Detta händer på enstaka hojar. Det är en delare/vägg som sitter mitt i grenen (Y) av röret och som vibrerar loss. Ingen big deal (för att citera....)Va en stor metall bit som satt där å rassla å täppte till
.
Detta händer på enstaka hojar. Det är en delare/vägg som sitter mitt i grenen (Y) av röret och som vibrerar loss. Ingen big deal (för att citera....)Va en stor metall bit som satt där å rassla å täppte till
Efter 2440 mil går min 06:a klockrent – som alltid. Servad enl bok på Lelles, ny olja och nytt filter var 400:e mil.
Nån som vill köpa en TuneBoy-kabel? 1000:-
Va faan är det?
Är det inte var 750 mil i boken som den skall in på service?
Serviceintervallet är 750 mil enl bok, ja. Men efter ett helt igensatt och ihopkleggat oljefilter för ett par år sedan – då jag för en gång skull inte hade tänkt byta olja/filter mellan servicarna – gör jag alltid ett "halvtidsbyte".
Jobbet är för övrigt inte alls svårt. Följ instruktionerna i Owners Manual så är du klar på ca timmen (om du är en noggrann sällanmeckare som jag)
Kanske skulle ta och byta jag med. Brukar aldrig byta mellan servicarna på mina hojar. Men om den är kännslig på oljan kan det ju vara idé.
Hur står din hoj förvarad? Min står alltid inne i varmgarage. Har varit ute i det fria en natt och aldrig körd i regn. Antar att sådant kanske har betydelse?
Kanske skulle ta och byta jag med. Brukar aldrig byta mellan servicarna på mina hojar. Men om den är kännslig på oljan kan det ju vara idé.
Hur står din hoj förvarad? Min står alltid inne i varmgarage. Har varit ute i det fria en natt och aldrig körd i regn. Antar att sådant kanske har betydelse?
Inne eller ute spelar inte så stor roll så länge det är skyddat mot väder och vind. Det som är värst är temperaturskillnaderna, då det bildas på kondens på de kalla ytor som värms upp. Det är även därför att det är muuuurder för motorn att gå och provstarta den titt som tätt över vintern. Bättre att låta den stå och fortsätta vara kall än att bygga upp lite värme i den. Klokt är det även att byta ut den gamla smutsiga oljan mot en ny fräsch och låta den stå i över vintern, en billig biltema olja duger finfint, varmköra den ordentligt en sista gång för att bränna ur eventuell kondens i motorn, och låta den stå över vintern. + poäng om man häller ner några skvättar genom förgasare/insprutshus/tändstiftshål och drar runt motorn ett par varv för att olja in översidan av kolv/cylinder och ventiler.
Sen när det är vår, varmkör en gång med övervintringsoljan, tappa ur oljan och glöm inte att bränna fingrarna på den 100 gradiga oljan samt att sumpa oljepluggen ner i avtappningstråget, häll sen i det snor-ap-dyra castrol/motuul/whatever med ett nytt filter och man är "good-to-go" igen
Precis som du gör med husan eller
Nä, för den andvänder jag på vintern
haha klockrent,
kan nog vara som du säger angående provstarta hojjen på vintern och gasa lite men vem f*n kan hålla sig ifrån att göra det ? vintern är ju så låååång och man kan inte nöja sig med ljudet ifrån youtube klipp
Inne eller ute spelar inte så stor roll så länge det är skyddat mot väder och vind. Det som är värst är temperaturskillnaderna, då det bildas på kondens på de kalla ytor som värms upp. Det är även därför att det är muuuurder för motorn att gå och provstarta den titt som tätt över vintern. Bättre att låta den stå och fortsätta vara kall än att bygga upp lite värme i den. Klokt är det även att byta ut den gamla smutsiga oljan mot en ny fräsch och låta den stå i över vintern, en billig biltema olja duger finfint, varmköra den ordentligt en sista gång för att bränna ur eventuell kondens i motorn, och låta den stå över vintern. + poäng om man häller ner några skvättar genom förgasare/insprutshus/tändstiftshål och drar runt motorn ett par varv för att olja in översidan av kolv/cylinder och ventiler.
Sen när det är vår, varmkör en gång med övervintringsoljan, tappa ur oljan och glöm inte att bränna fingrarna på den 100 gradiga oljan samt att sumpa oljepluggen ner i avtappningstråget, häll sen i det snor-ap-dyra castrol/motuul/whatever med ett nytt filter och man är "good-to-go" igen
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |