har en 790 duke 2018 som har lite strul med kopplingen, jag skulle behöva lite hjälp ang. vad som kan vara fel/hur jag ska felsöka.
Ibland när jag står stilla vid rödlysen och ska iväg så fastnar kopplingen i ett indraget läge, då kan jag lägga i 1an och släppa gasen helt och det är som att hojen står i neutral.
Drar jag i kopplingshandtaget kan jag känna att den tar mycket senare som att vajern sitter fast lite, dock rör sig den lila armen som sitter på kopplingskåpan när jag drar in kopplingen. Det är som att den inte fjädrar tillbaks som den ska, om jag bara väntar 15-20 sec så hoppar den tbx igen och allt funkar som det ska.
Jag tror bara att detta händer när jag står stilla i neutralen, det har aldrig hänt när jag kör. jag tror även att det löser sig när jag byter växel och går tbx till 1an när jag ska iväg, dock osäker på om det alltid är så.
Jag upplever att min koppling fjädrar tillbaks ganska svagt, i alla fall jämnfört med polarens suzuki gsx-s750 där är det markant mer motstånd i kopplingen när man håller in kopplingshandaget. det märktes tydligt när jag försökte göra clutch up wheelies med hans och min egen hoj.
skulle det kunna vara smuts i vajern som skapar friktion? går det att smörja en kopplingsvajer eller ska jag testa att byta den?
kan det vara nr 9 "clutch release lever spring" som har blivit smutsig/behöver smörjas? kanske bytas?
borde jag öppna upp den och titta på fjädern?
All hjälp och tips för att felsöka uppskattas!
Har du haft liknande problem vill jag gärna höra hur du löste det.
//Albin
Jag har en 790 duke 2018 som har lite strul med kopplingen, jag skulle behöva lite hjälp ang. vad som kan vara fel/hur jag ska felsöka.
Ibland när jag står stilla vid rödlysen och ska iväg så fastnar kopplingen i ett indraget läge, då kan jag lägga i 1an och släppa gasen helt och det är som att hojen står i neutral.
Drar jag i kopplingshandtaget kan jag känna att den tar mycket senare som att vajern sitter fast lite, dock rör sig den lila armen som sitter på kopplingskåpan när jag drar in kopplingen. Det är som att den inte fjädrar tillbaks som den ska, om jag bara väntar 15-20 sec så hoppar den tbx igen och allt funkar som det ska.
Jag tror bara att detta händer när jag står stilla i neutralen, det har aldrig hänt när jag kör. jag tror även att det löser sig när jag byter växel och går tbx till 1an när jag ska iväg, dock osäker på om det alltid är så.
Jag upplever att min koppling fjädrar tillbaks ganska svagt, i alla fall jämnfört med polarens suzuki gsx-s750 där är det markant mer motstånd i kopplingen när man håller in kopplingshandaget. det märktes tydligt när jag försökte göra clutch up wheelies med hans och min egen hoj.
skulle det kunna vara smuts i vajern som skapar friktion? går det att smörja en kopplingsvajer eller ska jag testa att byta den?
kan det vara nr 9 "clutch release lever spring" som har blivit smutsig/behöver smörjas? kanske bytas?
borde jag öppna upp den och titta på fjädern?
Kåpa Koppling till KTM 790 Duke (Orange) 2018
Här finner du Kåpa Koppling till KTM 790 Duke (Orange) - originaldelar och eftermarknadsdelar
www.ktmshop.se
All hjälp och tips för att felsöka uppskattas!
Har du haft liknande problem vill jag gärna höra hur du löste det.
//Albin